Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Forum

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Artykuły
Sklep

Zdrowe i kolorowe sosy – doskonały sposób na urozmaicenie diety

Zdrowe i kolorowe  sosy – doskonały sposób na urozmaicenie diety
Dania z ryżem, ziemniakami czy makaronem nie muszą być monotonne, suche i jałowe – wystarczy poświęcić niewielką ilość czasu na przygotowanie smacznego i zdrowego sosu. Oprócz wzbogacenia walorów smakowych posiłku, możemy dostarczyć cennych składników odżywczych. Pod warunkiem oczywiście, iż nie skorzystamy z gotowców w słoiku czy proszku, nie użyjemy kostki rosołowej czy białej mąki.

Sos pieczarkowy

Ugotuj kilka obranych pieczarek – możesz wrzucić je na kilka minut do wrzątku lub wykorzystać urządzenie do gotowania na parze. Następnie zmiksuj je z dodatkiem 2-3 łyżek jogurtu naturalnego, koperku – opcjonalnie również z 1 ząbkiem czosnku i łyżeczką masła. Przypraw do smaku pieprzem i solą, zamieszaj i w ten prosty sposób otrzymałeś sos, który będzie się doskonale komponował jako dodatek do mięsa – zarówno na ciepło jak i na zimno.

Sos pomidorowy

Bardzo prosty w przygotowaniu, smaczny i pasujący do dań z makaronem, ziemniakami i ryżem. Wystarczy do niewielkiego garnka przelać pokrojone i obrane pomidory z puszki lub kartonika, dodać 1-2 łyżeczki koncentratu pomidorowego, drobno pokrojoną cebulę oraz przyprawy takie jak: bazylia, papryka ostra, papryka słodka, pieprz, sól, lubczyk. Można także złagodzić smak, dodając 1-2 łyżki jogurtu naturalnego. Całość należy zagotować, od czasu do czasu mieszając. W wersji dla osób bardzo zapracowanych, można uprościć przygotowanie, wkładając wymienione wyżej składniki do miski a następnie umieścić na około 5 minut w mikrofalówce. Doskonałym uzupełnieniem sosu pomidorowego mogą być plastry mozzareli lub świeżo starty parmezan.

Sos szpinakowy

W zależności od ilości sosu jaką chcemy uzyskać, rozmrażamy kilka niewielkich kostek mrożonego szpinaku. Najlepiej jest to zrobić w niewielkim rondelku. Po roztopieniu, podgrzewamy szpinak jeszcze kilka minut, tak aby odparować wodę. Na koniec należy dodać 3-4 łyżki jogurtu, czosnek wyciśnięty przez praskę, a także pieprz i sól. W ten sposób otrzymany sos doskonale pasuje do ryb, mięs oraz dań z razowym makaronem.

Sos marchewkowo- kalafiorowy

Ugotowaną marchewkę oraz kilka średniej wielkości różyczek kalafiora (także podgotowanych) należy zmiksować aż do uzyskania jednolitej konsystencji. W razie konieczności – gdyby sos był za gęsty, można dodać niewielką ilość przegotowanej wody lub bulionu warzywno-mięsnego. Należy pamiętać także o odpowiednim przyprawieniu sosu, najlepiej będą pasować: lubczyk, pieprz, sól, chili, można dodać także rozgnieciony ząbek czosnku oraz 1-2 łyżki jogurtu naturalnego. Tak przygotowany dodatek będzie pasował do dań z gotowanym mięsem, makaronem oraz ryżem.

Podsumowanie

Przygotowanie smacznych i wartościowych sosów, wcale nie musi być pracochłonne. Wystarczy kilka składników i odrobina inwencji, aby dotychczas spożywane potrawy wzbogacić o nowe smaki i wartości odżywcze.

 

Podpowiedź trenera:

Jeśli nie masz wystarczającej wiedzy - chętnie ułożymy profesjonalny plan za Ciebie. Dołącz do grona 90 000 zadowolonych klientów :)

  • Darmowe konsultacje z doświadczonym dietetykiem i trenerem
  • Ponad 6000 posiłków i 600 ćwiczeń, które możesz dowolnie wymieniać
Sprawdź ofertę