Twoja grupa wsparcia w treningach

Aby odnosić sukcesy sportowe potrzeba kilku czynników, nie tylko treningu, diety, regeneracji, ale także wsparcia, które pomoże zrealizować cele, ukończyć zadanie i nie poddać się w połowie. Niżej opis pięciu typów ludzi, którzy mogą wspomóc naszą drogę ku osiągnięciu sukcesu.

1. Głos rozsądku

Kto nie potrzebuje głosu rozsądku? Każdy z nas potrzebuje czasami za sobą słowa wsparcia czy też racjonalnego komentarza tego, co robimy. Takie osoby pomagają podjąć decyzje na chłodno dając większy obraz sytuacji. Nie są natarczywe i bezwzględne, wręcz przeciwnie - dadzą ci dużą swobodę działania, ale nie pozwolą odejść za daleko, jeśli zbaczasz z wyznaczonej ścieżki. Dzięki nim będziesz mógł rozmawiać o różnych opcjach, rozwinąć swoje myśli, ale w żadnym przypadku nie narzucą ci, jaką decyzję musisz podjąć. Tutaj masz swobodę i to wciąż będą twoje decyzje.

2. Szczery przyjaciel

Sport podsycony jest naszym ego i ambicjami. Osiągając różne cele nabieramy pewności siebie i nasze oczekiwania wobec nas samych rosną. Czasami jednak przerost ego i bezkrytyczność może wręcz przeszkodzić w realizowaniu nowych założeń. I tu właśnie przydaje się osoba, która szczerze nam powie, że daliśmy ciała, bo nie przyłożyliśmy się do np. techniki ćwiczenia, a nie, że wiatr wiał w złą stronę i to nie nasza wina, że coś nie poszło. Jeśli się do czegoś nie nadajemy np. z powodu budowy ciała (za wysoki, za niski, za lekki, za ciężki), to taka osoba również bez skrupułów nam o tym powie. Taka osoba pomimo, że nie zawsze ma łechtające dla nas informacje pomoże nam pokornie przyjąć krytykę i wyciągnąć wnioski.

3. Obserwator

To bardzo ważny pomocnik. Trenując samodzielnie, nawet oglądając się w lustrze, nie wychwycimy wszystkich niuansów technicznych. Obserwator zawsze podpowie, co poprawić, by ćwiczenie było wykonywane bardziej efektywnie. Ma swój punkt widzenia i często zwróci uwagę na coś innego, niż my sami. To samo się tyczy całych programów treningów. My sami będąc w środku nich nie zawsze zauważymy, że dookoła planu są jeszcze inne możliwości, które przyspieszą osiągnięcie efektów. Obserwator podzieli się swoim spostrzeżeniem, prawdopodobnie podrzuci jakiś pomysł, dostrzeże nasze błędy, słabe punkty i pomoże znaleźć sposób na to, by sobie z nimi poradzić.

4. Mózg

Posiadanie kogoś, kto nie zawsze klepie po plecach, nie zawsze się z nami zgadza, może bardzo pozytywnie wpłynąć na całokształt treningu. Do takiej osoby idziemy z burzą pomysłów i wątpliwościami a ona pomaga nam je przeanalizować pod różnym kątem tak, by znaleźć rozwiązanie i "popchnąć" efekty treningowe do przodu. Taka osoba pokaże nam, że jest wiele różnych dróg, ale to my sami musimy wybrać, którą z nich będziemy podążać.

5. Rywal

To też bardzo ważna persona w życiu treningowym. Nic tak nie motywuje, jak rywalizacja. Jeśli odpuścisz, to twój przeciwnik wykorzysta sytuację. Rywal swoimi działaniami podsyca twoją wolę walki, motywację (niestety nie zawsze w pozytywny sposób, ale jeśli masz przy sobie wyżej opisane persony, możesz się czuć bezpiecznie - nie podejmiesz pochopnej decyzji). Jeśli on zrobi więcej, ty również będziesz chciał zrobić więcej. Tutaj cały czas występuje gonitwa i to niezależnie od tego, czy to my ścigamy, czy jesteśmy ścigani, ale też dzięki temu nasz poziom motywacji jest cały czas na wysokim poziomie.

Zwykle nie ma możliwości, by jedna osoba pełniła wszystkie wyżej wymienione role. Jednak, jeśli nasz partner treningowy, członek rodziny, przyjaciel czy inny zawodnik pełni choć jedną z nich, to z pewnością odegra rolę w osiągnięciu sukcesu.