Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Forum

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Artykuły
Sklep

Mity na temat białka. Cz II

Mity na temat białka. Cz II
Poniżej przedstawić chciałbym kolejne pięć mitów na temat spożywania białka i produktów białkowych.

Mit nr 6. Posiłek składający się z samego białka jest najlepszą postacią kolacji. Nie ma jednego uniwersalnego przepisu na najlepszą kolację. Równie dobrze w godzinach wieczornych można spożyć posiłek zawierający węglowodany, tłuszcz, warzywa. Uzależnione jest to od całkowitego bilansu energetycznego i rozkładu posiłków oraz ich zawartości w ciągu dnia.

Mit nr 7. Organizm jest w stanie przyswoić tylko 30g w jednym posiłku. Bajka jakich mało. Pomijam już kwestię, że to uogólnienie nie bierze pod uwagę ani masy i składu ciała konkretnej osoby, ani aktywności fizycznej, ani zdolności enzymatycznych, ani wielu parametrów dotyczących samej jakości spożywanego białka, sposobu przygotowani posiłku i czasu który upłynął od spożycia poprzedniego etc… Po prostu takie stwierdzenie w swojej ogólności nie ma żadnego uzasadnienia w badaniach naukowych.

Mit nr 8. Żeby zbudować masę musisz jeść jak najwięcej białka. W praktyce wiele szczupłych osób dostarcza zbyt wiele białka w porównaniu do spożycia kalorii niebiałkowych (z tłuszczu i węglowodanów). Paradoksalnie w wypadku tzw. „ektomorfików”, czyli chudzielców trudno przybierających na wadze, przesadne koncentrowanie się na spożyciu protein kosztem innych skalników pokarmowych jest jedną z przyczyn spowolnienia przyrostu masy mięśniowej. Wynika to z faktu, że osoby obdarzone są bardzo szybkim metabolizmem, co oznacza że „trwonią” dużo energii. Białko jest kiepskim materiałem energetycznym, a dodatkowo wysokie jego spożycie „podkręcać” może tempo przemiany materii.

Mit nr 9. Białka nie powinno się łączyć z kreatyną. W zasadzie nie wiadomo skąd się wywodz ten miti, ale utrwalił się jako rzekomy fakt. Tymczasem w badaniach naukowych często podaje się kreatynę razem z szejkiem węglowodanowo-białkowym w celu poprawy skuteczności suplementacji. Nigdy nie odnotowano, by łączenie kreatyny i protein w porcji przynosiło jakiekolwiek negatywne skutki, a wielu przypadkach stwierdzono korzystny wpływ takiego zabiegu na tempo wysycania mięsni kreatyną.

Mit nr 10. Białko z odżywki jest lepsze niż białko z konwencjonalnej żywności. Wiele osób żyje w przekonaniu, że odzywki proteinowe w porównaniu np. do mięsa są „ulepszone”, bo zawierają aminokwasy. Tymczasem wszystkie białka zbudowane są z aminokwasów. Odżywki to produkty wysokoprzetworzone, ubogie lub zupełnie pozbawione wielu związków, które naturalnie występują w żywności razem z proteinami. Dobrej jakości żywność w odpowiedni sposób przygotowana jest nieporównywalnie lepszym źródłem białka niż koncentraty izolaty, czy hydrolizaty w postaci odżywek dla sportowców.

Mity na temat białka. Cz I