Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Forum

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Artykuły
Sklep

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Kuchnia

Jak wspomóc trawienie?

Jak wspomóc trawienie?
Kinga Żuralska
Kiedy zaczynamy o siebie dbać, chcemy schudnąć lub zbudować masę mięśniową, zaczynamy przywiązywać dużą uwagę do tego co, ile i kiedy spożywamy. Niekiedy zdarza się, że mimo dobrego odżywiania nie osiągamy zadowalających efektów. Jedną z przyczyn, dla których może się tak dziać, jest niesprawne trawienie, a tym samym zaburzone wchłanianie składników odżywczych z pokarmu. Mówi się, że jesteś tym, co jesz. Powinniśmy jednak powiedzieć, że jesteś tym, co przyswajasz z jedzenia. Warto więc zadbać o to, by trawienie było sprawne. Jak możemy to zrobić?

Jedź powoli i dokładnie gryź

Będąc nieustannie w pośpiechu często o tym zapominamy. To w jamie ustnej zaczyna się proces trawienia pokarmu. Zbyt szybkie jedzenie, niedokładne rozdrabnianie pokarmu, nie sprzyja sprawnemu trawieniu pokarmu. Warto o tym pamiętać i poświęcić na posiłek 5 min więcej. Z pewnością po posiłkach jedzonych wolniej, będziemy czuć się bardziej komfortowo. Co istotne, możemy również odczuwać wyższy poziom sytości i uniknąć podjadania pomiędzy posiłkami.

Picie wody w trakcie jedzenia

Jeśli picie płynów podczas jedzenia powoduje u Ciebie wzdęcia lub pogarsza refluks żołądkowy, pij przed posiłkami albo między nimi.

W przeciwnym razie nie ma powodu, aby  unikać picia podczas posiłków. Wręcz przeciwnie, napoje spożywane bezpośrednio przed posiłkami lub w ich trakcie mogą sprzyjać płynnemu trawieniu, prowadzić do optymalnego nawodnienia i poprawiać  uczucie sytości. Woda może zmniejszyć apetyt i spożycie kalorii. 

Płyny pomagają rozkładać duże kawałki jedzenia, ułatwiając ich  żołądka.

Naturalne probiotyki

Zadbaj by w Twojej diecie znalazły się naturalne probiotyki. Mogą to być produkty kiszone, takie jak kapusta czy ogórki kiszone, a także maślanki czy kefiry zawierające żywe kultury bakterii.

Sięgaj po zioła

Zarówno w postaci przypraw jak i ziołowych herbat. Warto włączyć napar z mięty oraz kopru włoskiego, dziurawca, rumianku, melisy czy mniszka lekarskiego.

Mięta pieprzowa – stymuluje wydzielanie soku żołądkowego i żółci, poprawia też ruchy jelit, działa wiatropędnie. Miętę pieprzową można stosować  podczas zespołu jelita drażliwego. Przypisuje się jej także działanie przeciwskurczowe.

Ziele dziurawca – wspomaga tworzenie się żółci, a także jej uwalnianie. Ziele dziurawca warto stosować w przypadku dolegliwości związanych ze stanami zapalnymi błony śluzowej jelit i żołądka. Nie powoduje nasilania objawów IBS. Dziurawiec poprawia perystaltykę jelit, co sprzyja sprawnemu przemieszczaniu się treści pokarmowej.

Rumianek – pobudza wydzielanie żółci oraz zapobiega nadmiernym procesom fermentacyjnym w jelitach. Rumianek działa też przeciwzapalnie i antybakteryjnie, jego pozytywny wpływ na zdrowie jest dobrze udokumentowany. Jest to jedna z najbardziej cenionych roślin leczniczych.

Koper włoski – stymuluje wydzielanie soku żołądkowego i żółci, łagodzi też wzdęcia. Mniej znana nazwa to Fenkuł zwyczajny. W niektórych źródłach opisuje się go jako afrodyzjak, jest również źródłem antyoksydantów, skutecznie zwalcza wolne rodniki.

Zioła sprawdzają się również świetnie w roli przypraw.

Tymianek – stymuluje wydzielanie soku żołądkowego i łagodzi spastyczność układu pokarmowego. Olej tymiankowy, nawet w niskich stężeniach, posiada potencjał jako naturalny środek konserwujący produkty spożywcze. Badanie przeprowadzone w Lizbonie wykazało, że wyciąg z tymianku  może chronić  przed nowotworami jelita grubego .

Kminek – zwiększa wydzielanie soków żołądkowych, łagodzi skurcze w obrębie jelit.  Kminek jest podstawową przyprawą w wielu regionalnych kuchniach, szczególnie w kuchni meksykańskiej, indyjskiej, afrykańskiej i azjatyckiej. Kminek może być też pomocny dla osób zmagających się z nadwagą i wysokim cholesterolem.

Kmin rzymski – pobudza wydzielanie w żołądku, ponadto przypisuje mu się właściwości napotne i moczopędne. Często mylony z kminkiem, obie przyprawy różnią się nieco smakiem. Kmin rzymski jest bardziej intensywny w smaku oraz posiada drobną nutę cytrynową.

Bazylia – rozluźnia jelita i sprzyja większemu wytwarzaniu soków żołądkowych. Bazylia oferuje także inne korzyści zdrowotne, które obejmują: leczenie ukąszeń węży, przeziębień i stanów zapalnych w obrębie nosa. Praktykujący tradycyjną medycynę stosowali bazylię jako środek przeciwdrobnoustrojowy,  niektóre badania naukowe potwierdzają to zastosowanie.

Pij wodę

Bardzo często problem jest banalny. W ciągu dnia dostarczamy sobie zbyt małą ilość płynów. Poza kawą czy herbatą, pamiętajmy przede wszystkim o picu wody. 2 litry płynów to minimum, które każdy z nas powinien w ciągu dnia wypijać. Im jesteśmy bardziej aktywni, im jest cieplej, tym więcej wody potrzebujemy.

Bulion

Właściwości lecznicze, przeciwzapalne oraz wspomagające trawienie ma również bulion. Warto więc włączyć go do swojego menu. Powinien być to bulion gotowany na kościach z mięsem.

Wyeliminuj lub ogranicz produkty problemowe

Jeśli po pewnych produktach odczuwasz dyskomfort, męczą Cię wzdęcia, złe samopoczucie, warto przynajmniej na pewien czas wyeliminować te produkty z diety lub ograniczyć ich ilość. Problemy trawienne mogą pojawiać się u różnych osób po różnych pokarmach. Problematyczne mogą być niektóre zboża, owoce, warzywa, a także jajka czy warzywa strączkowe.

Zadbaj o wątrobę

Nie obciążaj wątroby zbyt dużymi ilościami alkoholu, cukru czy tłuszczy trans.

Jeśli mimo zastosowanych rad nadal pojawiają się problemy trawienne, warto włączyć do diety również fermentowany ocet jabłkowy (pod warunkiem, że nie mamy wrzodów żołądka). Ocet jabłkowy zawiera składniki mineralne i pektyny, przyspiesza i pobudza wydzielanie soku żołądkowego i żółci. Można go używać jako dodatku do sałatek.

Sprawne trawienie to lepsze samopoczucie, więcej energii, brak niestrawionych resztek pokarmu, brak problemów ze wzdęciami i ciężkością po posiłku. Pozwala nam w pełni czerpać z właściwości odżywczych pokarmów, które spożywamy.

Sprawne trawienie to często brakujący element układanki. Zadbaj o nie i o prawidłowe przyswajanie wartości odżywczych.

 

Źródła: https://www.healthline.com/nutrition/drinking-with-meals#belief-about-liquids

W artykule mówimy o: Zdrowie

Podpowiedź trenera:

Jeśli nie masz wystarczającej wiedzy - chętnie ułożymy profesjonalny plan za Ciebie. Dołącz do grona 90 000 zadowolonych klientów :)

  • Darmowe konsultacje z doświadczonym dietetykiem i trenerem
  • Ponad 6000 posiłków i 600 ćwiczeń, które możesz dowolnie wymieniać
Sprawdź ofertę