CDT „kontuzje”, których nabawić można się w biurze

Z wykonywaniem pracy siedzącej wiąże się wiele zagrożeń zdrowotnych. Powszechnie wiadomo, że wielogodzinne przesiadywanie przed ekranem komputera niekorzystnie wpływa na wzrok, sporo się także mówi o negatywnych skutkach stresu i braku możliwości jego rozładowania. Oprócz tak oczywistych, negatywnych konsekwencji związanych z siedzącą pracą są jeszcze inne dolegliwości powstające w wyniku sumowania mikrourazów.

Przeczytaj koniecznie:

Zdrowy kręgosłup – profilaktyka

Cumulative Trauma Disorders (CDT) to termin odnoszący się do urazów kumulujących się w jednym, stałym miejscu, wynikających z biomechanicznego oddziaływania na konkretną część ciała, np. nadgarstek czy kark. Objawy CDT pojawiają się zazwyczaj dopiero po pewnym czasie, można powiedzieć, że ulegają pewnej, niemal bezobjawowej nierzadko kumulacji, aż pewnego dnia manifestują swoje istnienie uciążliwym i niemijającym bólem.

Leczenie CDT jest bardzo trudne i żmudne, a nieraz niestety nie udaje się osiągnąć stuprocentowej poprawy. Tak wiec znaczenie kluczowe ma profilaktyka oraz zwracanie uwagi na pierwsze symptomy tej przypadłości objawiające się już nawet lekkim bólem i dyskomfortem. Do powstania CDT przyczynić się może permanentny  nacisk na mięśnie i nerwy wywołany przez czynniki takie jak niewłaściwa postawa w trakcie pracy, powtarzający się ruch.

Chociaż może się to wydać zaskakujące, przypadłość ta wywoływana jest przez zupełnie niegroźne i nieobciążające czynności jak choćby pisanie na klawiaturze, permanentny ucisk jednego miejsca w okolicach nadgarstka podczas pisania myszką, stały kontakt łokcia z blatem biurka, czy twardym podparciem fotela. Mało tego do CDT może doprowadzić nieprawidłowe ułożenie nóg czy niewłaściwe podparcie stóp.

Niestety na rozmaite dolegliwości bólowe związane z wykonywaniem siedzącej pracy skarży się ponad połowa mężczyzn i niemal ¾ kobiet. Choć przypadłości te wydają się nieraz niegroźna, z czasem ulegają nasileniu, aż w końcu doprowadzająco nieodwracalnych zmian zwyrodnieniowych i przewlekłych stanów bólowych i zapalnych, głownie w rejonie szyjnym, barkowym, w okolicy nadgarstków oraz – co szczególnie częste – krzyża.

Jak się ustrzec opisanych tutaj przypadłości?

Przede wszystkim należy bezwzględnie zadbać o odpowiednie warunki pracy, dobry fotel, wygodnie usytuowaną klawiaturę i myszkę. Pilnować należy także postawy ciała, starać się regularnie zmieniać pozycje, przynajmniej raz w ciągu godziny wstawać od biurka starając się lekko rozruszać. Ważna jest też dodatkowa aktywność fizyczna, a w razie jakichkolwiek problemów bólowych – konsultacja z lekarzem lub fizjoterapeutą.

Źródła: http://www.ergotest.pl/