Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Forum

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Artykuły
Sklep

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Kuchnia
Domowe jedzenie – najczęstsze nieporozumienia

Domowe jedzenie – najczęstsze nieporozumienia

Tadeusz Sowiński

Przygotowywanie posiłków w domu, to pierwszy krok do odzyskania kontroli nad ilością i jakością spożywanego jedzenia. Choć wymaga zaangażowania i dobrej organizacji pracy własnej, to niewątpliwie bardzo mocno ułatwia pracę nad estetyką sylwetki. Co zrobić, aby poniesiony wysiłek nie poszedł na marne i przynosił zadowalające postępy? Warto przeanalizować najczęściej popełniane błędy, dotyczące samodzielnego przygotowywania posiłków.

Podpowiedź trenera:

Jeśli nie masz wystarczającej wiedzy - chętnie ułożymy profesjonalny plan za Ciebie. Dołącz do grona 50 000 zadowolonych klientów :)

  • Darmowe konsultacje z doświadczonym dietetykiem i trenerem
  • Ponad 4000 posiłków i 500 ćwiczeń, które możesz dowolnie wymieniać
Sprawdź ofertę

Po pierwsze: liczy się tylko jakość!

Koncentrując swoją uwagę jedynie na doskonałej wartości i jakości używanych produktów, surowców  oraz metod obróbki kulinarnej, często zapominamy o tym, że w pracy nad sylwetką znaczenie posiada ilość energii, jaką dostarczamy z pożywienia. Podobna sytuacja występuje, jeśli zależy nam na poprawie zdrowia – nadmiar w jadłospisie nawet najwartościowszych produktów żywnościowych jest niepożądany. Tendencja do przejadania się uznawanymi za „zdrowe” produktami jest bardzo powszechnie występującym problemem. Dlatego nie należy polegać na intuicji i sygnałach wysyłanych przez organizm – te w wielu przypadkach, np. gdy posiadamy nadmiar tkanki tłuszczowej lub zaburzone mechanizmy metaboliczne - mogą działać w sposób wadliwy. W takiej sytuacji pomocne będą dzienniki żywieniowe dostępne na potreningu.pl, dzięki którym łatwiej zaplanujemy rozkład makroskładników i kaloryczność jadłospisu.

Po drugie: od domowych wypieków się nie tyje!

Gotowe wyroby cukiernicze uznawane są za najgorsze zło – pełne chemii i kiepskiej jakości surowców, tj. margaryny twarde, biała mąka, przeogromne ilości cukru. Z drugiej strony, na domowe ciasta i ciasteczka patrzymy z nieco większym entuzjazmem i wyrozumiałością. Pomijając fakt, iż do ich przygotowania używa się bardzo często podobnych składników, to warto mieć na uwadze, iż wszelkie ciasta i słodkości posiadają istotne mankamenty w kontekście pracy nad estetyką sylwetki. Po pierwsze  – są prawdziwą bombą pustych kilokalorii, a po drugie – niezwykle  trudno jest poprzestać na jednym kawałku… Stąd też w trakcie pracy nad sylwetką, sugeruję zachować daleko posuniętą ostrożność względem domowych wypieków, szczególnie tych na bazie białej mąki.

Po trzecie: trudno zmniejszyć wartość odżywczą produktów w domowych warunkach!

Tak naprawdę, jakość wielu produktów spożywczych obniżamy bardzo istotnie w warunkach domowych, poddając je często niepotrzebnym lub niewłaściwym procesom obróbki. I tak np. prażymy orzechy i nasiona, owoce zamieniamy na soki lub słodkie dżemy i konfitury, smażymy na niewłaściwych tłuszczach (np. oleju z pestek winogron, słonecznikowym, sojowym), niewłaściwie lub zbyt długo przechowujemy warzywa. Boimy się konserwantów, ale mięso przed pieczeniem – peklujemy saletrą, żeby było bardziej miękkie i smaczne. W konsekwencji wiele potraw ma wartość odżywczą zbliżoną do fast foodów.

Podsumowanie

Przygotowując jedzenie w domowych warunkach można nieopatrzenie zamienić wartościowy posiłek w jałową bombę kaloryczną. Warto zachować szczególną uwagę wybierając metody obróbki termicznej oraz określając wielkość porcji. Jeżeli decydujemy się spożywać fast foody – lepiej jest to robić w sposób świadomy.

 



W artykule mówimy o: Dietetyka i zdrowe odżywianie