Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Forum

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Artykuły
Sklep

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Kuchnia
Coleus forskohlii – wpływ na kompozycję sylwetki i poziom testosteronu

Coleus forskohlii – wpływ na kompozycję sylwetki i poziom testosteronu

Tadeusz Sowiński

W dzisiejszych czasach na rynku suplementów diety znaleźć można niezliczoną ilość preparatów zawierających ekstrakty z rzekomo unikalnych roślin dostarczających substancji o spektakularnym wpływie na organizm. Niestety znaczna część z tych środków nie wykazuje przypisywanego im działania, a nawet jeśli – to jest ono co najwyżej symboliczne i w praktyce – zupełnie nieodczuwalne i trudne do weryfikacji.

Podpowiedź trenera:

Jeśli nie masz wystarczającej wiedzy - chętnie ułożymy profesjonalny plan za Ciebie. Dołącz do grona 90 000 zadowolonych klientów :)

  • Darmowe konsultacje z doświadczonym dietetykiem i trenerem
  • Ponad 6000 posiłków i 600 ćwiczeń, które możesz dowolnie wymieniać
Sprawdź ofertę

W przyrodzie są jednak przecież i takie rośliny, które dostarczają związków o udokumentowanych, pożądanych przez nas właściwościach biologicznych, a co istotne można też z powodzeniem zakupić oparte na nich suplementy. Przykładem są preparaty zawierające ekstrakty z pokrzywy forskohlii.

Coleus forskohlii – co to takiego?

Coleus forskohlii to łacińska nazwa rośliny zwanej pokrzywą indyjską, lub tez obiegowo po prostu - forskoliną. Roślina ta występuje naturalnie na terenach Azji Południowo-Wschodniej i cieszy się dużym uznaniem jako surowiec leczniczy i wzmacniający organizm. W tradycyjnej medycynie ludowej forskolina używana była i jest nadal do leczenia przypadłości związanych z:

  • zaburzeniami pracy serca i układu krążenia,
  • nieprawidłowościami występującymi w obrębie przewodu pokarmowego (jak kolka, skurcze żołądka),
  • zaburzeniami funkcjonowania układu oddechowego,
  • bezsennością,
  • zaburzeniami pracy układu moczowo-płciowego
  • a także przy drgawkach, bezsenności.

Korzeń pokrzywy indyjskiej jest źródłem aktywnych biologicznie związków takich jak: acetoksykoleosol, coleol, coleonon, coleanol, deoksycoleonol, barbutazyna, krocetyna, naptopiron, plektryna, plektyrinon.

Forskolina a wpływ na sylwetkę

Pokrzywa indyjska bywa też stosowana w recepturach suplementów wspomagających pracę nad sylwetką. Co istotne, fakt ten ma wsparcie w literaturze naukowej i potwierdzony został eksperymentalnie. Ciekawych danych w tej materii dostarczają wyniki badania przeprowadzonego przez naukowców z Uniwersytetu w Kansas (Godard i wsp. 2005), w którym udział wzięło 30 mężczyzn z nadmierną masą ciała. Uczestnicy zostali losowo podzieleni na dwie grupy, pierwsza grupa otrzymywała ekstrakt z pokrzywy indyjskiej, a druga – placebo. Co istotne, ani ochotnicy ani nawet autorzy badania nie wiedzieli który uczestnik otrzymuje składniki aktywne, a który nie (było to badanie podwójnie zaślepione, czyli takie, które charakteryzuje się wysoką wiarygodnością).

Grupa interwencyjna otrzymywała ekstrakt z pokrzywy indyjskiej (10%) w dawce 250mg dwukrotnie w ciągu doby. Badanie trwało 12 tygodni, a jego wyniki okazały się co najmniej interesujące. Uczestnicy otrzymujący forskolinę poprawili wyraźnie kompozycję sylwetki tracąc 4,5kg tkanki tłuszczowej i zyskując zarazem 3,7kg beztłuszczowej masy ciała (warto wiedzieć, że beztłuszczowa masa ciała nie musi wynikać bezpośrednio z nasilonej syntezy białek szybkokurczliwych, ale obserwacja i tak jest budująca. Tak więc efekt okazał się spektakularny. Dla porównania bowiem w grupie placebo zarejestrowano ledwie półkilogramowy spadek poziomu zatłuszczenia i zwiększenie beztłuszczowej masy ciała o 1,57kg. Skrót z zacytowanego badania dostępny jest pod poniższym linkiem:

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16129715

Oczywiście należy pamiętać, że badanie nie zostało przeprowadzone na sportowcach a osobach prowadzących na co dzień siedzący tryb życia i borykających się ze sporą nadwyżką tkanki tłuszczowej. Co istotne, jest to jedyne badanie, gdzie wyniki okazały się tak piorunujące. W innych próbach z użyciem forskoliny notowano pewne korzyści, ale nie powalały one na kolana. Przykładowo w badaniu wykonanym z udziałem kobiet borykających się z nadmierną masą ciała, nie zaobserwowano znaczących zmian w kompozycji sylwetki (choć pewne – były), ale uczestniczki doświadczyły istotnych korzyści w obrębie samopoczucia (mniejsze zmęczenie), uczucia głodu i kontroli łaknienia. Więcej na ten temat pod poniższym linkiem:

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2129145/

Forskolina a testosteron

Suplementacja ekstraktem z pokrzywy indyjskiej może też wpływać na poziom testosteronu u mężczyzn. Tak wskazują wyniki przytoczonego i szerzej omówionego już tutaj badania autorstwa Godard i wsp. (2006). Biorący w badaniu mężczyźni oprócz znacznych zmian w składzie ciała doświadczyli też istotnego wzrostu poziomu testosteronu we krwi wynoszącego aż 33,77%. Dla porównania w grupie placebo zanotowano spadek poziomu wspomnianego hormonu o 18,35%. To w istocie rzeczy robiąca ważenie różnica.

Komentarz i podsumowanie

Chcąc wyciągnąć finalne wnioski z przytoczonych danych należy pamiętać, iż istnieją dowody sugerujące, iż pokrzywa indyjska może być skutecznym i pomocnym narzędziem w pracy nad sylwetką. Jakkolwiek by nie było, przytoczone dane są dość budujące i sugerują, że sięgnięcie po suplementy diety zawierające ekstrakty ze wspomnianej rośliny może być dobrym pomysłem w toku pracy nad sylwetką. Potencjalnym, dodatkowym bonusem być może będzie też wzrost poziomu testosteronu u panów.

 



W artykule mówimy o: Zdrowie Odchudzanie Środki odchudzające