Czy diety wysokobiałkowe mogą uszkodzić nerki?

Dość popularnym jest przekonanie, zgodnie z którym wysokie spożycie produktów zawierających białko niekorzystnie wpływa na funkcjonowanie nerek. Nie tylko z resztą obiegowe teorie, ale również fachowe źródła podają, że znaczna podaż protein może przyczynić się do uszkodzenia nerek.

Tymczasem wśród sportowców jak i osób aktywnych fizycznie niesłabnącą popularnością cieszą się diety zakładające relatywnie wysokie spożycie białka. Modna od jakiegoś czasu  odchudzająca „dieta białkowa”, również jest przykładem modelu żywieniowego, zgodnie z którym zwiększeniu ulega spożycie produktów proteinowych.

Zgodnie z obowiązującymi zaleceniami, w wypadku osób zdrowych, dorosłych o przeciętnej aktywności fizycznej zapotrzebowanie na proteiny waha się w przedziale 0,8 – 1,1g na kg masy ciała. Zwiększona aktywność fizyczna, a zwłaszcza treningi o charakterze siłowym powodują, że potrzeby ustroju są nieraz i dwukrotnie większe. W praktyce wiele osób dodatkowo zwiększa jeszcze spożycie białka w przekonaniu, że taki zabieg pozwoli przynieść dodatkowe korzyści w postaci bądź to przyrostu masy mięśniowej, bądź redukcji tłuszczu. Tak więc zdarzają entuzjaści dawek przekraczających 3g białka na kg masy ciała. Czy jest to jednak bezpieczne dla nerek?

Białko zbudowane jest z cząstek elementarnych – aminokwasów. W toku przemian metabolicznych z udziałem tych związków dochodzi do powstania amoniaku, który jest toksyczny i musi zostać zneutralizowany do mocznika wydalanego następnie przez nerki. Im wyższe spożycie białka – tym nerki mają więcej pracy. Stwierdzenie, że wysoka podaż białka doprowadza do obciążenia nerek – wydaje się więc logiczne, jednak czy prawdą jest, iż poprzez wysokie spożycie białka doprowadzamy do uszkodzenia ich struktury?

Na podstawie dostępnej literatury naukowej, a dokładnie: badań przeprowadzonych z udziałem ludzi, trudno jest potwierdzić to założenie. Eksperymenty przeprowadzone na sportowcach stosujących diety wysokobiałkowe, niewspieraną teorii o negatywnym wpływie protein na stan zdrowia nerek. Dawki sięgające do około 3g białka na kg masy ciała, przynajmniej w badaniach krótkoterminowych wydają się więc być bezpieczne. Należy jednak dobrze się zastanowić, czy jest sens przekraczać tę dawkę, trudno bowiem o źródła, które potwierdzałyby, że windowanie dziennej dawki białka w nieskończoność nie niesie zagrożeń zdrowotnych.