Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Forum

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Artykuły
Sklep

Nadwaga i otyłość a nadciśnienie

Nadwaga i otyłość a nadciśnienie
Zarówno nadciśnienie jak i otyłość stanowią problem o zasięgu globalnym. Szczególnie w krajach rozwiniętych i rozwijających się statystyki są coraz bardziej zatrważające. Co więcej badania epidemiologiczne jak i eksperymentalne wskazują dobitnie, iż obydwie choroby są ze sobą powiązane: nadmierna masa ciała dość szybko prowadzić może do rozwoju nadciśnienia. Oprócz zaawansowanej farmakologii stosowanej w leczeniu obydwu przypadłości, kwestię kluczową niewątpliwie odgrywa dieta i aktywność fizyczna.

Liczby

Zarówno w krajach rozwiniętych jak i rozwijających się systematycznie rośnie liczba osób z nadwagą, otyłością i nadciśnieniem tętniczym. Przykładowo w państwach europejskich problem ten dotyczy około 50 – 60% mieszkańców,  a w Stanach Zjednoczonych dotyczy niemal 65% populacji! Również statystyki dotyczące częstotliwości występowania nadciśnienia nie napawają optymizmem, przypadłość ta dotyczyć może 37 – 64% Europejczyków. Badania przeprowadzone w naszym kraju wskazują, że około 30% dorosłych mieszkańców choruje na nadciśnienie, a drugie tyle najprawdopodobniej nabawi się go w niedługim czasie. Co więcej niemal u połowy nadciśnieniowców stwierdza się otyłość, a łącznie aż 80% boryka się z nadmierną masą ciała!

Szczegóły

Zdecydowanie wyraźną zależność obserwuje się pomiędzy nadciśnieniem a otyłością typu brzusznego. Tkanka tłuszczowa odpowiadająca za ten rodzaj otyłości jest bardzo aktywna metabolicznie i syntetyzuje oraz wydziela m.in. leptynę i angiotensynę II. Badania przeprowadzone na zwierzętach i hodowlach komórkowych wykazały, że leptyna i angiotensyna II poprzez wpływ na współczulny układ nerwowy i czynność śródbłonka naczyniowego uczestniczą w regulacji ciśnienia tętniczego. Nadciśnieniu sprzyja także hiperinsulinemia oraz wzrost stężenia niezestryfikowanych kwasów tłuszczowych, które  obserwowane są zazwyczaj u osób z nadmierną masą ciała.

Środki zaradcze

Okazuje się, że odpowiednio zbilansowana dieta i aktywność fizyczna stanowić mogą nie tylko element profilaktyki i skuteczną metodę walki z otyłością i nadwagą, ale także – z nadciśnieniem. W badaniach przeprowadzonych na osobach otyłych zauważono, że spadek masy ciała o około 10% owocował już wyraźnym obniżeniem nieprawidłowego ciśnienia tętniczego krwi. Co więcej zbawienny wpływ nierzadko miała już sama zmiana trybu życia, polegająca na wprowadzeniu zasad zdrowego żywienia i zwiększeniu aktywności fizycznej. Innymi słowy ciśnienie obniżyć się może – o ile zmodyfikujemy nasze podejście do diety i aktywności ruchowej – zanim zaczniemy chudnąć!

Osoby obserwujące u siebie poranne bóle głowy w okolicy potylicznej, zwiększoną pobudliwość, bezsenność, rozdrażnienie, powinny regularnie mierzyć ciśnienie tętnicze krwi. Zwłaszcza w przypadku towarzyszącej nadmiernej masy ciała, ryzyko wystąpienia nadciśnienia jest bardzo wysokie. Warto pamiętać, że wprowadzenie odpowiednich zmian do diety, zwiększenie aktywności fizycznej i zmniejszenie poziomu tkanki tłuszczowej uchronić mogą przed tą niebezpieczną przypadłością.

Źródła: • Jasiel-Wojculewicz H., Chrostowska M., Narkiewicz K. Otyłość— niektóre aspekty epidemiologiczne i rokownicze. Kardiologia na co dzień 2007; 3: 79. • Szczepaniak-Chicheł L., Mastej M., Jóźwiak J. i wsp. Występowanienadciśnienia tętniczego w zależności od masy ciaław populacji polskiej — badanie LIPIDOGRAM 2004. NadciśnienieTętnicze 2007; 11 (3): 195–203. • Rahmouni K., Correia M.L.G., Haynes W.G., Mark A.L.Obesity-associated hypertension. Hypertension 2005; 45:9. • http://www.cdc.gov/nchs/nhanes.htm

W artykule mówimy o: Zdrowie Odchudzanie Recover 40+

Podpowiedź trenera:

Jeśli nie masz wystarczającej wiedzy - chętnie ułożymy profesjonalny plan za Ciebie. Dołącz do grona 90 000 zadowolonych klientów :)

  • Darmowe konsultacje z doświadczonym dietetykiem i trenerem
  • Ponad 6000 posiłków i 600 ćwiczeń, które możesz dowolnie wymieniać
Sprawdź ofertę