Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Forum

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Artykuły
Sklep

Witamina D zwiększy siłę Twoich mięśni

Witamina D zwiększy siłę Twoich mięśni
Istnieje coraz więcej powodów, dla których osoby aktywne fizycznie powinny zainteresować się witaminą D. Opublikowane w ostatnich latach badania wskazują, że związek ten nie tylko uczestniczy w gospodarce wapniowo-fosforanowej oddziałując na stan zdrowia zębów i kości, ale także chroni przed wieloma chorobami oraz – co niezmiernie interesujące – wpływać może na rozwój formy sportowej! W ostatnich latach opublikowano badania, które wskazują na zależność pomiędzy poziomem witaminy D a siłą mięśni!

Interesujące badanie z udziałem młodych dziewcząt

Niezwykle interesujące wydają się być wyniki eksperymentu przeprowadzonego przez grupę brytyjskich naukowców z udziałem 99  dziewcząt w wieku 12 – 14 lat. Wyniki badania pokazały, że aż u ¾ uczestniczek występują niedobory witaminy D, a co istotnie nie było to związane z występowaniem jakichkolwiek objawów zewnętrznych. Zauważono także, że dziewczęta, u których poziom witaminy D w krwiobiegu był wyższy,  wyraźnie lepiej przeszły testy ze sprawności fizycznej, ze względu  na większą siłę i wytrzymałość mięśni.

Najnowsze wyniki badań z udziałem osób dorosłych

Do takich samych wniosków doszli amerykańscy naukowcy, którzy przeprowadzili niedawno podobny eksperyment z udziałem osób dorosłych. Również i w tym wypadku lepsze wyniki siłowe zaobserwowano u uczestników z wyższym poziomem witaminy D w krwiobiegu. Autorzy projektu nie potrafili dokładnie wyjaśnić tej zależności, ale jako jedną z możliwości wskazali wpływ witaminy D na aktywność androgenów. Faktycznie, istnieją badania naukowe wskazujące, iż poziom witaminy D skorelowany jest z produkcją testosteronu u mężczyzn.

Problem z pokryciem zapotrzebowania

Tak naprawdę z żywnością dostarczamy stosunkowo niewiele witaminy D, a większość zapotrzebowania pokrywamy zazwyczaj poprzez ekspozycję na działanie promieni słonecznych. Stąd też przez większą część roku cierpimy na niedobory tego związku. O ile latem nie musimy specjalnie dbać o odpowiednie spożycie witaminy D z pożywieniem (o ile nie unikamy słońca), tak jesienią, zimą i wiosną powinniśmy się tą kwestią zainteresować. Tłuste ryby, owoce morza, podroby, tłuszcz mleczny i jaja – to dobre źródła witaminy D i powinno znaleźć się dla nich miejsce w zdrowej diecie. Najlepiej poziom tego związku jest po prostu zbadać i w razie potrzeby można także wprowadzić dodatkową suplementację.

Podsumowanie

Witamina D, oprócz tego że wpływa na stan zdrowia zębów i kości, ma także wiele innych walorów. Okazuje się, że odpowiedni jej status w organizmie nie tylko zmniejsza ryzyko wielu chorób, ale także pozytywnie wpływa na rozwój zdolności wysiłkowych takich jak siła mięśni.

Źródła: • Ward KA, Das G, Berry JL, Roberts SA, Rawer R, Adams JE, Mughal Z. Vitamin D status and muscle function in post-menarchal adolescent girls. J Clin Endocrinol Metab. 2009 Feb;94(2):559-63. • Grimaldi AS, Parker BA, Capizzi JA, Clarkson PM, Pescatello LS, White MC, Thompson PD. 25(OH) vitamin D is associated with greater muscle strength in healthy men and women. Med Sci Sports Exerc. 2013 Jan;45(1):157-62.

W artykule mówimy o: Poprawa kondycji Suplementy i odżywki