Czy przysiady są bezpieczne dla kolan?

Przekonanie mówiące o tym, że przysiady poniżej kąta prostego są złe dla kolan nie ma żadnego poparcia w badaniach naukowych. Mimo to mit ten powtarzany jest bezmyślnie przez wielu lekarzy, ortopedów, trenerów personalnych, a nawet fizjoterapeutów. Wielokrotnie osobom, które odradzają wykonywania przysiadów, brakuje wiedzy w tym temacie.

Przysiady wyglądają na ciężkie, a dla wielu na przerażające, stąd wniosek, że są złe dla kolan.

W dzisiejszym artykule poznasz cztery powody, dzięki którym dowiesz się, że przysiady nie są szkodliwe dla kolan, a także poznasz powody, dla których powinieneś natychmiast zacząć wykonywać przysiady, jeśli zależy Ci na staniu się silniejszym.

1. Głębokie przysiady są anatomicznie naturalną pozycją dla ludzkiego ciała.

Pozycja głębokiego przysiadu jest pozycją używaną, jako pozycja do odpoczynku dla wielu ludzi na świecie. Nie ma nic szkodliwego w przyjęciu pozycji do przysiadu, pozostaniu w pozycji do przysiadu, czy powrocie do pozycji stojącej.

Kolana i biodra są przystosowane do wykonywania przysiadu. Niemowlęta i dzieci bez przerwy przyjmują pozycję przysiadu, bez problemu bawiąc się w ten sposób.

Już to powinno dać nam do myślenia, że nie ma nic z natury szkodliwego w przyjęciu tej anatomicznie normalnej pozycji.

Ludzie wykonują przysiady od kiedy posiadają kolana i biodra, a więc od początku swojego istnienia. Jedynie wynalezienie i rozwój toalet zmniejszył nieco zakres ruchu przysiadów wykonywanych przez dorosłych ludzi.

Wykonywanie tego naturalnego dla człowieka ruchu ze sztangą na plecach to stosunkowo nowa innowacja. Nie oznacza to jednak, że jest ona szkodliwa i zniszczy twoje kolana.

To, co może Ci zaszkodzić, to niepoprawne wykonywanie przysiadów. Jeśli jednak nie zachowujesz prawidłowej techniki wina nie tkwi w przysiadach, a w braku prawidłowego wzorca ruchowego.

2. Prawidłowe przysiady to ruch zależny od bioder, a nie ruch kolan.

Kolana oczywiście muszą się uginać i pracują w przysiadzie, ale nie są (nie powinny być) obciążone tak, jak biodra. Jeśli prawidłowo wykonujesz przysiady, większość obciążenia i większość pracy przejmują biodra.

Mięśnie bioder składają się ze wszystkich mięśni pośladkowych, wszystkich wewnętrznych mięśni bioder, ścięgien podkolanowych i przywodzicieli. Ta duża masa mięśniowa dostosowuje się do przysiadu tak, jak wszystkie mięśnie przystosowują się do ćwiczeń - stają się silniejsze. Prawidłowo wykonany przysiad powoduje wypchnięcie kolan w bok i bioder do tyłu, umieszczając większość ładunku na biodrach. Przysiad to również ćwiczenie, w których pracują plecy. Mocne mięśnie pleców chronią Cię przed ich uszkodzeniem.

3. Pełny przysiad jest nie tylko bezpieczny dla kolan, ale jest to najlepsze ćwiczenie dla zdrowia kolana, które możesz zrobić.

Przysiady traktowane są przez większość sportowców, jako podstawowe i główne ćwiczenia wzmacniające dolne partie mięśniowe. Żadne inne ćwiczenie nie posiada takich zdolności wzmocnienia stawu kolanowego, co przysiady. Przysiady wpływają na wzmocnienie wszystkich mięśni, ścięgien, kości, więzadeł, które tworzą anatomię kolana.

W prawidłowo wykonanym przysiadzie, gdzie biodra cofają się, a tułów pochyla się w przód, praca mięśni czworogłowych i dwugłowych równoważy się. Równowaga sił jest optymalna w położeniu tuż poniżej kąta prostego pomiędzy kolanem, a biodrami i chroni staw tak dobrze, że prawidłowy przysiad może być bezpiecznie wykonany nawet przez osoby bez więzadeł ACL.

4. Przysiad wykonany w niepełnym zakresie ruchu, nie pozwala na prawidłowe rozciągnięcie ścięgien oraz mięśni i ochronę kolan.

Niepełne przysiady wykonywane są często, jako ćwiczenie angażujące mięśnie czworogłowe ud. Jest to myślenie grupami mięśniowymi zamiast myślenia o wzorach ruchów. Piękno i efektywność ćwiczeń wielostawowych takich, jak przysiad polega na tym, że działają one na wiele grup mięśniowych jednocześnie.

Przysiad w niepełnym zakresie ruchu nie wymaga przesunięcia ciężaru na dużym odcinku, przez co pozwala na użycie znacznie większych ciężarów.

Wiele osób bawiących się w trenowanie na siłowni będzie tak wykonywać przysiady, bo mogą nałożyć na sztangę więcej i poczuć się silniejsi.

W taki jednak sposób łatwo obciążyć kolana i plecy. Łatwo bowiem wziąć ciężar, na który nasze plecy jeszcze nie są gotowe.

Zasadniczo, jeśli nie jesteś w stanie wykonać przysiadu poniżej kąta prostego z założonym na gryf obciążeniem, to ciężar jest zbyt ciężki, abyś miał go na plecach.

Prawidłowo wykonany przysiad w pełnym zakresie ruchu, poniżej kąta prostego pomiędzy kolanem a biodrem, nie ma sobie równych pod względem budowania siły, poprawy równowagi, wpływie na gęstość kości i poprawie ogólnego zdrowia i sprawności.

Głęboki, poprawny przysiad działa jednocześnie na niemalże wszystkie mięśnie znajdujące się w ciele. Pozwalając jednocześnie na sięganie po coraz większe obciążenia i dając efekty progresywnej adaptacji.

Podsumowanie

Jeśli nadal boisz się wykonywać przysiady, musisz koniecznie przemyśleć sprawę! Poprawnie wykonany przysiad nie obciąża twoich kolan. Przynosi natomiast szereg wymiernych korzyści. Co więcej, dzięki przysiadom staniesz się silniejszy.