Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Forum

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Artykuły
Sklep

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Kuchnia
Rozmaryn - prozdrowotne zastosowanie

Rozmaryn - prozdrowotne zastosowanie

Łukasz Domeracki

Rozmaryn to jedno z bardziej popularnych ziół stosowanych w kuchni. Szczególnie do dań mięsnych, sałatek, ryb. Stosując go, z reguły myślimy tylko o walorach smakowych. Nieszczególnie zastanawiamy się nad jego wpływem na nasz organizm, a jest on bardzo ciekawy i różnorodny.

Podpowiedź trenera:

Jeśli nie masz wystarczającej wiedzy - chętnie ułożymy profesjonalny plan za Ciebie. Dołącz do grona 50 000 zadowolonych klientów :)

  • Darmowe konsultacje z doświadczonym dietetykiem i trenerem
  • Ponad 4000 posiłków i 500 ćwiczeń, które możesz dowolnie wymieniać
Sprawdź ofertę

Przeanalizuję w tym artykule te najważniejsze właściwości, aby mieć świadomość tego, jak ta znana przyprawa ziołowa wpływa na nasze zdrowie.

Skład

Głównymi związkami nadającymi niepowtarzalny smak i aromat rozmarynowi są olejki eteryczne, garbniki, gorycze, diterpeny, flawonoidy, rozmarycyna i kwasy rozmarynowy.

Olejki lotne stanowią 1-2,5% składu rośliny. Wśród nich wyróżnić można kamforę, borneol czy cyneol. Olejki lotne różnią się dość mocno zawartością w zależności od poszczególnych części rozmarynu.

Szczególny skład rozmarynu przedstawia się bardzo ciekawie. Jednak pamiętać należy, że w kuchni używamy niewielkich ilości tego zioła. Zdecydowanie ciekawszym rozwiązaniem, w celach leczniczych jest mocno skoncentrowany olejek z rozmarynu.

Suszony rozmaryn w 100 g posiada 331 kcal. Białka występują w ilości 5 g, tłuszcze 15 g, a węglowodany 64 g, z czego błonnik aż 43 g.

Wartości odżywcze rozmarynu suszonego (w 100 g)

  • Wartość energetyczna - 331 kcal
  • Białko ogółem - 5 g
  • Tłuszcz - 15 g
  • Węglowodany - 64 g
  • Błonnik - 43 g


Witaminy

  • Witamina C – 61,2 mg
  • Tiamina – 0,5 mg
  • Ryboflawina – 0,4 mg
  • Niacyna - 1 mg
  • Witamina B6 – 1,6 mg
  • Kwas foliowy - 307 µg
  • Witamina A – 3128 IU


Minerały

  •  
  • Wapń – 1280 mg
  • Żelazo - 29,2 mg
  • Magnez - 220 mg
  • Fosfor - 70 mg
  • Potas - 955 mg
  • Sód – 50 mg
  • Cynk - 3,2 mg
  • Miedź 0,5 mg
  • Mangan 1,9 mg
  • Selen 4,6 µg

Na uwagę zasługuje wysoka zawartość witaminy C – 102% dziennego zapotrzebowania, B6 - 87%, foliany - 77%, wapń - 128%, żelazo - 162% i mangan  - 93%.

Właściwości

Rozmaryn stosowany może być w różnych formach. W zależności od tego, czego po jego działaniu oczekujemy. Może być to np. napar, olejek, kompres czy nalewka. Każdy z nich stosowany jest w innym celu.

  • Kompres ma właściwości rozgrzewające, co pomocne jest w:
  • stanach zmian reumatycznych,
  • bólu mięśni.

Napar stosowany jest jako:

  • środek zwiększający odporność organizmu,
  • zwalczający bakterie, wirusy,
  • pozytywnie wpływający na funkcjonowanie układu trawiennego,
  • bóle reumatyczne.

Nalewkę można podawać, gdy mamy na celu:

  • pomoc w walce z depresją,
  • pobudzenie (rozmarycyna posiada potwierdzone naukowo działanie pobudzające i przeciwbólowe).

Olejek stosuje się w celach:

  • ściągających,
  • nadających skórze elastyczności (np. w walce z rozstępami lub pozostałością skóry po znacznej redukcji tkanki tłuszczowej),
  • odkażania skóry (infekcje),
  • walki z łupieżem,
  • odstraszania komarów i kleszczy.

Podsumowanie

Rozmaryn jest dość niedocenianą rośliną, jednak ma liczne właściwości sprawdzające się w różnego rodzaju chorobach, dolegliwościach oraz profilaktycznie i upiększająco. Warto nie tylko stosować go jako przyprawę ziołową, ale również w przypadkach, gdy jego sprawdzone właściwości w różnej postaci są w stanie pomóc nam w określonych problemach.



W artykule mówimy o: Zdrowie Dietetyka i zdrowe odżywianie