Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Forum

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Artykuły
Sklep

Dieta na bazie soków - zasady, efekty, jadłospis

Dieta na bazie soków - zasady, efekty, jadłospis
Dieta, której posiłki bazują na sokach. Dla zapracowanych propozycja wydawałaby się idealna, dla innych wręcz niemożliwa. Co należy rozumieć przez tzw. dietę sokową? Czy jest ona bezpieczna dla naszego organizmu i warta uwagi? Przekonajcie się sami!

Na czym polega dieta na bazie soków?

W internecie można odnaleźć wiele propozycji diet na bazie soków. Występują warianty na 3,5 lub 7 dni. Możliwe jest również dokonanie gotowego zakupu od firmy cateringowej. Producenci zapewniają o spektakularnych efektach utraty masy ciała w ciągu krótkiego czasu. Brzmi zachęcająco czy wręcz niewiarygodnie? Forma takiej kuracji jest najczęstszą formą detoksykacji organizmu, którą można rozpocząć już wczesną wiosną. Jednak najbardziej zalecaną porą jest lato ze względu na większą dostępność świeżych warzyw i owoców. Fundamentem tego jadłospisu jest picie soków warzywno-owocowych o stałej porze, które zastępują normalne jedzenie. Napoje bogate są w witaminy, minerały i błonnik. Istnieje możliwość włączenia do menu koktajli, które dodatkowo wspierają pracę przewodu pokarmowego. 

Dieta na bazie soków - zasady

Zasady diety na bazie sokówPrzez cały okres trwania kuracji detoksykacyjnej standardowe posiłki zastąpione są sokami lub koktajlami z warzyw i owoców świeżo wyciśniętych. Dzień należy rozpocząć od wypicia 2 szklanek ciepłej wody z dodatkiem cytryny, bądź imbiru. W porze śniadania należy wypić soki w kolorach pomarańczowym lub czerwonym. Zawierają one niezbędne cukry dostarczającej energii dla naszego mózgu, jednocześnie przy dodaniu odpowiednich przypraw takich jak kurkuma, pieprz cayenne, curry, imbir itp. spowodują intensywne przyśpieszenie przemiany materii. Kolor przyprawy powinien zostać dobrany do koloru soku. W przypadku drugiego śniadania i podwieczorka należy spożyć sok przygotowany z zielonych warzyw i owoców. Podczas obiadu dozwolony jest wybór między zielonym napojem a czerwonym. Na kolacje przypada kolor pomarańczowy lub fioletowy. Soki można spożywać nie tylko na zimno, ale również na ciepło. Dozwolone jest ich podgrzanie, w zależności od upodobań danej osoby. Ponadto przy stosowaniu kuracji sokowej zabronione jest spożywanie jedzenia przetworzonego, fast foodów, słodyczy i picia alkoholu. 

Dieta na bazie soków - przykładowe posiłki

Jadłospis w diecie został ułożony na podstawie koloru warzyw i owoców. Obejmuje on wyłącznie spożywanie posiłków w postaci soków. Ilość produktów ani gramatura nie została zawarta celowo, gdyż menu stworzono wyłącznie dla przykładu na potrzeby artykułu, którym nie należy się kierować ani stosować. 

Jadłospis - dzień 1

  • śniadanie: sok z marchewki, jabłka i cytryny 
  • II śniadanie: sok z jabłek, ogórka, jarmużu i natki pietruszki
  • obiad: sok z botwinki, jabłka i szpinaku
  • podwieczorek: sok z jarmużu, szpinaku, zielonego jabłka i ogórka
  • kolacja: sok z batatów, gruszki, czerwonego jabłka i jagód

Jadłospis - dzień 2

  • śniadanie: sok z ciemnego winogrona, borówek amerykańskich i mięty
  • II śniadanie: sok z jarmużu, szparagów, selera naciowego i jabłka
  • obiad: sok z pomidorów, marchewki i czerwonego jabłka
  • podwieczorek: sok ze szpinaku, kapusty włoskiej i pietruszki
  • kolacja: sok z marchewki, jabłka i imbiru (cały korzeń)

Jadłospis - dzień 3

  • śniadanie: sok z marchewki i pomarańczy
  • II śniadanie: koktajl z awokado, ogórka, sałaty rzymskiej i limonki
  • obiad: sok z ogórka, roszpunki, kopru włoskiego i zielonego jabłka
  • podwieczorek: sok z jarmużu, szpinaku, zielonego jabłka i ogórka
  • kolacja: sok z arbuza, jagód i szpinaku

Jadłospis - dzień 4

  • śniadanie: sok z pomarańczy, jabłka i kurkumy (cały korzeń)
  • II śniadanie: sok z brokuła, groszku cukrowego, zielonej papryki i ananasa
  • obiad: sok z pomidorów, czerwonej papryki i granatu
  • podwieczorek: sok z zielonej papryki, ogórka i kopru włoskiego 
  • kolacja: sok z mango, ananasa i marchewki

Jadłospis - dzień 5

  • śniadanie: sok z ananasa, pomarańczy i melona
  • II śniadanie: sok z zielonego grejpfruta, cykorii i szpinaku
  • obiad: sok z cukinii, ogórka, jarmużu i jabłka
  • podwieczorek: sok ze szpinaku, kapusty włoskiej i pietruszki
  • kolacja: sok z batatów, gruszki, czerwonego jabłka i jagód

Jadłospis - dzień 6

  • śniadanie: sok ze śliwek węgierek, buraka i borówek amerykańskich
  • II śniadanie: sok z jarmużu, szpinaku, ogórka i żółtego melona
  • obiad: koktajl z awokado, ogórka, cukinii i zielonego jabłka
  • podwieczorek: sok z jabłka, szpinaku i banana
  • kolacja: sok z pomarańczy, mango i brzoskwini

Jadłospis - dzień 7

  • śniadanie: sok z ciemnego winogrona, borówek amerykańskich i mięty
  • II śniadanie: koktajl z awokado, ogórka, sałaty rzymskiej i limonki
  • obiad: sok z botwinki, jabłka i szpinaku
  • podwieczorek: sok z jarmużu, szpinaku, zielonego jabłka i ogórka
  • kolacja: sok z arbuza, jagód i szpinaku

Dieta na bazie soków - wady i zalety 

Dieta sokowa wzięta pod lupę nie prezentuje się tak obiecująco, jak promują to firmy cateringowe. W poniższej tabeli zestawiono bilans wad i zalet, z którym warto zapoznać się przed zastosowaniem takiej formy menu.
 

Wady

Zalety

niedożywienie organizmu - brak niezbędnych węglowodanów, białka i tłuszczy

bogate źródło witamin i minerałów

uczucie stałego głodu (rozdrażnienie, zmęczenie, osłabienie, senność)

przeciwutleniacze zawarte w owocach i warzywach są lepiej

zbyt niska podaż energetyczna (ok. 900-1300 kcal)

przyswajalne w postaci soków

efekt jo-jo

w okresie letnim świeże soki mogą być kojące w upały

 

detoksykacja organizmu

Jakie jest Twoje zdanie na temat diety na bazie soków? Podziel się nim w komentarzu!

Dieta na bazie soków - efekty jakich możemy się spodziewać

Dieta bazująca na sokach jest stosowana po dziś dzień. W internecie można znaleźć gotowe pakiety soków za niemałą kwotę. Obiecywane efekty po jej stosowaniu to ok. 3-4 kg, w przypadku stosowania diety przez siedem dni. Jednak jak ma się to do rzeczywistości? Ciecz jest przyswajana i trawiona szybciej przez żołądek, stąd też po niedługim odstępie czasu po spożyciu soków możemy spodziewać się głodu i to mocno dającego się we znaki. Czy to działa? Owszem, spożywając ok. 900-1300 kcal możemy spodziewać się utraty masy ciała i samopoczucia. Taka podaż energetyczna jest zbyt niska dla normalnego funkcjonowania organizmu, w konsekwencji czego tracimy wodę, a nawet mięśnie. Nie wspominając już o fakcie, że wymaga to ogromnego samozaparcia, aby “przetrwać” na samych sokach. Nie od dziś wiadomo, że samo spożywanie posiłków należy do przyjemnych funkcji życiowych. Jeżeli wciąż szukasz dla siebie odpowiedniego planu żywienia, możesz liczyć na naszych specjalistów! Zapoznaj się z ofertą pod tym adresem: https://potreningu.pl/plan 

Czy warto przejść na dietę na bazie soków?

Chociaż mogłoby się wydawać, że warzywa i owoce to samo zdrowie - jednak nie jako główne pokarmy. Prawidłowe żywienie człowieka obejmuje dostarczenie niezbędnych składników odżywczych, aby organizm mógł funkcjonować prawidłowo, bez narażenia uszczerbku na zdrowia. W dzisiejszych czasach można wszędzie znaleźć całe masy artykułów, które obalają wszelkie kontrowersyjne metody odchudzania czy żywienia. W społeczeństwach utarty jest schemat, jakoby tylko poprzez głodzenie bądź niesmaczne produkty, jesteśmy w stanie osiągnąć upragnioną sylwetkę. Nie ma niczego bardziej mylnego. Zredukowanie tkanki tłuszczowej, jedzenie do pełna smacznych produktów będąc na diecie, dla niektórych może brzmieć to, jak bajka. Pomysł detoksykacji organizmu dietą sokową ma sens, jeżeli zastosujemy ją przez jeden dzień, od czasu do czasu. Odchudzanie taką kuracją odchudzającą raczej nie przyniesie upragnionych efektów, bo o ile uda nam się wytrzymać w spożywaniu wyłącznie napoi, o tyle po zakończeniu kuracji możemy spodziewać się efektu jo-jo.