Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Forum

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Artykuły
Sklep

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Kuchnia
Orzechy piniowe - wyjątkowy afrodyzjak

Orzechy piniowe - wyjątkowy afrodyzjak

Łukasz Domeracki

Nie każdy zdaje sobie sprawę, jak wyjątkowe właściwości posiadają nasiona sosny iglastej, potocznie nazywane orzechami piniowymi czy piniolami. Drzewo to rośnie głównie w okolicach Morza Śródziemnego – w Grecji, Włoszech czy na Cyprze. Już w czasach starożytnych poznano ich ciekawe właściwości i hodowano na znaczną skalę. Smak ich przypomina nasiona słonecznika, z lekko wyczuwalnym aromatem sosny.

Podpowiedź trenera:

Jeśli nie masz wystarczającej wiedzy - chętnie ułożymy profesjonalny plan za Ciebie. Dołącz do grona 90 000 zadowolonych klientów :)

  • Darmowe konsultacje z doświadczonym dietetykiem i trenerem
  • Ponad 6000 posiłków i 600 ćwiczeń, które możesz dowolnie wymieniać
Sprawdź ofertę

Skład   

Piniole, jak większość orzechów, są źródłem tłuszczów. Ich wartość kaloryczna wynosi 673 kcal. Z tego 67 g to tłuszcze. W ich skład wchodzi 5 g nasyconych, 18 g jednonienasyconych i aż 34g wielonienasyconych kwasów tłuszczowych. Niewątpliwą wadą tych orzechów jest znaczna obecność kwasów tłuszczowych omega 6, względem omega 3. Śladowa ilość omega 3, przy aż 34 g omega 6 jest ilością w pewnym stopniu zaburzającą proporcje tych kwasów w diecie (zalecane 1:2-1:4 omega 3:omega 6). Jak większość orzechów, również piniowe zawierają dość sporo białka, jak na produkt pochodzenia roślinnego - 14 g. Węglowodany występują w ilości 13 g. Z tego 4 g cennego błonnika i tylko 4 g cukrów prostych.

Orzechy te wyróżnia znaczna ilość różnego rodzaju witamin i składników mineralnych. Na wyszczególnienie zasługuje witamina E - 9,3 mg. Daje to 47% dziennego zapotrzebowania. Witamina K 54 ug - 67%. Z kolei wśród składników mineralnych między innymi: żelazo 5,5 mg - 31%, magnez 251 mg - 63%, cynk 6,4 mg – 43%, miedź 1,3 mg – 66% oraz wyjątkowa ilość manganu, aż 8,8 mg, co jest ilością dającą zaspokojenie 440% dziennego zapotrzebowania.

Wartości odżywcze orzeszków piniowych (w 100 g)

  • Wartość energetyczna - 673 kcal
  • Białko ogółem - 14 g
  • Tłuszcz - 68 g
  • Węglowodany - 13 g (w tym cukry proste 4 g)
  • Błonnik - 4 g


Witaminy

  • Witamina C – 0,8 mg
  • Tiamina – 0,4 mg
  • Ryboflawina – 0,2 mg
  • Niacyna - 4,4 mg
  • Witamina B6 - 0,1 mg
  • Kwas foliowy - 34 µg
  • Witamina A - 29 IU
  • Witamina E – 9,3 mg
  • Witamina K - 54 µg

Minerały

  • Wapń – 16 mg
  • Żelazo - 5,5 mg
  • Magnez - 251 mg
  • Fosfor - 575 mg
  • Potas - 597 mg
  • Sód – 2 mg
  • Cynk - 6,4 mg
  • Miedź - 1,3 mg
  • Mangan - 8,8 mg
  • Selen - 0,7 µg

Idealny afrodyzjak

Z uwagi na wyjątkowo wysoką zawartość cynku, piniole są bardzo dobrym afrodyzjakiem. Pierwiastek ten odgrywa istotną rolę w procesie produkcji męskich hormonów – androgenów. Zwiększona produkcja testosteronu przekłada się na wzrost libido, regeneracji organizmu i ogólnej poprawy samopoczucia. Cynk bierze również udział w spermatogenezie, więc na jego obecność w diecie zwrócić uwagę powinny osoby starające się o potomstwo. Z kolei dla kobiet pierwiastek ten ma istotne znaczenie w czasie ciąży, dla prawidłowego rozwoju płodu oraz w późniejszym etapie laktacji. Odgrywa on również znaczną rolę w utrzymaniu prawidłowej jakości skóry, co daje jeszcze lepszy efekt w połączeniu z dużą zawartością witaminy E – silnego antyoksydantu.

Pomoc w odchudzaniu

Orzechy piniowe zawierają bardzo ciekawy związek, o nazwie kwas pinolowy. W 2014 roku badania opublikowane w magazynie "Food Technology" przedstawiły właściwości tego kwasu jako pomocne w kontrolowaniu apetytu i szybszym zapewnieniu uczucia sytości. Wynika to z faktu, iż kwas ten powoduje zwiększanie wydzielania cholecystokininy (CCK) i peptydu 1 glukagonopodobnego (GLP1), które są markerami uczucia sytości. Wysyłają one sygnał uczucia sytości do mózgu, hamując aktywność motoryczną żołądka i ruchy perystaltyczne jelit. Sprawdza się to w walce z otyłością u osób mających problemy z podjadaniem.

Podsumowanie

Orzechy piniowe niewątpliwie są dobrym źródłem wielu cennych składników i w pewnych przypadkach warto dodać je do codziennej diety. Należy jednak pamiętać, że wiele innych orzechów również ma bogaty skład i cenne właściwości, przy zdecydowanie niższej cenie.



W artykule mówimy o: Zdrowie Seks