Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Forum

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Artykuły
Sklep

Kawa czy herbata - który napój jest lepszy dla zdrowia?

Kawa czy herbata - który napój jest lepszy dla zdrowia?
Jak zwykle rozpoczynasz swój dzień? Dla wielu osób kawa lub herbata to podstawowy element każdego poranka. Zastanawiasz się, jak te napoje wpływają na nasz organizm? Który z nich będzie lepszym wyborem?

Przyjrzyjmy się temu, co wiemy na temat kawy oraz herbaty i co jest korzystniejsze dla zdrowia.

Zalety herbaty

Zalety picia herbatyHerbaty, szczególnie zielona i biała, są bogatym źródłem związków przeciwutleniających zwanych katechinami. Czarna herbata zawiera ich mniej, ale jest bogata w inne związki przeciwutleniające zwane teaflawinami. Badania pokazują, że osoby pijące herbatę mają niższy poziom cukru w organizmie oraz mniejsze ryzyko chorób układu krążenia. Zawdzięczają to wspomnianym związkom.

Badania sugerują również, że związki zawarte w zielonej herbacie mogą zmniejszać ryzyko zachorowania na niektóre rodzaje raka, w tym raka piersi i prostaty. Mogą także chronić przed chorobami zwyrodnieniowymi mózgu, takimi jak choroba Alzheimera i choroba Parkinsona.

Te odkrycia są zachęcające, ale wiele z tych badań przeprowadzono na zwierzętach lub w warunkach laboratoryjnych, więc ciężko jest wyciągnąć jednoznaczne wnioski na temat tego, czy katechiny i inne związki zawarte w herbacie działają ochronnie na ludzi.

Nie jest również jasne, ile filiżanek zielonej herbaty należy dziennie wypić, aby uzyskać wyraźne korzyści zdrowotne. Niektóre badania sugerują, że wskazane jest picie zaledwie jednej lub dwóch filiżanek dziennie a inne, że powinno się pić od czterech do sześciu filiżanek, żeby odczuć pozytywny wpływ. Jak widać, jest tu sporo rozbieżności. Jednak bez wątpienia zielona herbata jest obowiązkowym napojem dla osób ceniących swoje zdrowie.

Zalety kawy

Zalety picia kawyKawa nie zawiera katechin i teaflawin, jakie znajdziesz w herbacie, jednak jest dobrym źródłem innych przeciwutleniaczy.

Z badań wynika, że kawa jest głównym źródłem przeciwutleniaczy w diecie Amerykanów. W Europie i w Polsce także nie brakuje  kawoszy.

Jakie korzyści daje wypicie filiżanki kawy? Badania sugerują, że picie kawy jest korzystne dla zdrowia. Może ona zmniejszać stan zapalny i zwiększać wrażliwość na insulinę, co w konsekwencji obniża ryzyko chorób sercowo-naczyniowych i śmiertelności. Na podstawie badań oszacowano, że idealna dzienna ilość kawy dla zdrowia serca wynosi  od dwóch do nawet czterech filiżanek. 

Istnieje kilka sposobów, w jakie kawa może obniżyć ryzyko chorób układu krążenia. Po pierwsze - przeciwutleniacze, które zmniejszają stan zapalny w organizmie. Po drugie - niektórzy ludzie odczuwają niewielki, krótkotrwały wzrost ciśnienia krwi po kawie. Nie jest to duży wzrost, ale u osób z niskim ciśnieniem wystarczający dla poprawy samopoczucia.

Jedno z badań wykazało, że osoby pijące kawę miały o 18% mniejsze ryzyko zachorowania na raka, m.in. raka skóry, macicy, prostaty i wątroby.

Nie jest też prawdą, że kofeina jest niekorzystna dla zdrowia, jej umiarkowane spożycie nie wpływa ujemnie na parametry zdrowotne. Jednak dla sportowców lepszym wyborem będzie syntetyczna postać kofeiny.

Co jest lepsze – kawa czy herbata?

Picie zarówno kawy, jak i herbaty może przynieść wiele korzyści zdrowotnych. Zaletą herbaty jest mniejsza ilość kofeiny, co jest korzystne dla osób reagujących nadmiernym pobudzeniem, odczuwających częsty niepokój. Wysokiej jakości zielona herbata zawiera także teaninę - związek, który pomaga w odprężeniu się.

Picie kawy może być problemem dla osób cierpiących na bezsenność, może też nasilać refluks żołądkowy i częściej wymaga konsultacji z lekarzem niż picie herbaty.

Ciężko jednak powiedzieć, który z tych dwóch napojów jest lepszy. Zarówno herbata, jak i kawa oferuje nam korzyści zdrowotne i warto korzystać z walorów i kawy i herbaty.

Pamiętajmy jednak, że korzyści te może zaprzepaścić cukier, który przy 3-4 filiżankach daje całkiem sporą porcję dzienną. Wtedy też oba napoje mogą pomóc w utrzymaniu wagi i walce z nadwagą.

Podpowiedź trenera:

Jeśli nie masz wystarczającej wiedzy - chętnie ułożymy profesjonalny plan za Ciebie. Dołącz do grona 90 000 zadowolonych klientów :)

  • Darmowe konsultacje z doświadczonym dietetykiem i trenerem
  • Ponad 6000 posiłków i 600 ćwiczeń, które możesz dowolnie wymieniać
Sprawdź ofertę