Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Forum

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Artykuły
Sklep

Borówki - super dodatek do śniadania

Borówki - super dodatek do śniadania
Owoce jagodowe są jednymi z najlepszych źródeł związków antyoksydacyjnych. Zaliczają się do nich m.in. borówki, żurawiny, truskawki, maliny, czy jagody. Najbardziej znanymi przeciwutleniaczami o znaczeniu prozdrowotnym zawartymi w tych owocach są antocyjany, kwasy fenolowe, kwas askorbinowy, flawonole i taniny.

Borówki, bo o nich będzie mowa, stanowią doskonałe źródło niektórych z tych związków oraz charakteryzują się orzeźwiającym i słodkim smakiem. 

Właściwości borówek

Borówka, która jest bogata głównie w antocyjany, może według badań na komórkach oraz modelach zwierzęcych sprzyjać poprawie wzroku, działać przeciwnowotworowo, przeciwcukrzycowo, neuroprotekcyjnie i przeciwdziałać zwyrodnieniu plamki żółtej oraz osteoporozie. Ponadto wykazuje potencjał w kontekście terapii hiperlipidemii i nadciśnienia tętniczego. Nie da się bezpośrednio zbadać wpływu borówek na profilaktykę, czy terapię chorób, jednak dotychczasowe eksperymenty wydają się wskazywać na rolę borówek jako “super-food” o wysokim profilu bezpieczeństwa spożycia.

Działanie przeciwnowotworowe

Związki aktywne biologicznie zawarte w borówkach mogą regulować procesy apoptozy (programowanej śmierci komórek) i wzmacniać potencjał antyoksydacyjny organizmu (poprzez usprawnienie zwalczania wolnych rodników) oraz działać przeciwzapalnie (co ma wpływ na homeostazę, czy ból) i hamować angiogenezę (upraszczając: unaczynienie nowotworów). Aktywności te odgrywają rolę m.in. w procesach powstawania nowotworów i rozwijania przerzutów. Dieta jest jednym z najważniejszych aspektów ochrony organizmu przed tego typu schorzeniami, a borówki mogą dostarczyć zarówno doznań smakowych, jak i związków prozdrowotnych. 

Składniki odżywcze borówek

Owoce powinny stanowić nieodłączny element diety, zwłaszcza gdy są to owoce o tak wysokim potencjale prozdrowotnym, jak borówki. Porcja wielkości 100 g dostarcza około 60 kcal, na które składają się głównie węglowodany w ilości około 14 g. Porcja taka zawiera śladowe ilości białka i tłuszczu, jednak zawiera około 10 g błonnika i prawie 80 mg potasu oraz 10 mg witaminy C. Spora zawartość wody i błonnika może wpływać na sytość po ich spożyciu, natomiast potas i witamina C stanowią istotne elementy diety m.in. ze względu na wpływ na ciśnienie tętnicze, czy syntezę kolagenu.

Borówki jako dodatek do śniadania

Borówki dzięki smakowi, który wpisuje się w wiele gustów, oraz wysokiej gęstości odżywczej i niskiej energetycznej, a także dzięki bogactwu substancji antyoksydacyjnych mogą być świetnym uzupełnieniem śniadań. Nie mogą one stanowić podstawy śniadania, gdyż zawierają głównie cukry proste i nie dostarczają np. białek, czy tłuszczy. W połączeniu jednak ze źródłem węglowodanów złożonych (np. płatki owsiane), pełnowartościowych białek (np. koncentrat białek serwatkowych) oraz tłuszczy (np. orzechy włoskie) mogą stanowić cenne uzupełnienie zawartości błonnika, potasu, witaminy C oraz silnych przeciwutleniaczy.

Źródła: Ma L, Sun Z, Zeng Y, Luo M, Yang J. Molecular Mechanism and Health Role of Functional Ingredients in Blueberry for Chronic Disease in Human Beings. Int J Mol Sci. 2018 Sep 16;19(9):2785. doi: 10.3390/ijms19092785. PMID: 30223619; PMCID: PMC6164568.

W artykule mówimy o: Zdrowie Dietetyka i zdrowe odżywianie