Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Forum

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Artykuły
Sklep

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Kuchnia
Kolagen zwiększa produkcję hormonu wzrostu

Kolagen zwiększa produkcję hormonu wzrostu

PoTreningu

Kolagen stosowany jest przez sportowców głównie w ramach profilaktyki uszkodzeń aparatu ruchu czy też jako element wspomagający rekonwalescencję po przebytych urazach i kontuzjach. Na podstawie dostępnej literatury jednak można przypuszczać, że białka kolagenowe mają przynajmniej jeszcze jedną ciekawą właściwość, a mianowicie dość skutecznie podnoszą poziom hormonu wzrostu!

Podpowiedź trenera:

Jeśli nie masz wystarczającej wiedzy - chętnie ułożymy profesjonalny plan za Ciebie. Dołącz do grona 50 000 zadowolonych klientów :)

  • Darmowe konsultacje z doświadczonym dietetykiem i trenerem
  • Ponad 4000 posiłków i 500 ćwiczeń, które możesz dowolnie wymieniać
Sprawdź ofertę

Hormon wzrostu (GH – z ang. „growth hormone”) stymuluje narządy i tkanki do wydzielania czynników wzrostowych, takich jak insulinopodobny czynnik wzrostu - IGF-1. Zarówno sam GH jak i czynniki wzrostowe uczestniczą w procesach anabolicznych, metabolizmie węglowodanów i tłuszczy, sprzyjając z jednej strony syntezie białek mięśniowych, a z drugiej nasilając redukcję Łuszczu. Nic więc dziwnego, że wszelkie naturalne „stymulatory hormonu wzrostu”, pomimo iż ich wpływ na wydzielanie tego hormonu jest stosunkowo niewielki – cieszą się wśród sportowców sporym zainteresowaniem.

Zwiększenie produkcji hormonu wzrostu stymulują: wysiłek fizyczny, spadek poziomu glukozy we krwi, głód oraz wzrost poziomu niektórych aminokwasów, zwłaszcza argininy. W praktyce spożycie sporej porcji białka bez dodatku węglowodanów zazwyczaj powoduje wzrost sekrecji GH. W jednym z badań holenderscy naukowcy z Maastricht University postanowili porównać wpływ kilku rodzajów białka na wydzielanie hormonu wzrostu u ośmiu zdrowych kobiet. W ramach eksperymentu zastosowano: białko sojowe, białka kolagenowe (żelatynę), alfa-laktalbuminę i białko mleczne oraz placebo. Co się okazało?

Po spożyciu każdego białka, odpowiedzi ze strony GH była wyższa w porównaniu do placebo , przy czym najbardziej efektywne w tym zakresie okazało się białko kolagenowe, powodując jednocześnie najwyższy wzrost stężenia argininy we krwi. Innymi słowy popularna żelatyna okazuje się być lepszym stymulatorem sekrecji GH niż białka mleczne, sojowe i alfa-laktalbumina wchodząca w skład białek serwatki.

Niestety przytoczone powyżej wyniki eksperymentu mają pewne ograniczenia. Dawka białka użyta badaniu była stosunkowo duża i wynosiła 0,6g na kg masy ciała. Tak wiec dla 85-cio kilogramowego mężczyzny oznacza to konieczność spożycia aż 50g kolagenu / żelatyny. Jest to sporo jak na jedne raz. Zamieszczone tutaj informacje warto wiec potraktować jako pewną ciekawostkę. Okazuje się bowiem, że białko kolagenowe o skrajnie niskiej wartości biologicznej wykazuje dość interesujące właściwości w kontekście wpływu na wydzielanie anabolicznych hormonów, takich jak GH.


Źródła: Eur J Clin Nutr. 2010 May;64(5):441-6. Epub 2010 Mar 10.The effects of dietary protein on the somatotropic axis: a comparison of soy, gelatin, alpha-lactalbumin and milk.van Vught AJ, Nieuwenhuizen AG, Veldhorst MA, Brummer RJ, Westerterp-Plantenga MS.


W artykule mówimy o: Zdrowie