Ryż w diecie - gatunki i właściwości

Ryż – jedno z podstawowych źródeł węglowodanów w dietach osób trenujących, którym zależy na kształtowaniu swojej sylwetki. Spójrzmy na to, jakie jego gatunki mamy dostępne na rynku i czym charakteryzują się poszczególne z nich. Ryż jest rośliną z rodzaju zbóż, składającą się aż 25 różnych gatunków. Skupmy się na tych najważniejszych, których dostępność w naszym kraju jest dość dobra.

Przeczytaj koniecznie:

Dlaczego akurat ryż?

Ryż biały długoziarnisty – najpopularniejszy gatunek ryżu. Można go zakupić praktycznie w każdym sklepie. Zaletą jego jest niska cena i najbardziej neutralny smak. Niestety jest dość mocno przetworzony, przez co posiada gorszą jakość. Po ugotowaniu dość łatwo się klei, z uwagi na przetworzenie i uwalnianie skrobi.

Ryż brązowy – mniej przetworzona wersja ryżu. Delikatnie brązowy kolor. Charakteryzuje się dość długim czasem gotowania i lekko orzechowym posmakiem. Raczej nie nadaje się do dań na słodko. Po ugotowaniu sypki i lekko twardawy.

Ryż basmati – bardziej ekskluzywna odmiana ryżu białego. Zaletą jest krótki okres gotowania. Jednak uważać należy, aby nie doprowadzić do jego rozgotowania. Posiada charakterystyczny zapach i bardzo delikatną strukturę. Pozostaje sypki i nie klei się.

Ryż jaśminowy – bardzo zbliżony do ryżu basmati. Również należy uważać z czasem gotowania, nie przekraczając 10min, aby uniknąć rozgotowania. Posiada lekko jaśminowy zapach. Idealny do dań na słodko.

Ryż parboiled – utrwalana termicznie wersja ryżu białego. Dzięki zastosowaniu tej metody, po ugotowaniu jest sypki i nie klei się. Zachowaniu ulegają również witaminy i minerały po obróbce termicznej. Trudno jest doprowadzić go do rozgotowania. Zaletą jest niska cena i dostępność. Wadą jest jego twardnienie w wyniku przechowywania np. w lodówce. Posiada lekko żółtą barwę.

Ryż czarny – posiada charakterystyczny smak, przypominający grzyby. Barwa czarna o lekko fioletowym odcieniu. Gotowanie jego, podobnie jak w przypadku ryżu brązowego, trwa dość długo, ok. 30min. Po ugotowaniu jest bardziej miękki i mniej twardy niż ryż dziki. Wadą jest dość wysoka cena.

Ryż dziki – zbliżony do ryżu czarnego, z tym, że trochę droższy, a po ugotowaniu zawsze pozostaje twardawy. Najczęściej występuje w połączeniach z ryżem parboiled.

Ryż czerwony – najmniej popularna wersja ryżu. Jak nazwa wskazuje, posiada czerwoną barwę. Gotowanie trwa dość długo. Podobnie jak w przypadku ryżu dzikiego, po obróbce jest on lekko twardy. Posiada orzechowy posmak.

Ryż calasparra – ma on zdecydowanie krótsze, bardziej okrągłe ziarna. Idealnie nadaje się do risotto. Po ugotowaniu lekko kleista struktura.

Czy można więc stwierdzić, że ryż jest najlepszym źródłem węglowodanów? Na pewno nie. Podstawą dobrej i zdrowej diety jest bowiem odpowiednie jej urozmaicanie. Mimo dostępności wielu gatunków ryżu, warto wprowadzać zmiany w źródłach węglowodanów naszej diety, uzupełniając je o różnego rodzaju kasze, makarony, płatki zbożowe, ziemniaki, bataty, topinambur, dobrej jakości pieczywo czy owoce.