Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Forum

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Artykuły
Sklep

Migrena "na tłusto"

Migrena "na tłusto"
Związek pomiędzy spożyciem określonego rodzaju żywności, a występowaniem migrenowych bólów głowy jest od pewnego czasu intensywnie badany. Wśród wielu czynników żywieniowych, istotnym może być spożycie tłuszczu ogółem. Chociaż zależność ta nie ma jednoznacznego wyjaśnienia, to w badaniach naukowych jest ona uchwytna.

Grupa naukowców z Uniwersytetu Kalifornijskiego postanowiła sprawdzić wpływ niskotłuszczowej diety na nasilenie objawów u osób ze zdiagnozowaną migreną. W badaniu trwającym 12 tygodni wzięło udział 54-ciu pacjentów. W trakcie trwania eksperymentu przykazano biorącym w nim udział zmniejszenie spożycia tłuszczu do około 20g na dobę, co odpowiada ilości zawartej w +/- 3 jajkach lub 3 łyżkach oliwy. Zmniejszenie spożycia tłuszczu było skorelowane z częstotliwością występowania migreny, zmniejszeniem nasilenia bólu, czasu jego trwania oraz dawek przyjmowanych leków.

Możliwe, że zależność pomiędzy spożyciem tłuszczu i migreną wynika z oddziaływania niskotłuszczowej diety na syntezę prostaglandyn czy też na poziom serotoniny. Możliwe też, że nie koniecznie całkowita ilość spożytego tłuszczu ma wpływ na ryzyko wystąpienia bólu głowy, a jego jakość. Niektóre publikacje wskazują, że kwasy tłuszczowe omega 6 sprzyjają występowaniu migreny, a kwasy tłuszczowe omega 3 łagodzą jej objawy.

Idąc dalej tym tropem, poleciłbym osobom wykazującym tendencję do występowania u nich migrenowych bólów głowy, aby z jednej strony zwróciły szczególną uwagę na odpowiednio wysokie spożycie produktów takich jak tłuste ryby czy wysoko-linolenowy olej lniany (tylko w formie surowej), z drugiej natomiast poleciłbym unikać nadmiernej konsumpcji margaryn, olejów: słonecznikowego i sojowego, a także tłuszczy cukierniczych. Możliwe, że taka modyfikacja jadłospisu ma potencjał profilaktyczny i wspomagający zwalczanie migrenowych bólów głowy. Drastycznie ograniczenie ilości spożycia tłuszczu powinno być przeprowadzone jedynie w porozumieniu z lekarzem lub dietetykiem.

Podpowiedź trenera:

Jeśli nie masz wystarczającej wiedzy - chętnie ułożymy profesjonalny plan za Ciebie. Dołącz do grona 90 000 zadowolonych klientów :)

  • Darmowe konsultacje z doświadczonym dietetykiem i trenerem
  • Ponad 6000 posiłków i 600 ćwiczeń, które możesz dowolnie wymieniać
Sprawdź ofertę