Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Forum

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Artykuły
Sklep

Brązowy ryż – dlaczego warto włączyć go do diety?

Brązowy ryż – dlaczego warto włączyć go do diety?
Powszechnie przyjęło się, że pełnoziarniste produkty zbożowe są lepsze niż ich oczyszczone odpowiedniki, jednak w moda na diety niskowęglowodanowe i wysokobiałkowe oraz powszechna wśród odchudzających się osób „skrobiofobia” sprawiły, że wiele osób z coraz większą rezerwą spogląda na produkty będące źródłem węglowodanów – również tych złożonych. Tymczasem istnieje wiele produktów pochodzenia zbożowego, które warto włączyć do diety odchudzającej, czego znakomitym przykładem jest brązowy ryż.

Węglowodany węglowodanom nierówne – warto o tym pamiętać

W niektórych kręgach ostatnio spopularyzował się pogląd, zgodnie z którym to węglowodany są odpowiedzialne za problem z nadmiarem tkanki tłuszczowej. O ile przyznać trzeba, że faktycznie obecność w diecie produktów zawierających rafinowane cukry (takie jak sacharoza, fruktoza, glukoza czy syropy fruktozowe) oraz oczyszczoną skrobię ewidentnie przyczynia się do zwiększenia masy i pogorszenia składu ciała, to sam fakt spożywania węglowodanów nie jest niczym złym - nawet w okresie stosowania diet redukcyjnych.

Ważne są źródła węglowodanów i stopień technologicznego przetworzenia produktów będących ich źródłem

Nie potrzeba zbyt obszernej wiedzy z zakresu żywienia by stwierdzić, że czym innym jest dostarczenie 50g „węgli” w postaci kolorowego napoju, a czym innym – w postaci jagód, grejpfrutów czy brązowego ryżu. W pierwszym przypadku dostarczamy jedynie pustych kalorii, wywołujemy silną odpowiedź ze strony hormonu – insuliny, hamując spalanie tłuszczu i promując jego odkładanie, a w przypadku drugim – zapewniamy nie tylko rozłożony w czasie dowóz glukozy (bez wywoływania hiperinsulinomii), która może zostać wykorzystana np. przez mózg czy erytrocyty, ale także dostarczamy błonnika hamującego łaknienie i stymulującego rozwój probiotycznej mikroflory, witamin z grupy B oraz także makro- i mikroelementów.

Brązowy ryż to nie tylko węglowodany, ale szereg innych składników odżywczych

Brązowy ryż jest znakomitym źródłem tiaminy, pirydoksyny oraz kwasu pantotenowego – czyli ważnych witamin biorących udział w przemianach energetycznych i wpływających na funkcjonowanie układu nerwowego. Dodatkowo produkt ten dostarcza solidnej porcji manganu korzystnie oddziałującego na aparat ruchu, antystresowego magnezu, miedzi i cynku w optymalnych proporcjach, a także selenu o silnym potencjale antyoksydacyjnym. Na szczególną uwagę zasługuje także fakt, że białko ryżowe prezentuje całkiem przyzwoitą wartość biologiczną jak na produkty zbożowe i jest dość zasobne w leucynę (8,5 g w 100 g ryżowych protein) oraz argininę (7,6 g w 100 g proteiny ryżowej). Przypomnieć warto także, że ryż nie jest źródłem glutenu.

Brązowy ryż i substancje antyodżywcze

Przeciwnicy produktów zbożowych często zwracają uwagę na zawarte w nich substancje antyodżywcze, czyli związki niekorzystnie wpływające na nasz organizm. Faktycznie, zawłaszcza nisko przetworzone produkty pochodzenia zbożowego są często ich obfitym źródłem. Brązowy ryż dostarcza pewnych ilości kwasu fitynowego – substancji, która może wiązać się pierwiastkami takimi jak wapń czy żelazo i utrudniać ich wchłanianie (kwas fitynowy zawarty jest również w pieczywie razowym, płatkach owsianych, makaronach pełnoziarnistych, etc.).

Warto jednak zdać sobie sprawę, iż trudno znaleźć dowody, które potwierdzałyby, że w przypadku dobrze zbilansowanej diety fakt spożywania produktów żywnościowych będących źródłem kwasu fitynowego był powiązany z niedoborami wapnia. Co więcej wg niektórych badań wysoka podaż tego związku jest dodatnio skorelowana z gęstością mineralną kości!

Wpływ kwasu fitynowego na wchłanianie żelaza niehemowego nie powinien być już bagatelizowany. Warto jednak zwrócić uwagę, że o ile w przypadku aktywnych fizycznie kobiet wysokie spożycie produktów będących źródłem tego związku może utrudniać zaspokojenie zwiększonego zapotrzebowania na żelazo, o tyle w przypadku mężczyzn, dostarczających zazwyczaj zbyt dużo tego pierwiastka, obecność kwasu fitynowego może uchronić przed niepożądanym nadmiarem.

Tak więc obecność kwasu fitynowego, zależnie od innych czynników może być zarówno wadą jak i zaletą.

Podsumowanie

Brązowy ryż może okazać się cennym elementem diety, zwłaszcza - odchudzającej. Jest źródłem tzw. „dobrych węgli”, czyli węglowodanów złożonych, występujących w doborowym towarzystwie błonnika, witamin i składników mineralnych. 

Źródła: López-González AA, Grases F, Roca P, Mari B, Vicente-Herrero MT, Costa-Bauzá A. Phytate (myo-inositol hexaphosphate) and risk factors for osteoporosis.. J Med Food. 2008 Dec;11(4):747-52.

W artykule mówimy o: Dietetyka i zdrowe odżywianie Odchudzanie Menu na sportowo