Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Forum

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Artykuły
Sklep

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Kuchnia
Czy białko roślinne  należy wliczać do diety?

Czy białko roślinne należy wliczać do diety?

PoTreningu

Przeglądając wypowiedzi na temat białka roślinnego pojawiające się w prasie branżowej i na forach internetowych można odnieść wrażenie że wartość dla organizmu ludzkiego niesie tylko białko zwierzęce. Mało tego spotkałem się już z zaleceniami formułowanymi przez trenerów, zgodnie z którym do bilansu nie wliczamy białek pochodzących z produktów zbożowych, orzechów czy warzyw, ponieważ są one bezwartościowe.

Podpowiedź trenera:

Jeśli nie masz wystarczającej wiedzy - chętnie ułożymy profesjonalny plan za Ciebie. Dołącz do grona 50 000 zadowolonych klientów :)

  • Darmowe konsultacje z doświadczonym dietetykiem i trenerem
  • Ponad 4000 posiłków i 500 ćwiczeń, które możesz dowolnie wymieniać
Sprawdź ofertę

Gdyby takie przekonanie odpowiadało rzeczywistości, weganie mieliby zerową podaż białka i umieraliby z niedożywienia białkowego. Nie mówiąc już o tym, że nie byłoby wegan sportowców. Choć w wypadku dyscyplin siłowych faktycznie trudno wróżyć sukcesy osobom będącym na diecie opartej jedynie na produktach żywnościowych pochodzenia roślinnego, o tyle w wypadku lekkoatletów takie podejście nie wyklucza osiągania zadowalających wyników.

Prawdą jest bez wątpienia, że proteiny zawarte w tkankach roślinnych są najczęściej gorszej jakości niż te zawarte w produktach pochodzenia zwierzęcego. Martwić się tym powinni w zasadzie jedynie weganie i zestawiać produkty żywnościowe w taki sposób by z dwóch lub większej ilości źródeł białka niepełnowartościowego otrzymywać białka komplementarne (czyli takie których aminogramy uzupełniają się wzajemnie).

W wypadku tzw. diety mieszanej, produkty roślinne spożywa się najczęściej razem z produktami pochodzenia zwierzęcego które zawierają proteiny pełnowartościowe. Mało tego dodatek niektórych pokarmów roślinnych przyczynia się doi poprawy jakości odżywczej białka zwierzęcego wzbogacając je o te aminokwasów których zawiera niewiele. Przykładowo zestawianie w ramach jednego posiłku produktów mlecznych z produktami zbożowymi pozwala uzyskać białko o wyższej wartości biologicznej niż miałoby to miejsce w wypadku spożywania samego nabiału.

W wypadku osób, które dokonują stosowanych obliczeń w diecie i szacują swoje zapotrzebowanie kaloryczne, a także potrzebną ilość białka, węglowodanów i tłuszczu niewliczanie protein pochodzenia roślinnego tworzy dość sporą lukę i rzutuje na otrzymane wartości energetyczne. Białko roślinne bez wątpienia należy wliczać do bilansu, jednocześnie starać się powinno bazować na źródłach białka zwierzęcego, które jest jakościowo lepsze i bardziej zasobne w niezbędne aminokwasy.