Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Forum

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Artykuły
Sklep

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Kuchnia
Źródła naturalnej witaminy C. W czym jest jej najwięcej?

Źródła naturalnej witaminy C. W czym jest jej najwięcej?

Kinga Żuralska

Witamina C należy do witamin rozpuszczalnych w wodzie. Znajdziemy ją w wielu produktach spożywczych, zwłaszcza w owocach i warzywach. Organizm człowieka nie jest w stanie wytwarzać witaminy C, dlatego tak ważne jest, by dostarczać ją wraz z dietą

Podpowiedź trenera:

Jeśli nie masz wystarczającej wiedzy - chętnie ułożymy profesjonalny plan za Ciebie. Dołącz do grona 90 000 zadowolonych klientów :)

  • Darmowe konsultacje z doświadczonym dietetykiem i trenerem
  • Ponad 6000 posiłków i 600 ćwiczeń, które możesz dowolnie wymieniać
Sprawdź ofertę

Niedobory witaminy C wiążą się z krwawieniem dziąseł, siniakami, większą podatnością na infekcje i gorszym gojeniem się ran. Witamina C jest silnym przeciwutleniaczem. Jest niezbędna do syntezy kolagenu, zmniejsza uszkodzenia skóry wywołane przez słońce.

W dzisiejszym artykule dowiesz się, w jakich produktach znajdziesz najwięcej witaminy C.

Śliwki kakadu

Śliwki kakadu zawierają 50-100 razy więcej witaminy C, niż pomarańcze. W 100 g tego owocu może znajdować się nawet 3000-5300 mg witaminy C. Śliwki kakadu zyskują popularność na całym świecie, niestety nie są u nas łatwo dostępne. Jeśli jednak będziecie mieli okazję ich skosztować, koniecznie to zróbcie!

Wiśnie acerola

Acerola nazywana jest również wiśnią z Barbados. Zawiera około 3500-4500 mg witaminy C w 100 g. Zaledwie dwa owoce mogą zaspokoić dzienne zapotrzebowanie na tę witaminę.

Możesz zakupić też wiśnie acerola lub acerolę w proszku i dodawać ją do koktajlu lub owsianki.

Papryczki Chili

Jedna zielona papryczka chili zawiera około 110 mg witaminy C. Dodatkowo znajdziemy w niej również kapsaicynę odpowiedzialną za ostry smak. Istnieją dowody, że dodatek ostrej papryczki może wspomagać spalanie tkanki tłuszczowej.

Owoc dzikiej róży

100 g owocu surowej dzikiej róży to ponad 400 mg witaminy C. Garść owoców dzikiej róży ma tyle witaminy C, co 30 cytryn.

Guawa

Guawa to ciekawy owoc przypominający w smaku gruszkę. Jedna guawa to około 125 mg witaminy C (230 mg/100 g).

Papryka słodka, żółta i czerwona

Papryka zarówno żółta, jak i czerwona, to bogate źródło witaminy C. W żółtej znajduje się około 180 mg/100 g, a w czerwonej 130 mg/100 g witaminy C. Im bardziej dojrzała papryka, tym więcej w niej witaminy C. Warto chrupać paprykę na surowo, gdyż wówczas zyskamy najwięcej witamin.

Czarna porzeczka

Czarna porzeczka dostarcza około 180 mg witaminy C w 100 g. Dodatkowo znajdziemy w niej antocyjany - silne, przeciwutleniające flawonoidy nadające porzeczkom ciemny kolor.

Najlepiej jeść ją od razu po zerwaniu z krzaczków.

Natka pietruszki

100 g natki pietruszki to około 130 mg witaminy C. Niewątpliwą zaletą jest to, że można ją łatwo przemycić do menu. Pietruszka jest również źródłem niehemowego żelaza. Wystarczy dodać łyżkę czy dwie do koktajlu, by cieszyć się dodatkową porcją witamin. Warto wypróbować pietruszkowego pesto oraz pietruszkowego hummusu.

Jarmuż

Jarmuż zawiera 120 mg witaminy C w 100 g. Obróbka cieplna sprawia, że zawartość witaminy C znacznie spada, z tego względu warto dodawać jarmuż przede wszystkim do koktajli oraz sałatek.

Kiwi

Jedno średnie kiwi zawiera 70 mg witaminy C. Badania wykazały, że kiwi bogate w witaminę C może pomóc zmniejszyć stres oksydacyjny, obniżyć poziom cholesterolu i poprawić odporność.

Brokuły

Pół szklanki gotowanych brokułów dostarcza 50 mg witaminy C (90 mg/100 g). Stanowią świetny i sycący dodatek do dań. Liczne badania wykazały związek między spożywaniem dużej ilości brokułów, a niższym ryzykiem chorób serca i nowotworów.

Brukselka

Pół szklanki gotowanej brukselki zapewnia 50 mg witaminy C. Jak większość warzyw krzyżowych, brukselka ma również wysoką zawartość błonnika oraz witaminy K i kwasu foliowego. Zarówno witaminy C, jak i K, są ważne dla zdrowia kości. 

Papaja

Jedna filiżanka (145 g) papai zapewnia 90 mg witaminy C (60 mg/100 g). Papaja zawiera również enzym papainę, który ułatwia trawienie białek.

Ananas

Szklanka ananasa to około 80 mg witaminy C. W ananasie znajduje się również enzym bromelaina, który ułatwia trawienie.

Sok pomarańczowy

Filiżanka soku pomarańczowego dostarcza 125 mg witaminy C. W 100 g pomarańczy znajduje się około 50 mg witaminy C. Pomarańcze nie są najbogatszym źródłem witaminy C, ale ich powszechne spożycie przyczynia się do znacznego zaspokojenia zapotrzebowania na tę witaminę.

Truskawki

Truskawki zawierają 60 mg witaminy C w 100 g. Te smaczne owoce mogą pomóc nie tylko w utrzymaniu diety redukcyjnej (są niskokaloryczne), ale również wspomagają zdrowie serca i mózgu.

Sok z różowego grejpfruta

Filiżanka soku z grejpfruta to około 95 mg witaminy C.

Co warto zapamiętać?

Witamina C ma istotne znaczenie dla układu odpornościowego, tkanki łącznej oraz zdrowia serca i naczyń krwionośnych.

Owoce cytrusowe nie są najbogatszym źródłem witaminy C, jednak ich powszechne spożycie przyczynia się do znacznego zaspokojenia zapotrzebowania na tę witaminę.

Obróbka cieplna może znacznie zmniejszyć ilość witaminy w owocach i warzywach. Już samo krojenie warzyw i owoców, a następnie przechowywanie ich w takiej formie, doprowadza do strat tej witaminy. Dlatego warto spożywać świeże owoce, a sałatki i koktajle przygotowywać na bieżąco.

Dieta bogata w witaminę C jest niezbędnym krokiem w kierunku dobrego zdrowia i zapobiegania wielu chorobom.



W artykule mówimy o: Zdrowie Dietetyka i zdrowe odżywianie