Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Forum

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Artykuły
Sklep

RONS – czyli mięśnie, a stres oksydacyjny

RONS – czyli mięśnie, a stres oksydacyjny
Wpływ reaktywnych form tlenu i azotu (reactive oxygen and nitrogen species - RONS) na zdrowie od wielu lat jest dyskutowany. Czym są wolne rodniki nadtlenkowe?

Fizjologia człowieka Z. Traczyk, A. Trzebski: „Powstają one prawidłowo podczas oksydacji w łańcuchu odde­chowym w mitochondriach. W zdrowym organiz­mie są skutecznie rozkładane przez enzymy antyoksydacyjne, takie jak dysmutaza ponadnadtlenkowa (SOD), katalaza czy peroksydaza. Wspomagają ich usuwanie także witaminy antyoksydacyjne, takie jak kwas askorbinowy (witamina C) i tokoferol (witami­na E). Wolne rodniki nadtlenkowe i hydroksylowe są bardzo niebezpiecznym produktem ubocznym przemian tlenowych.”.

Wolnym rodnikom naukowcy przypisują starzenie się, choroby sercowo-naczyniowe, cukrzycę, nowotwory, artretyzm, udar mózgu i inne. Przemysł suplementacyjny szybko podchwycił hasło: „wolne rodniki” i rozpoczęła się wielka sprzedaż witamin A,C i E, beta karotenu, koenzymu Q. Z zastosowaniem powyższych substancji wiąże się wiele problemów. Niestety, błyskotliwy marketing powoduje ,że antyoksydanty wg różnych źródeł regularnie stosuje od 10 do 20% populacji w Europie i USA!

Badacze, doszli do szokujących wniosków:

Nie potwierdzono „ochronnego” wpływu witamin A,C, E, beta karotenu. Reszta jest wielką niewiadomą, wyniki są niejednoznaczne. Wg niektórych badań witamina A, E oraz beta karoten mają zwiększać śmiertelność wśród badanej grupy:„Beta karoten, witamina A i witamina E podawane razem lub osobno, zwiększają śmiertelność! Nie ma żadnych dowodów na to, że witamina C przedłuża życie, jak i na to że jest szkodliwa.” Źródło: “Mortality in Randomized Trials of Antioxidant Supplements for Primary and Secondary PreventionSystematic Review and Meta-analysis”  Journal of the American Medical Association,

W innym badaniu stwierdzono ochronny wpływ witamin A, E i selenu.

W najlepszym wypadku podawanie witamin jest tylko marnowaniem pieniędzy: „w kolejnym badaniu na 161 808 kobietach, prowadzonym przez 8 lat (1998-2005) nie wykazano żadnych różnic w ryzyku raka, choroby serca i śmiercią pomiędzy stosującymi preparaty multiwitaminowe, a kobietami nie stosującymi tych preparatów!”. „Po ośmiu latach okazało się, że te, które łykały witaminy i minerały, zapadały na nowotwory jajnika, płuc, piersi czy miały udar mózgu lub zawał serca równie często jak kobiety, które dostawały placebo.”

 

  1. Naukowcy doszli do wniosku, że: „najlepszym rozwiązaniem jest narażanie organizmu na stres oksydacyjny, ponieważ stosowanie antyoksydantów uniemożliwia osiągnięcie adaptacji!”
  2. W żadnym z badań nie stwierdzono zmian w równowadze anaboliczno-katabolicznej, poprawie siły mięśni czy wytrzymałości – co oznacza brak wpływu antyoksydantów na możliwości wysiłkowe!
  3. Zastosowanie antyoksydantów powinno dotyczyć tylko wybranych przypadków, przemęczenia i przetrenowania.

Wedle obecnej wiedzy RONS to normalne zjawisko, z którym nie należy walczyć – bo jest konieczne do osiągania wyników sportowych. Podawanie antyoksydantów ze względu na zwiększanie śmiertelności (nawet jeśli to dane teoretyczne) powinno się rozważyć. Stosowanie witaminy A,C, E oraz beta-karotenu wg niektórych badań zwiększa śmiertelność, wg innych ją zmniejsza. 

 

Źródła: Referencje, źródła: 1. “Aktualny stan wiedzy nt RONS i wysiłku fizycznego” Medicina Sportiva 2011 Rocznik 27, Numer 4, 2011 2. “Mortality in Randomized Trials of Antioxidant Supplements for Primary and Secondary PreventionSystematic Review and Meta-analysis” Journal of the American Medical Association 3. „Druga twarz tlenu” Bartosz G. Wydawnictwo Naukowe PWN. Warszawa 2001. 4. “Exercise -induced oxidative stress before and after vitamin C supplementa tion.” Alessio HM, Goldfarb AH, Cao G. Int J Sport Nutr 1997; 7: 1-9. 5. “Blood antioxidant status and erythrocyte lipidperoxi dation follo wing distance running.” Duthie GG, Robertson JD, Mau ghan RJ, Morrice PC. Arch Bio chem Bio phys 1990; 282: 78-83. 6. “Blood glutathione oxidation during human exercise “Gohil K, Vigue C, Stanley WC, Brooks GA, Pac ker L.. J Appl Phy siol 1988; 64: 115-119. 7. “Multivitamin Use and Risk of Cancer and Cardiovascular Disease in the Women's Health Initiative Cohorts” 8. „Fizjologia człowieka” Z. Traczyk, A. Trzebski 9. „Suplementy diety? Nie łykaj bez sensu!” Newsweek 7 czerwca 2012

W artykule mówimy o: Zdrowie Trening

Podpowiedź trenera:

Jeśli nie masz wystarczającej wiedzy - chętnie ułożymy profesjonalny plan za Ciebie. Dołącz do grona 90 000 zadowolonych klientów :)

  • Darmowe konsultacje z doświadczonym dietetykiem i trenerem
  • Ponad 6000 posiłków i 600 ćwiczeń, które możesz dowolnie wymieniać
Sprawdź ofertę