Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Forum

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Artykuły
Sklep

Czy warto dodać nasiona konopi do diety?

Czy warto dodać nasiona konopi do diety?
Nasiona konopi, pomimo niewielkich rozmiarów, oferują mnóstwo korzyści zdrowotnych oraz odżywczych. Ich gęstość odżywcza przewyższa wiele innych pokarmów roślinnych i łatwo jest dodać je do posiłków, np. jako posypkę do płatków owsianych lub smoothie.

Czym są nasiona konopi?

Być może w pierwszej chwili masz przed sobą obraz hipisów spędzających czas we własnym gronie, ale nie myl nasion konopi z marihuaną. Choć należą do tego samego gatunku, to pochodzą z różnych roślin. Po zjedzeniu nasion konopi nie poczujesz tzw. haju jak po marihuanie. Otrzymasz za to mnóstwo wartości odżywczych.

Dlaczego warto je dodać do swojej diety?

Bogactwo białek roślinnych

Białko roślinne zyskuje na popularności ze względu na kwestie środowiskowe, a konopie są skoncentrowanym źródłem białka roślinnego, które wspomaga utrzymanie, regenerację oraz budowę mięśni. Trzy łyżki nasion konopi dostarczają nawet 12 g białka, co jak na produkt roślinny, jest całkiem sporą porcją. Ponadto konopie zawierają wszystkie niezbędne aminokwasy, których Twój organizm potrzebuje i których nie jest w stanie zsyntetyzować, co czyni je idealnym źródłem białka dla osób stosujących dietę wegańską.

Nasiona konopi są zdrowe dla serca

Produkty bogate w błonnik są zdrowe dla naszego serca, a nasiona konopi to jego doskonałe źródło. Dodatkowo zawierają argininę biorącą udział w produkcji tleneku azotu, który obniża ciśnienie krwi i zmniejsza ryzyko powstawania zakrzepów krwi. Nasiona konopi są także źródłem kwasu tłuszczowego gamma-linolenowego oraz omega-3, które zmniejszają stany zapalne w organizmie. Ponadto zawierają magnez, który znany jest ze swojego pozytywnego oddziaływania na zdrowie serca poprzez obniżanie ciśnienia krwi i poprawę wrażliwości na insulinę.

Nasiona konopi mają pozytywny wpływ na zdrowie jelit

Zdrowie Twojego przewodu pokarmowego odgrywa kluczową rolę w ogólnym zdrowiu całego organizmu. Dlaczego? Ponieważ to z jelit wchłaniasz składniki odżywcze. Wszelkie zaburzenia trawienia mogą wpływać na problemy z ich wchłanianiem. Co więcej, masz biliony bakterii jelitowych, które składają się na mikrobiom jelitowy i wpływają na wszystkie aspekty zdrowia, w tym funkcjonowanie układu pokarmowego.

Oprócz mikrobiomu błonnik ulegający fermentacji niesie inne korzyści zdrowotne. Niezbędne kwasy tłuszczowe zawarte w konopiach rozkładają się na krótkołańcuchowe kwasy tłuszczowe, które pomagają utrzymać wyściółkę okrężnicy w nieskazitelnym stanie. Krótkołańcuchowe kwasy tłuszczowe, takie jak kwas propionowy i kwas masłowy, dostarczają energii komórkom okrężnicy i pomagają zmniejszyć stan zapalny. Warto wiedzieć, że nasiona konopi są łatwe do strawienia oraz wysoko biodostępne, czyli przyswajalne dla Twojego organizmu. Aby uzyskać błonnikowe korzyści z nasion konopi, wybierz całe nasiona konopi, a nie łuskane. Łuskanie nasion konopi usuwa większość błonnika.

Podsumowanie

Nasiona konopi dodają chrupkości do żywności i można je wrzucać do sałatek, owsianki, wrapów, jogurtów, a nawet posypać nimi warzywa, aby uzyskać dodatkowe korzyści odżywcze. Możesz ich użyć nawet w wypiekach. W sklepach znaleźć można także olej z nasion konopi. Minusem oleju jest jednak to, że nie dostarcza błonnika tak jak nasiona.