Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Forum

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Artykuły
Sklep

Dlaczego dieta powinna być zróżnicowana?

Dlaczego dieta powinna być zróżnicowana?
Różnorodność spożywanych pokarmów jest niezwykle ważna. Nie istnieje bowiem jeden uniwersalny i wszechstronny pokarm, który dostarczyłby wszystkich niezbędnych składników odżywczych zapewniających optimum makro- i mikroskładników.

Dlaczego musimy się odżywiać?

Musimy przypomnieć sobie, że jedynie rośliny potrafią wytwarzać składniki odżywcze pod wpływem promieniowania słonecznego i (uproszczenie) dwutlenku węgla. Wszystkie zwierzęta w tym i my musimy bazować na ich produktach. Człowiek potrafi czerpać składniki odżywcze zarówno z roślin, jak i produktów pochodzenia zwierzęcego.

Czy dietetyczna monotonia jest bezpieczne?

Pokrywając zatem zapotrzebowanie na energię i makroskładniki musimy bazować na produktach zawierających jednakowo białka, jeśli są to źródła roślinne - bardzo zróżnicowanych, węglowodany, tutaj możemy (z punktu widzenia samych węglowodanów) pozwolić sobie na pewną monotonię (choć zaraz rozwijając kolejny punkt, sam zaprzeczę temu twierdzeniu) oraz tłuszczów - pamiętajmy, że nasz organizm musi otrzymywać choćby dwa rodzaje kwasów tłuszczowych: kwas arachidonowy (AA) oraz kwas dokozaheksaenowy (DHA). 

W aspekcie białka często mówi się o tym, że aminogram całego jaja kurzego jest najbardziej zbliżony do profilu ludzkiego białka. Jeśli będziemy odżywiać się wyłącznie jajkami, celem dostarczenia odpowiednie ilości i jakości aminokwasów (cegiełek, z których składają się białka), faktycznie uda się nam spełnić to wymaganie. Podobnie zresztą będzie z większością białek pochodzenia zwierzęcego. Nawet pojedyncze takie źródło pokarmowe białka wystarczy. Jednak, co sprawdziło na sobie „całe morze” monotonnie odżywiających się osób, tego typu rozwiązanie, często prowadzi do możliwego rozwoju nietolerancji i alergii pokarmowych. Wtedy nawet najbardziej (w teorii) idealne białko, przestaje w 100% pełnić swoją funkcję i powoduje problemy zdrowotne. 

Różnorodność chroni przed niedoborami

Do tej pory wskazałem wagę różnorodności pokarmowej w aspekcie makroskładników. Czas zatem na omówienie, dlaczego owa różnorodność jest bardzo wskazana w aspekcie mikroskładników. 

Każdy rodzaj pokarmu dostarcza jakieś spektrum witamin, minerałów oraz w przypadku produktów roślinnych - fitoskładników do których zaliczamy m.in. flawonoidy, karotenoidy i fenole. I bardzo dobrze, że tak się dzieje!

Nasz organizm zarówno do życia, ale przede wszystkim do optymalnego funkcjonowania, jak i zachowania zdrowia, potrzebuje wszystkich tych mikroskładników w odpowiednich ilościach. 

Dla przypomnienia

Nie istnieje jeden uniwersalny pokarm zapewniający dostarczenie odpowiednie ilości wszystkich mikroskładników! W związku z tym musimy tak dobierać naszą dietę, aby różne pokarmy dostarczały nam różnych mikroskładników. 

Co więcej, przykładowe jabłko nie ma na sobie etykiety, że zawiera takie i takie mikroelementy. Jedno jabłko dostarczy nam pakiet X mikroskładników, ale już inne jabłko, nawet tego samego gatunku, o takiej samej wielkości, może dostarczyć nam zupełnie inny pakiet Y mikroskładników. A mówimy przecież wyłącznie o jednym produkcie spożywczym…

Dodatkowo jestem także przekonany, że nie poznaliśmy jeszcze wszystkich korzystnych dla naszego zdrowia mikroskładników…

Z tego powodu praktycznie wszyscy naukowcy zajmujący się wpływem diety na nasze zdrowie, polecają wybór różnych produktów spożywczych, najlepiej niskoprzetworzonych.