Treningi interwałowe poprawiają sprawność seksualną mężczyzn z nadciśnieniem

Trening interwałowy zwany także HIIT’em (High Intensity Interval Training) zyskał sobie popularność jako wyjątkowo skuteczny sposób na poprawę wydolności, szybkości i przyspieszenie spalania tkanki tłuszczowej. Jak się jednak okazuje korzyści z wprowadzenia wysiłku interwałowego do swojego planu treningowe może być o wiele więcej.

Trening interwałowy polega na wykonywaniu powtarzających się naprzemiennie serii ćwiczeń o wysokiej i umiarkowanej bądź niskiej intensywności. Przykładowo, mogą to być krótkie sesje sprintu  przeplatane serami truchtu. Pełen kompleks trwa zazwyczaj kilkanaście minut, w porównaniu więc do klasycznych treningów aerobowych jest mniej czasochłonny. Konsekwencją prowadzenia tego typu wysiłku jest nie tylko zwiększenie wydatkowania energii, ale również usprawnienie przewodnictwa nerwowego oraz poprawa ukrwienia tkanek i narządów, a także zmniejszenie nasilenia reakcji zapalnych w ustroju.

Kilka lat temu zainteresowano się wykorzystaniem treningu typu HIIT w leczeniu zaburzeń erekcji u mężczyzn z nadciśnieniem. W jednym z eksperymentów okazało się, że rozpoczęcie aktywności fizycznej typu HIIT już w krótkim czasie doprowadziło do poprawy funkcji seksualnych u mężczyzn u których zdiagnozowano zaburzenia erekcji. Jest to o tyle ciekawe, że w praktyce już po dwóch tygodniach uczestnicy mogli zaobserwować pierwsze satysfakcjonujące efekty. Dodatkowo w trakcie trwania eksperymentu zaobserwowano obniżenie poziomu białka C-reaktywnego we krwi związanego z nasileniem przebiegu procesów zapalnych.

Jak się okazuje czasem nie jest potrzebna farmakologia, a wystarczy dobrze ukierunkowana aktywność fizyczna by rozwiązać problem o charakterze zdrowotnym lub przynajmniej zmniejszyć nasilenie jego objawów. W tym wypadku trening interwałowy okazał się być skutecznym, bezpiecznym i niefarmakologicznym sposobem leczenia zaburzeń erekcji u mężczyzn z nadciśnieniem tętniczym. Co istotne efekty treningu pojawiły się niedługo po jego wprowadzeniu Jest to kolejny powód dla którego warto być aktywnym fizycznie niezależnie od stanu wieku i stanu zdrowia.

Źródła: J Clin Hypertens. 2009 Mar;11(3):125-9.