Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Forum

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Artykuły
Sklep

Nektarynki i brzoskwinie w roli głównej

Nektarynki i brzoskwinie w roli głównej
Nadszedł czas, gdy soczyste brzoskwinie i jej niedalekie krewne nektarynki, obficie zalegają na sklepowych półkach czy ulicznych straganach, kusząc nie tylko samym widokiem i charakterystycznym aromatem, ale również przystępną ceną. O ile na sezon truskawkowy czekamy zazwyczaj z utęsknieniem przez cały rok, to obfitość nektarynek i brzoskwiń stanowi zazwyczaj zaskoczenie.

Warto zatem wykorzystać czas, kiedy zakup tych owoców nie wiąże się z trudnościami logistycznymi i dużym nakładem finansowym i włączyć je do swojego menu – zwłaszcza, że stanowią niskokaloryczny, ale jego bardzo wartościowy element. Są między innymi źródłem potasu, beta karotenu oraz zawartych w skórce polifenoli. Poniżej zamieszczam propozycje posiłków, które można uatrakcyjnić dodatkiem brzoskwini czy nektarynki.

Śniadanie: brzoskwiniowe muslli

Owoce te doskonale smakują w połączeniu z mlekiem lub jogurtem naturalnym, dlatego można je wykorzystać jako świetny dodatek do pożywnej, tradycyjnej porannej owsianki. Tak więc wystarczy zalać płatki gorącą wodą, odstawić na minimum 15 minut, dodać umytą i pokrojoną na niewielkie cząstki brzoskwinię, a następnie zalać mlekiem lub jogurtem naturalnym. Doskonałym dopełnieniem będzie szczypta cynamonu, która uatrakcyjni nie tylko walory smakowe porannego posiłku, ale również wzbogaci o cenne dla zdrowia i sylwetki związki.

Obiad: filet z  kurczaka zapiekany z warzywami i brzoskwinią

Jeżeli wydaje Ci się, że znasz już wszelkie możliwe wariacje związane z przygotowaniem piersi z kurczaka, to może się jednak okazać, iż jednak opcji z brzoskwiniami jeszcze nie wypróbowałeś. A przepis jest banalnie prosty: mięso należy pokroić na niewielkie kawałki, a następnie posypać ulubionymi przyprawami – zachęcam do stworzenia swojej ulubionej mieszanki zamiast wykorzystywania gotowców, zawierających często glutaminian sodu czy znaczne ilości soli. Doskonale sprawdzą się: czerwone papryki (zarówno ostra jak i łagodna), kurkuma i wszelkie zioła. Następnie mięso skropić należy oliwą z oliwek i włożyć do naczynia żaroodpornego i odstawić do chłodnego miejsca.

W międzyczasie należy przygotować warzywa: cebulę pokroić w talarki, marchewkę pokroić w drobne talarki lub półksiężyce, paprykę w paski. Można również poeksperymentować z dodatkiem innych warzyw, takich jak np. kalafior, a także dodać kilka pieczarek. Pamiętać należy o brzoskwini lub nektarynce – umyty owoc najlepiej jest pokroić w cząstki. Następnie warzywa oraz owoce dodać należy do  mięsa i zamieszać. Całość powinna się piec w piekarniku w temp. 180 stopni przez około 20-25 minut.

Podwieczorek: makaron razowy z serkiem wiejskim i brzoskwinią

Gdy dopadnie Cię ochota na coś słodkiego, niniejszy przepis stanowi zdecydowanie zdrowszą alternatywę dla typowych „podwieczorkowych” łakoci, a przy tym jest bardzo łatwy do przygotowania. Razowy makaron (lub można przygotować opcję z brązowym ryżem) należy ugotować zgodnie z przepisem na opakowaniu, uważając by nie dopuścić do rozgotowania. Po ostudzeniu dodajemy pokrojoną w cząstki brzoskwinię lub nektarynkę, a także serek twarogowy ziarnisty. Całość można również doprawić szczyptą cynamonu.

Kolacja: sałatka z serem typu greckiego i brzoskwinią

Przepis również nie wymaga specjalnie zaawansowanych umiejętności kulinarnych, a stanowi miłe urozmaicenie typowej sałatki. Wystarczy kilka liści sałaty (może być masłowa, lodowa, rzymska, polna lub strzępiasta) umyć, osuszyć, podzielić na mniejsze kawałki i włożyć do miski. Do tego dodać pokrojonego pomidora oraz brzoskwinię lub nektarynkę. Jeżeli mamy akurat pod ręką inne warzywa – np. paprykę, zielonego ogórka lub ogórka kiszonego, również możemy je dodać.

Ostatnim etapem jest przygotowanie sosu: pół łyżeczki dowolnej musztardy (polecam francuską) rozrobić z dwiema łyżkami oliwy z oliwek i niewielką ilością octu balsamicznego lub jabłkowego. Po uzyskaniu jednolitej konsystencji dodać należy: rozgnieciony ząbek czosnku, pokrojoną drobno szalotkę lub pół cebuli oraz przyprawy – pieprz, sól oraz ulubione zioła, np. bazylię lub lubczyk. Następnie wymieszany sos połączyć należy z warzywami znajdującymi się w misce, a na koniec udekorować pokrojonym drobno serem typu greckiego. Uzupełnieniem wyżej opisanej sałatki może być dodatek orzechów włoskich lub ugotowane jajko.

Przedstawione wyżej przepisy niekoniecznie należy wykorzystać w ciągu jednego dnia, bo może się okazać, że brzoskwinie i nektarynki spożywane w każdym posiłku dość szybko się nam znudzą. Zachęcam również do spożywania tych owoców samodzielnie – stanowią bowiem zdrową i niskokaloryczną przekąskę; a także do własnych eksperymentów kuchennych. Może się okazać, że „zwyczajne” danie nabierze nowego charakteru, właśnie dzięki aromatycznej brzoskwini lub nektarynce.