Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Forum

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Artykuły
Sklep

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Kuchnia
Jedzenie a migrenowe bóle głowy

Jedzenie a migrenowe bóle głowy

Tadeusz Sowiński

Mówi się, że "od przybytku głowa nie boli", jak się jednak okazuje, są od tej reguły pewne wyjątki. Nadmiar niektórych pokarmów w diecie może zwiększać ryzyko wystąpienia migreny. Tak przynajmniej wskazuje pewne przesłanki biochemiczne i obserwacje. Temat jest złożony ale i - niezmiernie ciekawy, zwłaszcza dla osób, którym często "głowa pęka"...

Podpowiedź trenera:

Jeśli nie masz wystarczającej wiedzy - chętnie ułożymy profesjonalny plan za Ciebie. Dołącz do grona 50 000 zadowolonych klientów :)

  • Darmowe konsultacje z doświadczonym dietetykiem i trenerem
  • Ponad 4000 posiłków i 500 ćwiczeń, które możesz dowolnie wymieniać
Sprawdź ofertę

Migrena od podszewki

Migrenowe bóle głowy to problem, który dotyka sporej ilości osób. Przypadłości tej doświadcza około 25% kobiet i 9% mężczyzn, rozpoznawana i w odpowiedni sposób leczona jest ona stosunkowo rzadko. Głównym objawem migreny jest specyficzny ból głowy, zazwyczaj jednostronny, pulsujący, z towarzyszącymi nierzadko nudnościami, światłowstrętem, nadwrażliwością na zapachy i dźwięki. Istota tej dolegliwości niestety jest słabo poznana, przypadłość ta ma w dużej mierze podłoże dziedziczne, choć wiadomo również, że wiele istniejących zaburzeń i chorób może do migreny doprowadzać. Ból może pojawić się przy zaburzeniach hormonalnych, może też być konsekwencją urazów, a sprzyjać mu mogą głód i pragnienie. Zdarza się, że osoby obciążone permanentnym stresem migreny doświadczają w momencie odprężenia, jak się okazuje pewne znaczenie ma także konsumpcja niektórych pokarmów.

Pokarmy wywołujące migrenę

  • chociaż kwestia nie jest do końca zbadana, to istnieją jednak pewne przesłanki by uważać, że są takie produkty żywnościowe, po której "łatwiej o migrenę". Należą do nich przede wszystkim:
  • dojrzewające sery,
  • czerwone wino,
  • czekolada i kakao,
  • pokarmy zawierające azotany
  • owoce i soki cytrusowe,
  • prawdopodobnie też duże dawki glutaminianu sodu i aspartamu (zawierają one aminokwasy pełniące funkcje neuroprzekaźników).

Inne czynniki żywieniowe

Substancją, która może wpływać na ryzyko wystąpienia migreny jest również kofeina, ale w jej przypadku czynnikiem spustowym może być zmiana w spożyciu np. odstawienie kawy u namiętnych smakoszy tego napoju może powodować bóle głowy, analogicznie jednak wypicie dużej ilości kofeiny przez osobę, która na co dzień nie ma kontaktu z tym związkiem może powodować podobne symptomy.

Niekiedy podobny efekt jak w przypadku kofeiny występuję również przy zmianie dziennego spożycia węglowodanów. Zarówno gwałtowne ograniczenie ich konsumpcji jak i szybki wzrost podaży to czynniki mogące wywołać bóle głowy. Niekiedy obserwuje się także migrenowe dolegliwości u zawodników zjadających bardzo duże ilości białka, co prawdopodobnie związane jest z nadprodukcja amoniaku w organizmie.



W artykule mówimy o: Zdrowie Dietetyka i zdrowe odżywianie

1 / 2 Następna strona