Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Forum

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Artykuły
Sklep

Jedzenie nabiału, a syndrom metaboliczny. Badanie naukowe

Jedzenie nabiału, a syndrom metaboliczny. Badanie naukowe
Od zawsze w dyskusjach internetowych nabiał jest odradzany w trakcie redukcji tkanki tłuszczowej, ma tuczyć, szkodzić profilowi hormonalnemu i powodować inne, niekorzystne zmiany.

Jednostka chorobowa, jaką jest zespół metaboliczny, w swoim znaczeniu obejmuje między innymi otyłość, upośledzoną tolerancję glukozy, insulinooporność i/lub hiperinsulinemię, dyslipidemię, nadciśnienie tętnicze czy stan prozapalny i prozakrzepowy” Co najgorsze, w wielu przypadkach wcale nie chodzi tylko o niekontrolowane tycie.

Zaburzenia metaboliczne mogą występować niezależnie od wzrostu BMI i podaży energii, a więc mogą być związane z indukowaniem stanu zapalnego (TNF-alfa, cytokiny prozapalne), zaburzeniami funkcji śródbłonka naczyń, hiperglikemią, dyslipidemią itd.

Czy produkty mleczne mają wpływ na występowanie zespołu (syndromu) metabolicznego?

Cóż, naukowcy to dokładnie sprawdzili.

Co się okazało?

  • ryzyko wystąpienia syndromu metabolicznego było mniejsze o 9% (przy jedzeniu dodatkowej porcji przetworów mlecznych dziennie),
  • ryzyko wystąpienia syndromu metabolicznego było mniejsze o 13% przy spożywaniu jednej, dodatkowej porcji 200 g mleka dziennie,
  • jedzenie jogurtów (100 g dziennie) zmniejszało ryzyko wystąpienia syndromu metabolicznego o 18%,
  • jedzenie produktów mlecznych było związane z niższym ryzykiem wystąpienia hiperglikemii, podwyższonego ciśnienia krwi, zaburzeń lipidowych (hipertriacyloglicerolemii; charakteryzuje się umiarkowanym zwiększeniem stężenia triacyloglicerole w osoczu krwi) i niskich stężeń cholesterolu HDL,
  • ryzyko wystąpienia otyłości brzusznej (najgroźniejszy dla zdrowia tłuszcz wisceralny) było niższe o 12% przy spożyciu 1 dodatkowej porcji mleka dziennie,
  • ryzyko wystąpienia hiperglikemii było niższe o 16%, gdy zjadało się 1 dodatkową porcję jogurtu dziennie,

Oczywiście, w badaniach nie miano na myśli jogurtów słodzonych, które nie sprzyjają zdrowiu (i mogą wywoływać huśtawkę glikemiczną, zaburzenia metaboliczne). Jak widać, w umiarkowanych ilościach nabiał wcale nie jest tak szkodliwy dla zdrowia, jak się powszechnie uważa.

 

 

Źródła: Marta Kramkowska, Krystyna Czyżewska „Zespół metaboliczny — historia, definicje, kontrowersje” https://journals.viamedica.pl/forum_zaburzen_metabolicznych/article/download/38762/27155 Lee M1, Lee H2, Kim J “Dairy food consumption is associated with a lower risk of the metabolic syndrome and its components: a systematic review and meta-analysis”  https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/29871703

W artykule mówimy o: Zdrowie Dietetyka i zdrowe odżywianie