Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Forum

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Artykuły
Sklep

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Kuchnia
Ryż w diecie - gatunki i właściwości

Ryż w diecie - gatunki i właściwości

Łukasz Domeracki

Ryż – jedno z podstawowych źródeł węglowodanów w dietach osób trenujących, którym zależy na kształtowaniu swojej sylwetki. Spójrzmy na to, jakie jego gatunki mamy dostępne na rynku i czym charakteryzują się poszczególne z nich. Ryż jest rośliną z rodzaju zbóż, składającą się aż 25 różnych gatunków. Skupmy się na tych najważniejszych, których dostępność w naszym kraju jest dość dobra.

Podpowiedź trenera:

Jeśli nie masz wystarczającej wiedzy - chętnie ułożymy profesjonalny plan za Ciebie. Dołącz do grona 50 000 zadowolonych klientów :)

  • Darmowe konsultacje z doświadczonym dietetykiem i trenerem
  • Ponad 4000 posiłków i 500 ćwiczeń, które możesz dowolnie wymieniać
Sprawdź ofertę

Ryż biały długoziarnisty – najpopularniejszy gatunek ryżu. Można go zakupić praktycznie w każdym sklepie. Zaletą jego jest niska cena i najbardziej neutralny smak. Niestety jest dość mocno przetworzony, przez co posiada gorszą jakość. Po ugotowaniu dość łatwo się klei, z uwagi na przetworzenie i uwalnianie skrobi.

Ryż brązowy – mniej przetworzona wersja ryżu. Delikatnie brązowy kolor. Charakteryzuje się dość długim czasem gotowania i lekko orzechowym posmakiem. Raczej nie nadaje się do dań na słodko. Po ugotowaniu sypki i lekko twardawy.

Ryż basmati – bardziej ekskluzywna odmiana ryżu białego. Zaletą jest krótki okres gotowania. Jednak uważać należy, aby nie doprowadzić do jego rozgotowania. Posiada charakterystyczny zapach i bardzo delikatną strukturę. Pozostaje sypki i nie klei się.

Ryż jaśminowy – bardzo zbliżony do ryżu basmati. Również należy uważać z czasem gotowania, nie przekraczając 10min, aby uniknąć rozgotowania. Posiada lekko jaśminowy zapach. Idealny do dań na słodko.

Ryż parboiled – utrwalana termicznie wersja ryżu białego. Dzięki zastosowaniu tej metody, po ugotowaniu jest sypki i nie klei się. Zachowaniu ulegają również witaminy i minerały po obróbce termicznej. Trudno jest doprowadzić go do rozgotowania. Zaletą jest niska cena i dostępność. Wadą jest jego twardnienie w wyniku przechowywania np. w lodówce. Posiada lekko żółtą barwę.

Ryż czarny – posiada charakterystyczny smak, przypominający grzyby. Barwa czarna o lekko fioletowym odcieniu. Gotowanie jego, podobnie jak w przypadku ryżu brązowego, trwa dość długo, ok. 30min. Po ugotowaniu jest bardziej miękki i mniej twardy niż ryż dziki. Wadą jest dość wysoka cena.

Ryż dziki – zbliżony do ryżu czarnego, z tym, że trochę droższy, a po ugotowaniu zawsze pozostaje twardawy. Najczęściej występuje w połączeniach z ryżem parboiled.

Ryż czerwony – najmniej popularna wersja ryżu. Jak nazwa wskazuje, posiada czerwoną barwę. Gotowanie trwa dość długo. Podobnie jak w przypadku ryżu dzikiego, po obróbce jest on lekko twardy. Posiada orzechowy posmak.

Ryż calasparra – ma on zdecydowanie krótsze, bardziej okrągłe ziarna. Idealnie nadaje się do risotto. Po ugotowaniu lekko kleista struktura.

Czy można więc stwierdzić, że ryż jest najlepszym źródłem węglowodanów? Na pewno nie. Podstawą dobrej i zdrowej diety jest bowiem odpowiednie jej urozmaicanie. Mimo dostępności wielu gatunków ryżu, warto wprowadzać zmiany w źródłach węglowodanów naszej diety, uzupełniając je o różnego rodzaju kasze, makarony, płatki zbożowe, ziemniaki, bataty, topinambur, dobrej jakości pieczywo czy owoce.



W artykule mówimy o: Dietetyka i zdrowe odżywianie