Dlaczego kobiety powinny dźwigać ciężary?

W ostatnich latach trening siłowy wśród kobiet zyskał na popularności. Coraz częściej w strefie wolnych ciężarów spotkamy nie tylko panów, ale również panie. Wciąż jednak większość kobiet podchodzi do ciężarów z pewną rezerwą i trenuje zazwyczaj z niewielkim obciążeniem. Zwykło się bowiem uważać, że 15 powtórzeń i więcej (!) to dobry sposób na rzeźbę. Natomiast gdy powtórzeń jest mniej, a ciężar większy - z pewnością zrobimy masę. To błędne założenie odwodzi większość kobiet od sięgnięcia po większe ciężary. Tymczasem trening taki przynosi wiele korzyści. Dlaczego kobiety powinny dźwigać relatywnie duże ciężary?

Trening z dużym obciążeniem, mowa tutaj o pracy w zakresie 1-6 powtórzeń w serii, przynosi wiele korzyści, o których każda trenująca kobieta powinna wiedzieć.

Poprawa składu ciała

Po pierwsze – poprawa składu ciała, czyli to, na czym najczęściej najbardziej zależy kobietom. Trening z obciążeniem pozwala na zmianę kompozycji ciała, to znaczy pozwala nam zyskać więcej tkanki mięśniowej i zredukować ilość tkanki tłuszczowej.

Mówiąc o zyskaniu mięśni nie wyobrażajmy sobie zawodniczek kulturystyki czy czołowych zawodniczek crossfitu. By tak wyglądać kobiety musiałyby poświęcić lata intensywnego treningu, najpewniej wspomagając się dodatkowo niedozwolonymi środkami.

W rzeczywistości, trening z obciążeniem pomoże zbudować delikatne mięśnie, które nadadzą ciału kobiety kształtów.

Praca z dużym obciążeniem pozwala na znaczne zwiększenie siły u kobiety, a także na zwiększenie suchej masy mięśniowej. Im więcej mięśni posiadamy, tym więcej kalorii spalamy każdego dnia. Nie tylko w czasie treningów, ale również w czasie wykonywania codziennych czynności.

Dzięki budowaniu masy mięśniowej, ciało nabiera krągłości i kształtu klepsydry.

Innymi słowy, trenując ciężko na siłowni można mieć płaski brzuch i krągłą pupę. Brzmi jak cel wielu pań, które niestety stronią od ciężarów w obawie przed zatraceniem kobiecości.

Zupełnie niepotrzebnie!

Większa pewność siebie

Praca na małym zakresie powtórzeń i większym obciążeniu, to idealny moment na ustanowienie swoich PR’rów – osobisty rekordów. Pokonywanie swoich słabości, przełamywanie pewnych limitów, nowe rekordy – to coś, co może sprawić, że poczujemy się pewniej, uwierzymy w swoje możliwości.

Dodatkowo efektywny proces kształtowania sylwetki za pomocą treningu siłowego również sprzyja poczuciu pewności siebie.

Pewność siebie na treningu przekłada się na inne dziedziny życia.

Poza tym bycie silniejszym na siłowni sprawia, że jesteśmy silniejsze na co dzień, a to powoduje, że stajemy się bardziej niezależne i samodzielne. Ciężkie zakupy, przestawienie mebli, podnoszenie dziecka – nie stanowią żadnego problemu!

Lepsze zdrowie

Trening z obciążeniem wpływa korzystnie na niemal każdy aspekt zdrowia kobiety. Poczynając od funkcjonowania serca, przez sprawność mózgu, równowagę hormonalną i dobrze działający metabolizm.

Ćwiczenia z obciążeniem wpływają na zmniejszenie ryzyka chorób serca. American Heart Association uznało ćwiczenia z obciążeniem za zdrową formę aktywności dla osób znajdujących się w strefie ryzyka chorób serca.

Podnoszenie ciężarów przyczynia się do zmniejszenia obwodu talii, zmniejszenia poziomu trójglicerydów, zmniejszenia poziomu glukozy we krwi, a także obniżenia rytmu serca i tętna spoczynkowego.

Wiele badań pokazało, że trening z obciążeniem może zmniejszyć zapadalność na schorzenia mięśniowo-szkieletowe oraz inne problemy związane ze starzeniem się, jak na przykład choroba zwyrodnieniowa stawów, osteoporoza czy zanik mięśni.

Możesz jeść więcej

Gdy trenujesz naprawdę ciężko możesz jeść więcej i dalej cieszyć się zgrabną sylwetką. Więcej jedzenia sprawi, że będziesz mieć jeszcze więcej siły, a treningi staną się jeszcze bardziej efektywne.

Oczywiście nie należy popadać w skrajności! I zjadać dwa razy więcej niż wynosi nasze zapotrzebowanie. Możemy bowiem osiągnąć wówczas efekt odwrotny od zamierzonego.

Mniejsze ryzyko osteoporozy

Wraz z wiekiem ryzyko utraty masy kostnej zwiększa się. Szczególnie narażone są kobiety po menopauzie, jest to związane ze zmianą wydzielania hormonów w organizmie. W dużym stopniu na utraty masy kostnej narażone są również kobiety cierpiące na zaburzenia odżywiania oraz zaburzenia menstruacyjne.

Dobra wiadomość jest taka, że trening z obciążeniem pomaga uchronić kości przed osteoporozą. Im szybciej zaczniemy trenować, tym lepiej. Daje to dużo większą szansę na utrzymanie zdrowych kości w późniejszym wieku.

Mniej stresu, większe odprężenie

Wykonywanie ćwiczeń siłowych to dobry sposób na odreagowanie i radzenie sobie ze stresem. Badania pokazują, iż osoby, które regularnie pracują nad swoją siłą, przejawiają tendencje do radzenia sobie ze stresem lepiej i doświadczają mniej niepożądanych reakcji w obliczu stresujących sytuacji w przeciwieństwie do osób, które nie ćwiczą.

Podsumowując, trening z dużymi ciężarami nie zrobi z kobiety przysłowiowego hulka. Może natomiast sprawić, że kobieta stanie się silniejsza, bardziej pewna siebie, zyska kobiece kształty, uchroni swoje kości przed osteoporozą, poprawi swój ogólny stan zdrowia, stanie się bardziej niezależna i odporniejsza na stres. Trening z dużym obciążeniem i małą ilością powtórzeń stanowi istotne miejsce w periodyzacji treningowej i nie należy z niego rezygnować.