Czy na diecie ketogenicznej  można jeść owoce? Jakie owoce na diecie keto?

Dieta ketogeniczna to system żywienia o bardzo niskiej zawartości węglowodanów i wysokiej zawartości tłuszczu. Spożycie węglowodanów jest często ograniczone do 20–50 g dziennie. Tym samym na wiele produktów wysokowęglowodanowych, takich jak zboża, warzywa strączkowe i skrobiowe oraz owoce, nie ma miejsca w tej diecie.

Jednak niektóre owoce mają niską zawartość węglowodanów i mogą stanowić cenny element diety ketogenicznej, zwłaszcza gdy włączymy je do menu w odpowiedniej ilości.

Oto 9 pożywnych, smacznych i przyjaznych dla diety ketogenicznej owoców.

1. Awokado

Chociaż awokado jest uznawane za warzywo, botanicznie jest to owoc. Dzięki wysokiej zawartości zdrowych dla serca tłuszczów, awokado stanowi doskonały dodatek do diety ketogenicznej. Dostarcza małą ilość węglowodanów, około 4 g i ponad 3 g błonnika w 100 g porcji.

2. Arbuz

Arbuz to aromatyczny owoc. W porównaniu z innymi owocami, arbuz ma bardzo dużo wody i stosunkowo mało węglowodanów. W 100 g porcji znajduje się około 8 g węglowodanów i 0,3 g błonnika. Arbuz jest bogaty w wiele witamin i minerałów, w tym witaminę C, potas i miedź. Ponadto zawiera likopen - związek roślinny, który działa, jako przeciwutleniacz.

3. Truskawki

Truskawki to pożywne, smaczne, niskokaloryczne i pełne korzyści zdrowotnych owoce. Truskawki charakteryzują się niską zawartością węglowodanów i dużą ilością błonnika. Bez problemu znajdą miejsce w diecie niskowęglowodanowej lub ketogenicznej.

W 100 g truskawek znajduje się zaledwie 5-6 g węglowodanów i prawie 2 g błonnika. Truskawki są doskonałym źródłem witaminy C, manganu i kwasu foliowego. Ponadto, podobnie jak inne rodzaje owoców jagodowych, truskawki są bogatym źródłem przeciwutleniaczy, takich jak antocyjany, kwas elagowy i procyjanidyny.

4. Cytryny

Cytryny mogą być doskonałym dodatkiem do diety ketogenicznej. W 100 g cytryny znajduje się około 7,5 g węglowodanów i 2 g błonnika. Cytryny są szczególnie bogate w pektyny - rodzaj błonnika, który może pomóc ustabilizować poziom cukru we krwi, zwalczyć stany zapalne i spowolnić wzrost komórek rakowych.

5. Pomidory

Pomidory powszechnie uznawane są za warzywo, jednak botanicznie to owoce. Pomidory dostarczają zaledwie 3 g węglowodanów i ponad 1 g błonnika na 100 g. Pomidory mają niską kaloryczność i wysoką zawartość korzystnych związków roślinnych, w tym likopenu i beta karotenu.

6. Maliny

Maliny to doskonały dodatek do diety niskowęglowodanowej lub ketogenicznej. W 100 g tych pysznych owoców znajduje się około 5 g węglowodanów i aż 6,5 g błonnika. Maliny są bogatym źródłem witaminy C, manganu, witaminy K i miedzi. Są również bogate w przeciwutleniacze.

7. Brzoskwinie

Brzoskwinie charakteryzują się słodkim i soczystym miąższem. W 100 g owocu znajdziemy około 10 g węglowodanów i około 2 g błonnika. Są to owoce bogate w witaminę C, witaminę A, potas i niacynę. Jak pokazują badania, regularne spożywanie brzoskwiń zawierających dużą ilość flawonoidów i stilbenu, może wiązać się z poprawą poziomu trójglicerydów i cholesterolu, które mogą być czynnikami ryzyka chorób serca.

8. Kantalupa – melon cukrowy

Kantalupa to rodzaj melona. Owoc ten w 100 g dostarcza około 8 g węglowodanów i 1 g błonnika. Kantalupa zapewnia obfitą dawkę kwasu foliowego, potasu i witaminy K. Jest także jednym z najlepszych źródeł beta karotenu.

9. Karambola - Gwiezdny owoc

Karambola jest tropikalnym owocem w kształcie gwiazdy. Gwiezdny owoc dostarcza około 7 g węglowodanów i 2,8 g błonnika w 100 g porcji. Jest bogatym źródłem witaminy C, miedzi, potasu i kwasu pantotenowego.