Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Forum

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Artykuły
Sklep

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Kuchnia
Jedzenie owoców i warzyw może Ci pomóc rzucić palenie!

Jedzenie owoców i warzyw może Ci pomóc rzucić palenie!

PoTreningu

Definitywne rzucenie nałogu tytoniowego nie jest rzeczą łatwą – przekonują się o tym codziennie miliony palaczy, próbujący nie rozpoczynać dnia od „puszczenia dymka”. Poleganie wyłącznie na silnej woli może być niewystarczające, zwłaszcza, że demotywujących palaczy jest wszędzie bardzo dużo – nawet przed klubami fitness. Tymczasem obserwacje naukowe pokazują, iż pomocne dla porzucenia palenia może być wprowadzenie zdrowych nawyków żywieniowych, a zwłaszcza wzbogacenie codziennego jadłospisu w warzywa i owoce.

Podpowiedź trenera:

Jeśli nie masz wystarczającej wiedzy - chętnie ułożymy profesjonalny plan za Ciebie. Dołącz do grona 50 000 zadowolonych klientów :)

  • Darmowe konsultacje z doświadczonym dietetykiem i trenerem
  • Ponad 4000 posiłków i 500 ćwiczeń, które możesz dowolnie wymieniać
Sprawdź ofertę

Fakt, że jedzenie owoców i warzyw może ułatwić rozstanie się z nałogowym paleniem potwierdzają wyniki badań naukowców. Okazało się bowiem, że osoby, których jadłospis był bogaty w świeże produkty pochodzenia roślinnego (warzywa i owoce pojawiały się w menu minimum 3 razy dziennie) , w ciągu 30 dni trzykrotnie rzadziej ulegały pokusie sięgnięcia po papierosa. W przeprowadzonym badaniu wyraźnie zaznaczyła się jeszcze inna interesująca prawidłowość. Otóż kwestią niezwykle istotną jest także to, że osoby, które jedzą znaczną ilość warzyw i owoców wypalają średnio mniej papierosów niż osoby stroniące od tych pokarmów.

Dlaczego jedzenie warzyw i owoców ułatwia rzucenie palenia?

Istnieje przynajmniej kilka teorii, wyjaśniających powód zmniejszonej ochoty na papierosa przy jednoczesnym spożywaniu owoców i warzyw. Niektórzy naukowcy twierdzą, iż spożywając więcej warzyw i owoców doprowadzamy do zmiany przyzwyczajeń, stajemy się  bardziej świadomi jak ważne jest zdrowie. Co ciekawe, świeże produkty pochodzenia roślinnego nie wywołują pragnienia zapalenia papierosa, w odróżnieniu np. od wybranych używek, takich jak kawa czy alkohol.  Autorzy badań twierdzą także, że po spożyciu warzyw i owoców smak „nikotynowego inhalatora” przestaje być atrakcyjny – nawet dla zaawansowanych palaczy. Inna kwestia to mylenie uczucia głodu z głodem nikotynowym. A owoce i warzywa jako źródło błonnika potrafią sycić naprawdę na długo, dzięki czemu nie pojawia się mylnie interpretowane uczucie „ochoty na papierosa”.

Jakie inne produkty żywnościowe mogą być pomocne w rzuceniu palenia?

W czołówce produktów, klasyfikowanych jako najbardziej pomocne w rzuceniu palenia znajdują się oczywiście produkty pochodzenia roślinnego. Należą do nich: jabłka, rośliny strączkowe, kapusta kiszona, a także wybrane przyprawy (np. cynamon, imbir, czosnek). Specjaliści od rzucenia palenia odradzają natomiast spożywania wszelkich wysoko przetworzonych  produktów np. wędlin, serów, słodyczy fast foodów, etc.

Podsumowanie

Uwzględnienie w codziennym jadłospisie świeżych warzyw i owoców pomoże Ci się uprać z papierosowym nałogiem. Jak pokazują wyniki badań, zdrowe nawyki żywieniowe wpływają na świadomość palaczy dotyczącą ogólnie pojętego zdrowia, a także minimalizują odruch sięgania po nikotynę. Owoce i warzywa zjadane minimum trzy razy w ciągu doby mogą sprawić, że papieros po prostu przestanie smakować.



W artykule mówimy o: Zdrowie