Jesienna depresja - jak sobie z nią radzić?

Jesień to czas, w którym wiele osób skarży się na gorsze samopoczucie, brak energii, senność, a nawet brak chęci by cokolwiek robić. Sprzyjają temu krótkie, pochmurne dni, brak słońca, chłód. Jesień nie musi jednak oznaczać chandry. Co zrobić, żeby się przed nią uchronić?

Przeczytaj koniecznie:

Ćwiczenia fizyczne lekiem w walce z depresją

Na nasze samopoczucie wpływa szereg czynników. Na pierwszym miejscu należy jednak wymienić ogólnie pojęty styl naszego życia, na który składają się takie czynniki jak odżywianie, formy spędzania wolnego czasu oraz dbałość o sen i regenerację.

Zbilansowana dieta

W okresie jesienno-zimowym odpowiednio zbilansowana dieta ma ogromne znaczenie.

Niedoborowa czy też niskokaloryczna dieta może znacząco odbijać się na naszym nastroju.

Przede wszystkim musimy zdawać sobie sprawę, że nadmiar produktów przetworzonych w diecie, wpływać będzie negatywnie na nasze samopoczucie. Innymi słowy im więcej w diecie produktów bogatych w cukier, tłuszcze utwardzone, oczyszczoną mąkę, wzmacniacze smaku, polepszacz itd., tym mniej odżywcza jest nasza dieta, a nasze samopoczucie gorsze.

Zadbaj o to, by w twojej diecie obecne były owoce i warzywa, mięso, ryby, jajka, ziemniaki, ryż, kasze, oliwa z oliwek, awokado, masło, orzechy.

Ogranicz natomiast cukier, batoniki, cukierki, ciasteczka, owocowe jogurty, słodkie napoje, fast foody, słone przekąski.

Warto zadbać przede wszystkim o to, by w diecie nie zabrakło kwasów tłuszczowych Omega 3, witaminy D3 oraz witamin z grupy B.

Witamina D3

W czasie zimy i jesieni szczególnie narażeni jesteśmy na niedobory witaminy D3. Niedobory tej witaminy prowadzić mogą do odwapnienia kości, procesów nowotworzenia, sprzyjają infekcjom górnych dróg oddechowych, jak również mogą sprzyjać nadwadze i otyłości.

Warto zadbać o naturalne źródła witaminy D3 w diecie. Znajdziemy ją przede wszystkim w takich produktach jak tłuste ryby morskie, ale również w mniejszej ilości w jajkach, maśle oraz pełnotłustym nabiale.

Niemniej jednak ciężko jest dostarczyć całe zapotrzebowanie z konwencjonalnej żywności. Zapotrzebowanie na witaminę D3 może dochodzić nawet do 2000 IU.

Warto więc, nie rezygnując z jej naturalnych źródeł, dodatkowo włączyć ją w okresie jesienno- zimowym do suplementacji.

Witaminy z grupy B

W okresie, gdy dopada nas gorsze samopoczucie, warto zadbać o odpowiednią podaż witamin z grupy B. Witaminy te odpowiedzialne są przede wszystkim za prawidłowe funkcjonowanie układu nerwowego, a co za tym idzie za stan zdrowia psychicznego i nasze samopoczucie.

Gdzie znajdziemy witaminy z grupy B?

W mięsie, podrobach, płatkach owsianych, drożdżach, tłustych rybach, jajkach, pełnoziarnistym pieczywie, brokułach, migdałach, szpinaku.

Warto zadbać, by wyżej wymienione produkty pojawiały się w naszym menu.

Ciekawą propozycją jest dodawanie do dań nieaktywnych płatków drożdżowych. Są one świetnym źródłem witamin z grupy B.