Podwójny podbródek - skąd się bierze i jak się go pozbyć?

Jeśli w odbiciu lustrzanym widzisz podwójny podbródek, to z pewnością warto pomyśleć o diecie, bo jest wielce prawdopodobne, że Twoja masa ciała wskazuje na nadwagę. Oprócz nadwagi jest jeszcze kilka przyczyn powstawania podbródka, ale z pewnością dodatkowe kilogramy są tutaj czynnikiem determinującym.

Jakie są jeszcze inne przyczyny powstawania podwójnego podbródka?

Wiek

Wraz z upływem lat nasza skóra traci elastyczność, co może prowadzić do pojawienia się dodatkowej lub obwisłej skóry, m.in. właśnie pod brodą.

Nieodpowiednia dieta i masa ciała

Przyrost masy ciała nie zawsze spowoduje powstanie podwójnego podbródka, ale z pewnością się do niego przyczynia. Może inaczej... Przyrost masy skądś się bierze. Zwykle jest to nieodpowiednia dieta, o wysokiej kaloryczności i zawierająca przetworzoną żywność. Zła dieta powoduje przyrost masy, a ten z kolei robi nam podwójny podbródek.

Genetyka

Jeżeli Twoja rodzina charakteryzuje się skórą o małej elastyczności, wówczas jest duże prawdopodobieństwo, że większość z Was otrzyma od natury taki podwójny podbródek.

Postawa ciała

Przyjmowanie nieprawidłowej postawy ciała w ciągu dnia także może przyczynić się do powstania podwójnego podbródka. Zła postawa ciała może osłabić mięśnie szyi i brody, a z czasem doprowadzić do powstania drugiego podbródka.

Przydatne ćwiczenia

Okazuje się, że są ćwiczenia na podwójny podbródek. Choć nie ma spalania miejscowego, to wzmacnianie mięśni może poprawić trochę i jędrność i zmniejszyć niechciany efekt podbródka. Czy działają? Z pewnością warto wypróbować i się przekonać.

Po pierwsze rozgrzewka

Niezależnie od tego, co trenujesz, jakie ćwiczenia będziesz robić, to absolutnie nie wolno Ci pominąć rozgrzewki. Rozgrzej szyję poprzez wykonanie kilku ruchów głową dół-góra, prawo-lewo, krążenia na jedną, później na drugą stronę. Rozciągnij nieco szczękę, spróbuj wykonać ruchy w różnych płaszczyznach. 

Ćwiczenie nr 1

Usiądź z wyprostowanymi plecami i rozluźnionymi ramionami, odchyl nieco głowę, by móc spojrzeć na sufit i ułóż usta do pozycji używanej podczas gwizdania. Usta powinny być rozluźnione, ale na tyle zaciśnięte, żeby poczuć skurcz mięśni. Utrzymaj pozycję 10-20 sekund. Wykonaj 10 powtórzeń.

Ćwiczenie nr 2

Tym razem starasz się odsunąć usta jak najdalej od twarzy. Ćwiczenie jest podobne do pierwszego, ale wykonaj je na stojąco z rozluźnionymi rękoma. Przechyl głowę, spójrz w sufit i staraj się ułożyć usta tak, jakbyś chciał sięgnąć nimi wysoko, by pocałować niebo. Utrzymaj pozycję 5 do 20 sekund, a następnie rozluźnij. Powtórz 10 razy.

Ćwiczenie nr 3

Do tego ćwiczenia przyda Ci się miękka piłeczka o średnicy od 10 do 20 cm. W pozycji siedzącej z wyprostowanymi plecami i rozluźnionymi ramionami, włóż piłeczkę pod brodę i spróbuj nią przycisnąć mocno piłkę. Wykonaj 10 do 30 powtórzeń.

Ćwiczenie nr 4

Stojąc lub siedząc, wysuń dolną wargę jak najdalej możesz i przytrzymaj przez 3 sekundy. Utrzymując tę pozycję, spróbuj za pomocą mięśni szyi przyciągnąć podbródek w stronę klatki piersiowej (bez użycia mięśni pleców). Utrzymaj pozycję 3 sekundy i rozluźnij mięśnie. Ćwiczenie powtórz 10 do 20 razy lub dopóki nie zaczniesz odczuwać dyskomfortu wynikającego ze zmęczenia mięśni. 

Ćwiczenie nr 5

Jeśli lubisz żuć gumę, to polubisz i to ćwiczenie. Okazuje się, że podczas żucia uruchamiamy mięśnie wokół podbródka, więc sama ta czynność może być uznana za ćwiczenie. Dodatkowo guma do żucia może pomóc ograniczyć spożycie kalorii, co w przypadku osób z nadwagą jest sporą korzyścią. Żucie gumy to trening mięśni twarzy, szczególnie szczęki.

Ćwiczenie nr 6

To ćwiczenie powinno odzwierciedlać ziewanie lwa. Mocno otwierasz szczękę, język powinien sięgać  najdalej jak to możliwe. To ćwiczenie może wzmacniać wiele mięśni podbródka, szyi i twarzy. Wykonaj je na siedząco z wyprostowanymi plecami i rozluźnionymi ramionami. Przytrzymaj pozycję przez 10 sekund, a następnie się rozluźnij. Wykonaj ćwiczenie 10 razy. 

Inne sposoby na radzenie sobie z podwójnym podbródkiem

Maseczki na twarz

Z podwójnym podbródkiem można też walczyć poprzez zabiegi kosmetyczne, np. maseczki na twarz. Dostępnych jest wiele maseczek - jedne mają ujędrnić skórę, inne wzmacniać spalanie tłuszczu w danym obszarze (a przynajmniej teoretycznie). Z pewnością zastosowanie ich poprawi jakość Twojej skóry. Możesz wybrać maseczkę glicerynową lub na bazie kawy, zielonej herbaty albo postawić na domowe maski, np. z białek jaja, miodu i cytryny. 

Odpowiednia dieta

Skoro jedną z przyczyn powstawania podwójnego podbródka jest nieodpowiednia dieta, to warto nad nią popracować. Z pewnością trzeba dopasować ilość przyjmowanych kalorii do swojego zapotrzebowania, ale bardzo ważna jest także jakość spożywanych produktów. Stawiaj na żywność nieprzetworzoną, bogatą w węglowodany złożone, dobrej jakości białko oraz zdrowe tłuszcze.

Dodatkowo, pij dużo wody, aby pomóc oczyszczać swój organizm z toksyn. 

Zabiegi chirurgiczne

Niektóre osoby decydują się na dość inwazyjne zabiegi. Jednym z popularniejszych jest mezoterapia. Polega ona na wstrzykiwaniu specjalnych związków do podbródka, które rozpuszczają tłuszcz. Cały proces jest bardzo długi. Może potrwać nawet sześć miesięcy i wymagać ponad sto zastrzyków. Warto na takie zabiegi zgłosić się do doświadczonej osoby, ponieważ nieprawidłowo wykonane zastrzyki mogą przynieść więcej szkody, niż pożytku. 

Inne zabiegi polegają na usuwaniu tkanki tłuszczowej przez odsysanie lub z pomocą lasera. Są to jednak zabiegi, które jedynie usuwają tłuszcz i nie zwiększają elastyczności skóry.

Każdy taki zabieg warto dobrze przemyśleć. Po pierwsze, są dość inwazyjne, po drugie - kosztowne. 

Podsumowanie

Podwójny podbródek to niechciany element naszego ciała i warto zadbać o siebie zanim on powstanie, czyli zanim zdobędziemy nadmiarowe kilogramy. Będąc aktywnym, zapewniając sobie zdrową i wartościową dietę, z pewnością będziemy w stanie utrzymać szczupłą sylwetkę, a co za tym idzie, unikniemy podwójnego podbródka.