Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Forum

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Artykuły
Sklep

„Przeciwności losu”, które utrudniają realizację założeń diety

„Przeciwności losu”, które utrudniają realizację założeń diety
W teorii sprawa wydaje się stosunkowo prosta. Wystarczy dieta dobrana do potrzeb i możliwości organizmu – oczywiście ukierunkowana na osiągnięcie konkretnego celu, a także odpowiednio zaplanowany trening. W miarę upływu czasu sylwetka nabiera odpowiednich walorów estetycznych, czym można pochwalić się w sezonie wakacyjnym. Jednakże w praktyce okazuje się, iż całe przedsięwzięcie jest o wiele bardziej skomplikowane, choćby ze względu na liczne przeciwności losu i trudne do przełamania okoliczności, które dość mocno osłabiają motywację i zaangażowania. Oto najpopularniejsze z nich:

Częste wyjazdy służbowe

Podróżowanie i częste wyjazdy to wyzwanie dla osób pragnących właściwie się odżywiać, trenować i poprawiać estetykę sylwetki. Zabieranie ze sobą wcześniej przygotowanych posiłków na spotkania biznesowe może postawić delikwenta w nieco niezręcznej sytuacji, podobnie jak rezygnacja z pokarmów podczas kolacji z kontrahentami. Warto jednak wiedzieć, iż poza skrajnie rewolucyjnymi rozwiązaniami istnieją możliwości wzbudzające mniej kontrowersji. Otóż, zamawiając jedzenie w restauracji dokonać można lepszych lub gorszych wyborów. I tak opcją nie wzbudzającą podejrzeń (w odróżnieniu od np. małej sałatki) będzie grillowane lub pieczone mięso bądź ryba podane z bukietem warzyw, a nawet z ziemniakami. Podarować sobie natomiast można dania mączne, smażone na głębokim oleju, panierowane.

Sprawa ulega uproszczeniu, gdy podróżujemy samotnie i stołujemy się samotnie – warto zapamiętać, iż nie wszystkie potrawy muszą pochodzić z baru czy restauracji, można samodzielnie w domu przygotować sobie jeden lub dwa posiłki i spożyć w dogodnym momencie. Warto też zabrać ze sobą wartościowe przekąski – w postaci migdałów, orzechów włoskich, (które mają to do siebie, iż są trwałe i niewrażliwe na działanie temperatury, a także bardzo odżywcze i sycące), jak również owoców, które dostarczają sporych dawek witaminy C, kwasu foliowego, potasu, flawonoidów i które odwrócą naszą uwagę od niskojakościowych produktów żywnościowych takich jak konwencjonalne słodkości.

Liczne imprezy i spotkania towarzyskie

Sezon wiosenno-letni sprzyja organizowaniu imprez, szczególnie często pojawiają śluby i inne się ukryć, iż biesiadowanie, które wiąże się bardzo często z wielogodzinną i trudną do oszacowania konsumpcją i przyjmowaniem napojów alkoholowych nie sprzyja pracy nad estetyką sylwetki. Mało tego, zazwyczaj doprowadza do przerwania zaplanowanych działań ukierunkowanych na uzyskanie zadbanej i wysportowanej sylwetki, a w efekcie długoterminowy powoduje, iż wracamy do punktu wyjścia. Co można zrobić, aby pogodzić bujne życie towarzyskie ze zdrowym odżywianiem i regularną aktywnością fizyczną?

Przede wszystkim wskazany jest umiar w beztroskim „balowaniu”. Warto zapamiętać, iż w tym wypadku dokonywać można lepszych i gorszych wyborów. Na weselu można siedzieć przy stole i zajadać się ciastem przez bite kilka godzin, albo też bawić się na parkiecie i w sposób w miarę rozsądny dobierać pokarmy. Również spotkanie na świeżym powietrzu można zorganizować przy wątpliwej jakości kiełbasie i hektolitrach piwa, a można postarać się i przygotować mięso, ryby, warzywa, a alkohol ograniczyć do minimum etc. Wbrew pozorom można dobrze bawić się, naginając nieco obowiązujące powszechnie normy tradycyjnego „grilla” czy też innego towarzyskiego spotkania.

Choroby i przeziębienia

Chorobom i dolegliwościom, zwłaszcza tym mniej niebezpiecznym, związanym np. z infekcją górnych dróg oddechowych towarzyszy bardzo często poluzowanie reżimu zdrowej diety, połączone z poprawianiem sobie nastroju niskojakościowymi przekąskami i potrawami. Tymczasem, jest to moment, w którym zdecydowanie warto postawić na nisko przetworzoną żywność – w zależności do rodzaju choroby i kondycji zdrowotnej, umiejętnie dobierając pokarmy można sobie pomóc łagodząc wybrane objawy czy dolegliwości. Kolejna paczka ciastek natomiast może być źródłem przelotnej przyjemności, jednak w ostatecznym rozrachunku zazwyczaj przyczynia się do pogorszenia samopoczucia, co również nie pozostaje bez znaczenia w toku trwania choroby.

Choć to niełatwe, trzeba starać się trzymać kontrolę nad sposobem odżywiania, a już w żadnym wypadku nie należy traktować choroby jako wymówki czy usprawiedliwienia pozwalającego jeść “co popadnie”. Wręcz przeciwnie, choroby zarówno błahe i chwilowe jak i  również (czy też może zwłaszcza) te przewlekłe, powinny stanowić dodatkowy bodziec motywujący do dbania o właściwie zbilansowaną dietę.

Podsumowanie

Poprawa estetyki sylwetki w praktyce nie jest łatwa, również ze względu na pojawiające się zewnętrzne (w sensie bezpośrednio niezależne od nas samych) okoliczności i sytuacje. Większość osób traktuje trudności jako usprawiedliwienie do objadania się przetworzonym jedzeniem oraz jako pretekst do zaprzestania regularnej aktywności fizycznej, co koniec końców procentuje brakiem jakichkolwiek postępów. Jednostki zdeterminowane i ukierunkowane na osiągnięcie zaplanowanego celu, wszelkie pojawiające się trudności i niesprzyjające okoliczności traktują jako kolejne wyzwanie, któremu można sprostać.

 

Podpowiedź trenera:

Jeśli nie masz wystarczającej wiedzy - chętnie ułożymy profesjonalny plan za Ciebie. Dołącz do grona 90 000 zadowolonych klientów :)

  • Darmowe konsultacje z doświadczonym dietetykiem i trenerem
  • Ponad 6000 posiłków i 600 ćwiczeń, które możesz dowolnie wymieniać
Sprawdź ofertę