Mój trening nie działa

Kupujesz nowy zestaw ciuchów sportowych, karnet na siłownię, zaczynasz pojawiać się w klubie trzy, cztery razy w tygodniu. Oczekujesz sylwetki rodem z kalendarza sportowego. Mija miesiąc, dwa, trzy, cztery, a forma nie nadchodzi. Dlaczego?

Przeczytaj koniecznie:

Dieta na mnie nie działa…

Po pierwsze uzbrój się w odrobinę cierpliwości. Większość swojego dotychczasowego życia spędziłaś oglądając seriale, robiąc zakupy, bywając na imprezach i jedząc to, co akurat się trafiło. Nie oczekuj więc, że w ciągu dwóch czy trzech miesięcy zmienisz swój wygląd o 180 stopni. Długo pracowałaś na to, gdzie jesteś teraz, zapracuj na to, gdzie chcesz być w przyszłości.

Nie oznacza to jednak, że trzy miesiące to za mało żeby zobaczyć pierwsze efekty swojej pracy. Jeśli po trzech miesiącach nie widzisz żadnych zmian, zastanów się, czy wszystko robisz tak jak powinnaś. Co mogło zawinić?

Prawidłowo monitoruj efekty swojego działania. Nie ufaj ślepo wadze, ona potrafi kłamać. Jeśli w ciągu miesiąca stracisz kilogram tkanki tłuszczowej, jednocześnie zbudujesz kilogram tkanki mięśniowej, więc Twoja waga się nie zmieni. Czy to jednak oznacza, że treningi nie przynoszą efektów? Nie. Waga nie jest jedynym i z pewnością nie jest najważniejszym wyznacznikiem Twoich postępów. Kontroluj pomiary ciała. Jeśli obwód pasa nie wzrasta lub spada to znaczy, że jesteś na dobrej drodze. Dobrym pomysłem jest również wykonywanie zdjęć. Najlepiej wykonać je w takim samym stroju, w takim samym miejscu i w podobnych pozach.

Monitoruj również progres siłowy w wykonywanych ćwiczeniach.

Zadbaj o dietę

Nie bez przyczyny mówi się, że sylwetkę kształtuje się nie na siłowni, a w kuchni. Dieta odgrywa bardzo duże znaczenie. Często dużo większe niż sam trening. Ogromnym błędem jest myślenie, że skoro ćwiczę, to mogę pozwolić sobie na większą swobodę w doborze ilościowym i jakościowym produktów żywieniowych.

Być może Twoja dieta zawiera zbyt dużo lub zbyt mało kilokalorii lub rozkład makroskładników nie jest odpowiedni.

Jeśli przez długi czas stosujesz jeden schemat, a efekty nie przychodzą, może czas coś zmienić i spróbować „zaatakować” w inny sposób.

Za dużo kardio

Częstym błędem, zwłaszcza u kobiet chcących schudnąć, jest skupianie się głównie na treningach aerobowych. Treningi kardio nie kształtują sylwetki. Potrzebujesz trening z obciążeniem.

Nie dajesz z siebie 100%

Ćwiczysz z obciążeniem, ale…. Obciążenia, których używasz nie są dla Ciebie wystarczającym wyzwaniem. Nie dbasz o progres siłowy w treningu. Nieustannie robisz to samo. W rezultacie mimo tego, że ćwiczysz z obciążeniem rezultaty są takie, jakbyś robiła trening aerobowy. Trening siłowy musi być dla Ciebie wyzwaniem. Powinnaś tak dobierać obciążenia, aby przynajmniej 2-3 ostatnie powtórzenia w serii sprawiały Ci trudność.