Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Forum

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Artykuły
Sklep

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Kuchnia

Negatywne skutki jedzenia w nocy

Negatywne skutki jedzenia w nocy
Czy zdarza Ci się "atakować" lodówkę o północy, aby zaspokoić głód? A może odkładasz jedzenie kolacji na bardzo późne godziny, aby uniknąć podjadania w nocy? Okazuje się, że zjedzona bardzo późno kolacja może mieć negatywny wpływ na  metabolizm podczas snu.

Według badania opublikowanego w Journal of Clinical Endocrinology and Metabolism późne jedzenie kolacji może skutkować rozwojem otyłości i zespołu metabolicznego.

Istota badania

W przeprowadzonym badaniu udział wzięli zdrowi ochotnicy, których podzielono na 2 grupy. Część z nich jadła po godzinie 22:00, a część o 18:00. Obie grupy spożywały makroskładniki odżywcze składające się z 50% węglowodanów, 35% tłuszczu oraz 35% dziennego zapotrzebowania kalorii. Uczestnicy badania byli monitorowani przez całą noc za pomocą podłączonych do ciała trackerów, skanerów tkanki tłuszczowej oraz cogodzinne pobierano im krwi i badano jakość ich snu.

Poniżej przedstawiono pomiary, które wzięto pod uwagę podczas badania:

  • poziom glukozy we krwi (w nocy)
  • poranny poziom glukozy we krwi
  • insulina
  • triglicerydy
  • poziom kortyzolu
  • kwasy tłuszczowe
  • utlenianie tłuszczów w diecie.

Wyniki badania

„Poziom glukozy po kolacji zjedzonej bardzo późno był o około 18% wyższy, a ilość spalanego w nocy tłuszczu zmniejszyła się o około 10%, w porównaniu z jedzeniem kolacji o wcześniejszej godzinie. Efekty, które zaobserwowaliśmy u badanych, mogą być bardziej widoczne u ludzi cierpiących na otyłość lub cukrzycę, u których metabolizm jest wolniejszy” - powiedział główny autor dr Chenjuan Gu z Johns Hopkins University.

Późno zjedzona kolacja przesuwa tzw. stan poposiłkowy, który odnosi się do czterogodzinnego okresu po posiłku, który nakłada się na cykl snu i zaburza naturalny rytm dobowy. Uczestnicy badania, którzy jedli później, notowali wyższy poziom glukozy po przebudzeniu oraz nocną nietolerancję glukozy. U osób, które jadły późno, zaobserwowano także podwyższony poziom kortyzolu.

Podsumowanie

Jedzenie kolacji w nocy lub przed spaniem może nieść za sobą negatywne skutki i przyczyniać się do upośledzenia metabolizmu oraz odkładania się tkanki tłuszczowej. 

Źródła: https://www.medicaldaily.com/study-finds-health-benefits-eating-dinner-early-454011

W artykule mówimy o: Dietetyka i zdrowe odżywianie

Podpowiedź trenera:

Jeśli nie masz wystarczającej wiedzy - chętnie ułożymy profesjonalny plan za Ciebie. Dołącz do grona 90 000 zadowolonych klientów :)

  • Darmowe konsultacje z doświadczonym dietetykiem i trenerem
  • Ponad 6000 posiłków i 600 ćwiczeń, które możesz dowolnie wymieniać
Sprawdź ofertę