Jak odżywiać się zdrowo w czasie zimy?

Krótkie zimowe dni i mało optymistyczna aura mogą być przyczyną spadku formy psychofizycznej. Dlatego tym bardziej należy zwracać uwagę na to, co się je. Skomponowanie jadłospisu – tak aby był urozmaicony i smaczny, w porze zimowej może być dla wielu osób trudne. Głównie z powodu ograniczonego dostępu do świeżych owoców i warzyw. Co zatem zrobić, aby również zimą zdrowo się odżywiać?

Dlaczego zimą przybieramy na wadze?

Zwiększanie masy ciała jest typową przypadłością pod naszą szerokością geograficzną. Niesprzyjająca aura odbiera ochotę na podejmowanie aktywności fizycznej, preferowane są posiłki bardziej treściwe, konkretne. Warzywa i owoce pojawiają się na talerzach okazjonalnie, nierzadko są też wątpliwej jakości. Częściej też pojawiają się kaloryczne napoje – herbaty dosładzane znacznymi ilościami syropów cukrowych czy miodem. Efektem tego typu zabiegów żywieniowych jest rosnąca wokół pasa „oponka” tłuszczowa oraz spadek ogólnej formy psychofizycznej. Niektóre badania naukowe wskazują także, na pogorszenie w okresie jesienno-zimowym ważnego parametru metabolicznego jakim jest wrażliwość insulinowa, co również sprawia, że łatwiej tyjemy i mamy większy apetyt.

Ważna jest również kwestia prawidłowego funkcjonowania układu odpornościowego. Nie jest tajemnicą, że jadłospis zbyt kaloryczny w stosunku do zapotrzebowania, oparty na słabej jakości produktach zwiększa podatność na łapanie infekcji. Fakt ten jest zauważalny szczególnie zimą, gdy pogoda nas po prostu nie rozpieszcza…

Co należy jeść zimą?

Zimą, podobnie jak w innych porach roku należy dokonywać wyborów żywieniowych w oparciu o jakość dostępnych produktów. W zdrowej diecie znajdzie się miejsce na mięso, jaja, ryby, nabiał, podroby, etc. Warto jednak ograniczyć smażenie do minimum (a smażenie na głębokim oleju zupełnie wyeliminować), poeksperymentować natomiast z pieczeniem i gotowaniem. Wskazane jest, aby zrezygnować z dosładzanych przetworów mlecznych i ograniczyć dodatki do herbaty, takie jak np. syrop malinowy. Jeżeli nie lubisz naturalnych jogurtów i kefirów możesz je wzbogacić uwzględniając np. starte jabłko, cynamon, orzechy. Smak herbaty możesz z kolei uatrakcyjnić, dodając np. goździków.

Najbardziej problematyczna zimą wydaje się kwestia owoców i warzyw, brak jest sezonowych roślin, a sklepy mają do zaoferowania wiele niesmacznych o tej porze produktów, jak choćby pomidory. Jednakże nie zapominajmy o poczciwej kapuście (nadaje się doskonale do zapiekanek warzywno mięsnych), selerze, brukselce, rzepie, marchwi, burakach, (które można wykorzystać do przygotowania pysznej zupy). Warto również uwzględnić kapustę kiszoną, ogórki kiszone – można z ich udziałem przygotować smaczne surówki. W kwestii owoców istnieje znacznie mniejsze pole manewru, ale w zdrowym jadłospisie na pewno znajdzie się miejsce na cytrusy, których zimą wybór jest stosunkowo spory. Zimą dostępne są również jabłka a także egzotyczne owoce, nie występujące naturalnie w Polsce, np. granaty, kiwi, melony, mango czy banany. W ramach urozmaicenia można je również wkomponować w menu. Korzystną opcją są również orzechy – nieprażone i niesolone.

Podsumowanie

Skomponowanie zimowego jadłospisu może się okazać nie lada wyzwaniem. Szarobura i zimna aura pogodowa nie ułatwiają podejmowania zdrowych wyborów żywieniowych. Warto jednak postawić na rozsądek i dokonywać przemyślanych decyzji, aby na wiosnę nie martwić się obwodem w pasie, a w międzyczasie nie odczuwać spadku formy psychofizycznej i odporności. Zima nie jest porą roku, w której jesteśmy skazani na jedzenie wyłącznie tłustych mięs, majonezowych sałatek i niezdrowych przekąsek. Zawsze można dokonywać gorszych lub lepszych wyborów żywieniowych – niezależnie od pory roku. Nie pozwól zatem, aby zima stała się wymówką dla niekontrolowanego objadania się niskojakościowymi produktami.