Odchudzanie - jak nie ulegać pokusom?

Istnieją typy pokarmów, którym nie sposób się oprzeć – w takim przekonaniu żyje spora część osób posiadających istotne problemy z masą i składem ciała. Chipsy, ciasteczka, pizza czy inne niskowartościowe produkty żywnościowe, dostarczające przede wszystkim pustych kalorii. Lubią je wszyscy, ale nie wszyscy ulegają każdej swojej zachciance – na coś słodkiego, słonego czy umami. Gdzie tkwi sekret zdroworozsądkowego dokonywania wyborów żywieniowych?

Przeczytaj koniecznie:

Dietetyczne triki: jak poradzić sobie z wilczym głodem

 

Głód czy ochota na coś?

Pojawiająca się czasami ochota na spożywanie konkretnych pokarmów nie zawsze związana jest z odczuwaniem głodu – warto mieć ten fakt na uwadze. Jeżeli po solidnym obiedzie mamy ochotę na sernik  to nie ma to wiele wspólnego z głodem. Dlaczego warto nauczyć się rozróżniać te sygnały? Ano ze względów praktycznych – głód zaspokoić można konwencjonalnym wartościowym jedzeniem – i być tym faktem jak najbardziej usatysfakcjonowanym. Natomiast z apetytem – np. na słodkości, radzić sobie trzeba w sposób trochę bardziej złożony – uwzględniając pewne uwarunkowania psychologiczne oraz emocjonalne, a także cierpliwie ćwicząc swoją silną wolę, stosując żywieniowe sztuczki czy też oddziałując na swoją motywację. Cóż zatem zrobić, aby nauczyć się żyć bez typowych łakoci i fast foodów.

Wybieraj wartościowe „łakocie”

Wyeliminowanie z jadłospisu wszelkich niskojakościowych przysmaków, spożywanych np. jako przekąski, dania główne czy desery może spowodować powstanie ogromnej pustki (nie tylko w sercu), którą zapełnić należy w sposób bardzo przemyślany – tak aby wprowadzane pokarmy czy  potrawy były satysfakcjonujące – zarówno pod względem smaku i ilości (objętości). Łatwo zaobserwować, iż zamiana pizzy na dwa liście sałaty z suchą piersią z kurczaka może okazać się pomysłem nietrafionym, a już na pewno niezbyt uszczęśliwiającym kubki smakowe. Ale jeżeli w zamian  zafundujemy sobie grillowaną pierś z kurczaka w ziołowej marynacie, z pieczonymi ziemniakami z rozmarynem i kolorowymi warzywami to sytuacja przedstawiać się będzie nieco inaczej. W przypadku deserów czy przekąsek również każdy znajdzie wiele satysfakcjonujących zamienników – takich choćby jak owoce i desery na ich bazie, gorzka czekolada, migdały, etc.

Definitywnie pożegnaj się z nudą

Znudzeni ludzie częściej sięgają po pokarmy tłuste i słodkie – mają na nie ochotę istotnie mocniej, niż osoby, które stanów niekonstruktywnej bezczynności nie doświadczają. Trudniej jest im też się oprzeć takim zachciankom, mało tego czasami jedzą bezwiednie, nie do końca rejestrując fakt dostarczenia całkiem sporej ilości pustych kalorii. Wbrew pozorom to dla wielu osób  bardzo dobra wiadomość, ze względu na to, że rozwiązanie jest bardzo proste – wystarczy wypełnić lukę zajęciami, najlepiej takimi, które będą sprawiać frajdę. Szczególnie wskazane są wszelkie formy aktywności fizycznej.

Bądź aktywny fizycznie!

Raz, że osoby aktywne mogą pozwolić sobie na więcej (choć nie zawsze mają na to ochotę), a dwa że bardziej doceniają sobie pozytywne skutki związane ze zdrowym i zbilansowanym odżywianiem. Osoby aktywne częściej jedzą świadomie – sport i walka z własnymi ograniczeniami, również mowa o aspektach psychologicznych, nie tylko pomagają budować muskuły i poprawiają wygląd sylwetki – także  kształtują charakter i silną wolę. A silna wola, jeżeli jest wytrwale i sukcesywnie ćwiczona, zdecydowanie lepiej sprawdza się w sytuacjach wymagających jej użycia.