Jak prawidłowo stosować BCAA

BCAA to jeden z najpopularniejszych i najczęściej omawianych suplementów. Stosowany w różnych dyscyplinach sportowych. Wiele osób wie o jego istnieniu, lecz nie do końca wiedzą, jak je stosować i do czego dokładnie służą. BCAA są niezwykle skutecznym suplementem, gdy są przyjmowane we właściwej ilości i we właściwym czasie.

BCAA czyli aminokwasy rozgałęzione. Składają się z trzech aminokwasów: leucyny, waliny i izoleucyny. 

Badanie przeprowadzone na wytrenowanych triatlonistach, wykazało, że zawodnicy stosujący aminokwasy BCAA przez osiem tygodni, zyskali zdecydowanie  więcej siły oraz masy mięśniowej, w porównaniu do sportowców, którzy stosowali samo białko serwatkowe bez dodatku BCAA.

Spora część ludzi posiada trudności z rozróżnieniem "zwykłych" aminokwasów i aminokwasów rozgałęzionych. Oba te suplementy wpływają nieco inaczej na nasze ciało.

Jak już pewnie wiesz, Twoje mięśnie składają się z białek, a białka składają się z aminokwasów, które swoją budową przypominają łańcuch. Jeśli Twoim celem jest budowa tkanki mięśniowej, Twój łańcuch musi stać się większy, aby był zdolny do wytwarzania większej ilości białka. Cały proces przekształcania aminokwasów w białko nazywany jest syntezą białek. BCAA stanowią nieodłączny składnik syntezy przekształcania aminokwasów w białko. Każdy z trzech wymienionych wyżej aminokwasów rozgałęzionych odgrywa istotną rolę w tym procesie. 

Rola trzech aminokwasów

BCAA pomagają opóźnić zmęczenie podczas treningu, zwiększają utratę tłuszczu i wspierają siłę i koncentrację psychiczną. Wszystkie trzy aminokwasy wchodzące w skład BCAA odgrywają szczególną rolę. 

Leucyna

Leucyna jest najważniejszym aminokwasem, który rozpoczyna proces łączenia aminokwasów w celu wytworzenia białek mięśniowych. Leucyna wpływa na syntezę białek mięśniowych, co skutkuje wzrostem mięśni. Aminokwas tez zwiększa poziom insuliny, która jest hormonem anabolicznym. Dodatkowo Leucyna stymuluje wytwarzanie hormonu wzrostu, co wspiera rozwój masy mięśniowej. 

Izoleucyna

Synteza białek może Cię wspierać w walce z tkanką tłuszczową. Aminokwasy BCAA zwiększają syntezę białek w organizmie, co wpływa na wydatek energetyczny. Izoleucyna aktywuje specjalne receptory (PPAR), które zwiększają proces spalania tkanki tłuszczowej i hamują magazynowanie dodatkowego tłuszczu. Uzupełniając izoleucynę przyczyniasz się do lepszego wykorzystania zapasowego tłuszczu, przekształcając go w energię. 

Walina

Tryptofan odpowiedzialny za wytwarzanie serotoniny. Serotonina wysyła sygnał do mózgu, o tym, że ciało jest zmęczone. Walina aktywnie konkuruje z tryptofanem w celu wejścia do mózgu, dlatego spożywanie waliny przed treningiem pozwoli Ci opóźnić proces zmęczenia i zmniejszyć ilość tryptofanu w mózgu. To pokazuje, że BCAA nie tylko poprawiają funkcjonowanie organizmu, ale także zdolności umysłowe. Walina pomaga Ci pozostać skoncentrowanym i poprawić zdolności poznawcze. 

BCAA przed treningiem

BCAA to świetny suplement, który warto spożywać przed treningiem. Pomaga w rozbijaniu tłuszczu w celu uwolnienia energii, która może Ci pomóc w bardziej kompletnym wykorzystaniu treningów. 

Podczas treningu

Aminokwasy BCAA wspierają Cię podczas treningu, dostarczając stały dopływ energii. Dodatkowo pomagają także w opóźnieniu zmęczenia podczas treningu, dzięki czemu możesz w pełni wykorzystać czas oraz siły poświęcone na ćwiczenia. Suplement również wpływa pozytywnie na poprawę koncentracji podczas wykonywanej pracy. 

Po treningu 

BCAA stanowią pomocny suplement w procesie regeneracji mięśni. Mogą przyspieszyć syntezę białek mięśniowych i wspomóc przyrost mięśni. 

Dawkowanie

Suplement warto przyjmować w ilości 3 porcji dziennie. Porcja nie powinna być mniejsza, niż pięć gramów. Popijając BCAA przez cały dzień, możesz wspomóc przyrost mięśni, przyspieszyć proces regeneracji oraz zmniejszyć ich bolesność.