Jak wspomóc trawienie?

Kiedy zaczynamy o siebie dbać, chcemy schudnąć lub zbudować masę mięśniową, zaczynamy przywiązywać dużą uwagę do tego co, ile i kiedy spożywamy. Niekiedy zdarza się, że mimo dobrego odżywiania nie osiągamy zadowalających efektów. Jedną z przyczyn, dla których może się tak dziać, jest niesprawne trawienie, a tym samym zaburzone wchłanianie składników odżywczych z pokarmu. Mówi się, że jesteś tym, co jesz. Powinniśmy jednak powiedzieć, że jesteś tym, co przyswajasz z jedzenia. Warto więc zadbać o to, by trawienie było sprawne. Jak możemy to zrobić?

Jedź powoli i dokładnie gryź

Będąc nieustannie w pośpiechu często o tym zapominamy. To w jamie ustnej zaczyna się proces trawienia pokarmu. Zbyt szybkie jedzenie, niedokładne rozdrabnianie pokarmu, nie sprzyja sprawnemu trawieniu pokarmu. Warto o tym pamiętać i poświęcić na posiłek 5 min więcej. Z pewnością po posiłkach jedzonych wolniej, będziemy czuć się bardziej komfortowo. Co istotne, możemy również odczuwać wyższy poziom sytości i uniknąć podjadania pomiędzy posiłkami.

Nie popijaj w trakcie jedzenia

Spożywanie płynów w trakcie posiłku, jak również bezpośrednio przed nim, może wpływać na rozrzedzenie soków żołądkowych. Im bardziej rozrzedzone soki żołądkowe, tym gorsze trawienie. Jeśli potrzebujemy popijać jedząc, ograniczmy to do minimum.

Naturalne probiotyki

Zadbaj by w Twojej diecie znalazły się naturalne probiotyki. Mogą to być produkty kiszone, takie jak kapusta czy ogórki kiszone, a także maślanki czy kefiry zawierające żywe kultury bakterii.

Sięgaj po zioła

Zarówno w postaci przypraw jak i ziołowych herbat. Warto włączyć napar z mięty oraz kopru włoskiego, dziurawca, rumianku, melisy czy mniszka lekarskiego.

Mięta pieprzowa – stymuluje wydzielanie soku żołądkowego i żółci, poprawia też ruchy jelit, działa wiatropędnie.

Ziele dziurawca – wspomaga tworzenie się żółci, a także jej uwalnianie.

Rumianek – pobudza wydzielanie żółci oraz zapobiega nadmiernym procesom fermentacyjnym w jelitach.

Koper włoski – stymuluje wydzielanie w żołądku i pęcherzyku żółciowym, łagodzi też wzdęcia.

Zioła sprawdzają się również świetnie w roli przypraw.

Tymianek – stymuluje wydzielanie soku żołądkowego i łagodzi spastyczność układu pokarmowego.

Kminek – zwiększa wydzielanie soków żołądkowych, łagodzi skurcze w obrębie jelit.

Kmin rzymski – pobudza wydzielanie w żołądku

Bazylia – rozluźnia jelita i sprzyja większemu wytwarzaniu soków żołądkowych