Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Forum

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Artykuły
Sklep

Czy codzienne spożywanie tych samych pokarmów jest zdrowe?

Czy codzienne spożywanie tych samych pokarmów jest zdrowe?
Na skróty:
  1. Plusy
  2. Minusy
Pozytywne jest to, że rośnie nasza świadomość zdrowego odżywiania. Często pada pytanie, ile kalorii dziennie powinniśmy spożywać, albo co jeść, żeby zaspokoić zapotrzebowanie na ważne składniki odżywcze. To bardzo dobrze, ponieważ dzięki diecie możemy zadbać o naszą sylwetkę oraz formę.

Niekiedy wpadamy w pułapkę jedzenia ciągle tych samych posiłków. Rano owsianka, później słynny ryż, kurczak, brokuły itp. Niby kalorie się zgadzają, niby mamy odpowiednią ilość białka, węglowodanów i tłuszczy a mimo wszystko wkradła się monotonia. Jednak pojawia się kolejne pytanie - czy taki sposób odżywiania jest korzystny dla zdrowia?

Poznajmy plusy i minusy jedzenia codziennie tego samego.

Plusy

  1. Kontrola diety: jeśli masz wcześniej zaplanowane posiłki, wówczas nie musisz się martwić co zjeść na dany posiłek, żeby pasowało do reszty planu dietetycznego. 
  2. Wygoda: codzienne spożywanie tych samych potraw jest wygodne, bo możesz przygotować swoje menu na kilka dni naprzód.
  3. Przestrzeganie zaleceń: powtarzanie codziennie tych samych pokarmów ułatwia przestrzeganie diety. Nie musisz martwić się o spotkania towarzyskie lub wydarzenia, które mogą kolidować z Twoją dietą.
  4. Trawienie: trzymanie się tego samego pokarmu każdego dnia może być dobre dla trawienia, szczególnie jeśli borykasz się z różnymi nietolerancjami pokarmowymi.

Minusy

  1. Niska różnorodność: chociaż niska różnorodność diety może pomóc w walce z przejadaniem się, jest również „wadą” z wielu powodów. Niska różnorodność to ryzyko niedoborów witamin i minerałów. 
  2. Wrażliwość żołądka: codzienne spożywanie tych samych produktów, może sprawić, że sięgając po coś nowego, Twój żołądek będzie przechodził rewolucje. Niektóre produkty w nadmiarze mogą być szkodliwe ze względu na różne substancje w nich zawarte. Przykładem są ryby o wysokiej zawartości rtęci. Nie będzie dobrym wyborem codzienne spożywanie tuńczyka z puszki.
  3. Niska różnorodność mikrobiomów: spożywanie różnorodnych zdrowych pokarmów może pomóc w uprawie zróżnicowanego mikrobiomu, dzięki któremu nasze jelita są zdrowe. Nie służy temu monotonia.
  4. Nuda: jedzenie tych samych potraw może być wygodne i sprawiać, że dieta będzie łatwa do trzymania się, ale może też być nudna, co w konsekwencji może sprawić, że porzucisz swoje założenia żywieniowe.

Podsumowanie

Trzeba na wszystko spojrzeć w dłuższej perspektywie i zdać sobie sprawę z konsekwencji. Nie wszystko też ma bezpośredni wpływ na zdrowie. O ile niektóre plusy lub minusy ułatwiają, lub utrudniają utrzymanie diety, tak o wiele ważniejszy aspekt to zróżnicowanie składników odżywczych. Dzięki różnorodności ograniczasz ryzyko powstania niedoborów żywieniowych. To właśnie ten minus jedzenia codziennie tego samego powinien nas zachęcić do różnych posiłków. Nie musisz jeść codziennie czegoś innego, ale warto uwzględnić zmianę co dwa lub trzy dni.