Dbamy o Wasze zdrowie - na czas zamknięcia siłowni wszystkie plany -30%! Szczególnie teraz ważne jest, by wzmacniać swój organizm! Trzymaj dietę i ćwicz w domu z naszymi planami. Skorzystaj z oferty

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Forum

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Artykuły
Sklep

Nordic Walking - czy ta moda ma sens?

Nordic Walking - czy ta moda ma sens?
Nordic walking jest odmianą marszu (ang. walk = iść, maszerować), wywodzącą się z Finlandii. Jedna z teorii powstania tej dyscypliny mówi o konieczności wynalezienia treningu dla narciarzy biegowych w lecie. Jednak patrząc na historię rodzaju ludzkiego można dostrzec tendencję do używania podpór dla ciała, już od najdawniejszych wieków. Dodatkowo w narciarstwie już przed wiekami używano kijów. Co ciekawe, w malunkach datowanych na 8000-7000 lat przed naszą erą znaleziono wizerunki narciarzy.

Użycie dwóch kijków do jazdy na nartach to wynalazek datowany dopiero na XVIII-XIX wiek, wcześniej stosowano jeden, długi kij. W  Wg różnych źródeł, w narciarstwie biegowym do połowy XIX wieku używano jednego kija. W Polsce dopiero od końca XIX wieku spotykało się użycie dwóch kijów (co nie znaczy, że użycie było na szerszą skalę). A od narciarstwa (szczególnie biegowego) do nordic walkingu już wcale nie tak daleko. Sama dyscyplina została zarejestrowana dopiero w 1997 roku.

Dla kogo nordic walking? Jest uważany za jedną z najbezpieczniejszych aktywności, w szczególności polecany osobom w podeszłym wieku (w tym z chorobami stawów), pod odniesieniu kontuzji (w trakcie rehabilitacji).

Nordic walking to w istocie tylko nieco ulepszone chodzenie, zwykłe marsze, dostępne dla każdego sprawdzą się równie dobrze. Pod kątem redukcji tkanki tłuszczowej bez wątpienia istnieją lepsze aktywności (bieganie, w szczególności interwałowe/HIIT, fartlek, rytmy, przebieżki, podbiegi; treningi kompleksowe, metaboliczne, TABATA). Pod względem ilości spalanych kalorii nordic walking plasuje się daleko za bieganiem, pływaniem czy treningami siłowymi. Jednak dla osób z kontuzjami czy w podeszłym wieku – większość najlepszych aktywności będzie niedostępna, wtedy marsze (w tym nordic walking) będą cennym urozmaiceniem.

Jako aktywność ważna dla zdrowia układu sercowo-naczyniowego, poprawy wytrzymałości, sprawności - nordic walking sprawdzi się tak samo jak marsze czy jogging.

Marsze nordyckie opisywane są m.in. następująco:

„Poprzez kompleksowy przebieg ruchu za jednym zamachem wykształcone i trenowane są cztery z pięciu podstawowych zdolności motorycznych (siła, wytrzymałość, koordynacja i ruchliwość).”

Autorów trochę ponosi fantazja, gdyż ruchliwość nie jest żadną zdolnością motoryczną. Siła- wskutek marszy rośnie w nikłym stopniu (żadna aktywność oparta o tlenowe systemy energetyczny nie poprawi znacząco siły), wytrzymałość – również w ograniczonym zakresie, koordynacja – w pewnym stopniu. Nordic walking (podobnie jak marsze i biegi) w niewielkim stopniu poprawia gibkość (choć istnieje grupa ćwiczeń rozciągających przy wykorzystaniu kijków). Bez wątpienia nordic walking nie zwiększa mocy, ani szybkości. Jeśli chodzi o o zwalczanie stresu – dowolny regularnie prowadzony wysiłek fizyczny przyniesie rezultat.

Nordic walking może być ciekawą opcją dla osób w podeszłym wieku, z chorobami układu krążenia, cukrzycą, problemami ze stawami. Pozostali mogą poszukać bardziej intensywnych zajęć, szybciej przynoszących rezultaty. W każdym wypadku jeśli celem aktywności jest rekreacja – mierzalne efekty (np. zmniejszenie ilości tkanki tłuszczowej) mogą zejść na drugi plan. Dla takich osób nordic walking może być idealną formą wypoczynku np. w górach, nad morzem – gdzie oprócz radości z marszu można cieszyć oko pięknymi widokami

Źródła: 1. J. Schnaider, Na nartach skandynawskich. Podręcznik dla zwolenników sportu narciarskiego, Kraków 1898, s. 61-62.

W artykule mówimy o: Zdrowie Poprawa kondycji Odchudzanie

Podpowiedź trenera:

Jeśli nie masz wystarczającej wiedzy - chętnie ułożymy profesjonalny plan za Ciebie. Dołącz do grona 90 000 zadowolonych klientów :)

  • Darmowe konsultacje z doświadczonym dietetykiem i trenerem
  • Ponad 6000 posiłków i 600 ćwiczeń, które możesz dowolnie wymieniać
Sprawdź ofertę