Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Forum

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Artykuły
Sklep

Dlaczego jestem ciągle głodny?

Dlaczego jestem ciągle głodny?
Jesz regularnie kilka sporych posiłków w ciągu dnia, a mimo wszystko doskwiera Ci dotkliwy głód? Okazuje się, iż niektóre pokarmy i składniki pokarmowe oszukują nasz organizm – sprawiają, iż nie odczuwamy pełnej sytości, a mamy dodatkowo ochotę na produkty o odmiennej smakowitości. Jak sobie poradzić w takiej sytuacji? Należy zwrócić uwagę przede wszystkim na jakość spożywanych produktów, a także wyeliminować z jadłospisu następujące pokarmy:

 

Słodzone napoje 

Badania wskazują, iż słodzone napoje niekorzystnie wpływają na mechanizmy związane z odczuwaniem głodu i sytości. Większość dosładzanych, kolorowych i gazowanych napoi słodzona jest syropem glukozowo-fruktozowym . Okazuje się, iż fruktoza (która wchodzi w skład sacharozy i syropów glukozowo-fruktozowych), nie pobudza ośrodka sytości w mózgu. Dlatego też pomimo dostarczenia znacznych ilości kalorii w płynie, nadal będziemy odczuwać głód.

Jedzenie i picie z puszek 

Wiele produktów żywnościowych pakowanych w puszkach stanowi źródło bisfenolu-A (BPA) – organicznego związku używanego do produkcji opakowań, które posiadają kontakt z żywnością. Badania wykazują, iż substancja ta wykazuje aktywność hormonalną. Naukowcy z Harvard University wskazują między innymi na zdolność BPA do wywoływania wahań poziomu leptyny, co  kolei prowadzi do powstawania zachcianek żywieniowych i przyczynia się do rozwoju otyłości. Dlatego też należy zminimalizować ilość spożywanych produktów, które pakowane są w puszki. Dotyczy to zarówno konserw, zup, ryb i ich przetworów, a także napojów . Badania wskazują także, iż źródłem bisfenolu-A mogą być  również plastikowe opakowania produktów żywnościowych.

Za mało warzyw i białka w diecie

Jadłospis bogaty w produkty z oczyszczonej mąki, rafinowane cukry, czyli np. w białe pieczywo, makarony, słodycze, drożdżówki na pewno nie pomoże utrzymać w ryzach apetytu. Wysoko przetworzona żywność posiada charakterystyczną cechę: pomimo dostarczania znacznych ilości kalorii, syci na krótko, gdyż nie dostarcza ważnych dla organizmu składników, takich jak błonnik, witaminy i składniki mineralne. Dlatego jeśli dokucza Ci nadmierny apetyt, a tkanki tłuszczowej wokół pasa ciągle przybywa, powinieneś zmienić nawyki żywieniowe. Przede wszystkim uwzględnij produkty z mąki razowej, jedz znacznie więcej warzyw – przede wszystkim zielonych, a także zwiększ podaż białka w diecie. Szczególnie wysokobiałkowe śniadanie pomoże Ci utrzymać w ryzach apetyt w ciągu całego dnia.

Zbyt niska podaż płynów

Uczucie pragnienia jest bardzo często mylone z uczuciem głodu. Dlatego jeżeli pomimo niedawno spożytego posiłku dopadła cię zachcianka na coś do jedzenia, sięgnij najpierw po szklankę wody mineralnej. Wskazane do picia są także herbaty – czarna, czerwona, zielona etc. Badania naukowe pokazują, iż ich spożywanie także ułatwia regulację glikemii posiłków i zapobiega napadom głodu.

Podsumowanie

Pojawianie się uczucia  głodu czy zachcianek żywieniowych , pomimo dostarczania znacznych ilości energii, wynika przede wszystkim z kiepskiej jakości spożywanych pokarmów i źle zbilansowanego jadłospisu. Rzadziej nadmierny apetyt wynika z poważniejszych dolegliwości zdrowotnych. Naukowcy zwracają także uwagę, iż przyczyny mogą być także o wiele bardziej prozaiczne. Podkreśla się  m.in. wpływ czynników poza żywieniowych – okazuje się np. iż nuda i brak konstruktywnych zajęć mogą się także przyczynić do zwiększenia apetytu.

Podpowiedź trenera:

Jeśli nie masz wystarczającej wiedzy - chętnie ułożymy profesjonalny plan za Ciebie. Dołącz do grona 90 000 zadowolonych klientów :)

  • Darmowe konsultacje z doświadczonym dietetykiem i trenerem
  • Ponad 6000 posiłków i 600 ćwiczeń, które możesz dowolnie wymieniać
Sprawdź ofertę