Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Forum

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Artykuły
Sklep

Owoce a odchudzanie

Owoce a odchudzanie
Powszechnie wiadomo, że owoce zawierają witaminy i składniki mineralne oraz związki fenolowe i błonnik, co sprawia, iż są cennym składnikiem zdrowej diety. Z drugiej jednak strony owoce to także źródło cukrów, takich jak glukoza, fruktoza czy sacharoza, których jemy stanowczo za dużo, i które to przyczyniają się w dużej mierze do problemów z nadmiernym otłuszczeniem ciała.

Jeść owoce czy nie? A jeśli jeść, to ile, które i o jakiej porze?

Faktycznie, gdyby przyjrzeć się wybranym owocom stwierdzić można, że są zasobne w cukry: jeden banan dostarcza około 20 – 35 g węglowodanów, z czego większość stanowią mono- i disacharydy (no chyba, że jadamy banany niedojrzałe, wtedy zawierają one sporo skrobi). Kiść winogron (ok. 150 g), dostarcza podobną ilość cukrów, przy czym węglowodanów złożonych w ogóle nie zawiera. Jeszcze gorzej wypadają owoce suszone: rodzynki czy daktyle składają się w ¾ z cukru. Jak więc widać podjadaniem niektórych owoców między posiłkami również można sobie zaszkodzić.

Czy w okresie odchudzania powinniśmy rezygnować z owoców?

Odpowiedź brzmi: nie!

W wypadku zdecydowanej większości śmiertelników, którzy chcą po prostu poprawić estetykę sylwetki bez schodzenia do skrajnie niskich poziomów tkanki tłuszczowej (jak to ma miejsce u kulturystów biorących udział w zawodach), owoce powinny naleźć swoje miejsce w diecie redukcyjnej. Zwłaszcza jeśli stanowią one zamiennik dla spożywanych do tej pory słodyczy – korzyści z ich wprowadzenia do menu mogą być nieocenione. Oczywiście owoce różnią się pomiędzy sobą kalorycznością, na co powinniśmy zwracać uwagę. Wspomniane już owoce suszone powinny być podjadane z umiarem, najlepiej w okolicach wysiłku (np. po treningu), banany czy też winogrona również należy w czasie redukcji zjadać raczej okazjonalnie i w symbolicznych ilościach.

Owoce takie jak grejpfruty jednak, nie dość że są niskokaloryczne, to zawierają jeszcze wspomagające odchudzanie naturalne substancje z rodziny flawonoidów, które z resztą często dodawane są do popularnych „spalaczy tłuszczu”. Również owoce sezonowe takie jak jagody, maliny czy truskawki charakteryzują się niską kalorycznością i są niezwykle zasobne w bioaktywny składniki cenne dla zdrowia i sylwetki. Pamiętać też należy, że owoce są źródłem błonnika, który obniża poposiłkową glikemię i daje uczucie sytości – co jest niezwykle ważne w programach ukierunkowanych na redukcję tkanki tłuszczowej.

Podsumowanie

Objadanie się owocami w czasie redukcji tkanki tłuszczowej nie jest wskazane, zwłaszcza jeśli są to owoce suszone. Uwzględnienie w diecie jednak porcji świeżych owoców takich jak grejpfruty, mandarynki, borówki, truskawki, maliny czy melony – jest jak najbardziej pożądane i może przynieść wiele korzyści zarówno dla zdrowia jak i dla sylwetki.

Podpowiedź trenera:

Jeśli nie masz wystarczającej wiedzy - chętnie ułożymy profesjonalny plan za Ciebie. Dołącz do grona 90 000 zadowolonych klientów :)

  • Darmowe konsultacje z doświadczonym dietetykiem i trenerem
  • Ponad 6000 posiłków i 600 ćwiczeń, które możesz dowolnie wymieniać
Sprawdź ofertę