Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Forum

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Artykuły
Sklep

Najnowsze doniesienia na temat w diety niskowęglowodanowej

Najnowsze doniesienia na temat w diety niskowęglowodanowej
Diety niskowęglowodanowe (tzw. LC) w ostatnich czasach zyskują coraz większą popularność, zwłaszcza w wypadku osób które chcą poprawić estetykę sylwetki czy też jak to się potocznie mówi – schudnąć. Faktycznie wiele badań pokazało, że obniżenie spożycia węglowodanów w stosunku do białka i tłuszczu może być rozwiązaniem optymalnym w okresie redukcji tkanki tłuszczowej.

Diety ketogenne

Najskuteczniejsze wydają się być diety ketogenne, czyli wysokotłuszczowe i jednocześnie bardzo niskowęglowodanowe modele żywieniowe, które nasilają proces zwany ketogenezą. Ketogeneza to proces syntezy ciał ketonowych – pośrednich metabolitów przemian kwasów tłuszczowych, których produkcja rośnie przede wszystkim w okresie przedłużającego się głodu. Można więc powiedzieć, że diety niskowęglowodanowe, pomimo że dostarczają składników odżywczych to w pewnych zakresach naśladują „głodówkę”.

Tłuszcz pokarmowy

Do niedawna sądzono, że głównym zagrożeniem dla szczupłej i estetycznej sylwetki jest tłuszcz pokarmowy. Wysokie spożycie tłuszczu z żywnością wiązano jednoznacznie z wysokim poziomem tkanki tłuszczowej. Badania naukowe, głównie te przeprowadzone w ciągu ostatniej dekady wyraźnie jednak wykazały, że taki sposób myślenia nie odpowiada rzeczywistości. Faktycznie bowiem zasoby tkanki tłuszczowej bardzo łatwo mogą zasilić spożywane w nadmiarze węglowodany. Mało tego, obniżenie spożycia węglowodanów, a zwiększenie tym samym spożycia tłuszczu sprzyja jego utlenianiu w procesach energetycznych i zapobiega odkładaniu w komórkach tłuszczowych (adipocytach).

Jaki jest mechanizm tej zależności?

Przede wszystkim, przy niskim spożyciu węglowodanów spada w osoczu poziom insuliny, hormonu który odpowiada za gospodarkę glukozową, transportując glukozę i inne składniki odżywcze do tkanek. Główną rolą insuliny jest obniżanie poziomu cukru we krwi – gdy „nie ma cukru” – poziom tego hormonu się nie podnosi. Wysoka aktywność insuliny hamuje utlenianie tłuszczu w procesach energetycznych i raczej sprzyja jego magazynowaniu. Tak więc stałe utrzymywanie odpowiednio niskiego poziomu insuliny zapewnia dobre środowisko do spalania tłuszczu zapasowego. Dodatkowo w takiej sytuacji poprawia się wrażliwość insulinowa komórek, co powoduje że lepiej reagują one na działanie tego hormonu. Insulinowrażliwość jest ważnym parametrem metabolicznym, który skorelowany jest nie tylko z masą i składem ciała, ale również stanem zdrowia.

Skutki fizjologiczne stosowania diet niskowęglowodanowych

To jednak nie są wszystkie skutki fizjologiczne stosowania diet niskowęglowodanowych. Istotną kwestią jest wpływ tych diet na aktywność FGF-21 (czynnika wzrostu fibroblastów 21). Najnowsze, wstępne badania naukowe wskazują, że FGF-21 stymuluje wychwyt glukozy w hepatocytach (komórkach wątroby) , ale nie wpływa na wyłapywanie tego cukru przez inne komórki (np. adipocyty). Czynnik ten aktywuje także rozkład tłuszczu zwany lipolizą w białej tkance tłuszczowej. Wstępne badania naukowe wykazały, że FGF- 21 obniża poziom glukozy oraz trójglicerydów we krwi, poprawia relację LDL do HDL (złego cholesterolu do dobrego) i zwiększa zużycie energii przyspieszając tym samym metabolizm.

Podsumowanie

Korzystny wpływ niskokalorycznej diety typu LC na tempo utraty tłuszczowej masy ciała jest więc wielokierunkowy i wynika nie tylko z ogólnie pojętego ujemnego bilansu kalorycznego, ale także z modyfikacji działania niektórych hormonów odpowiedzialnych za kierunek i tempo przebiegu procesów metabolicznych. Wprowadzenie diety niskowęglowodanowej na własną rękę powinno być jednak poprzedzone konsultacją z dietetykiem ponieważ niewłaściwy dobór składników pokarmowych może nieraz przynieść skutek odwrotny do zamierzonego.