Sen jako zabieg kosmetyczny

Wszechobecny kult piękna i młodego wyglądu mobilizuje nie tylko kobiety, ale coraz częściej i mężczyzn do odwiedzania gabinetów kosmetycznych czy korzystania z pomocy chirurgów plastycznych. Tymczasem okazuje się, iż na stopień atrakcyjności i to jak postrzegają nas inne osoby, ma wpływ ilość czasu, jaki poświęcamy na nocny odpoczynek.

Przeczytaj koniecznie:

Wpływ treningu na sen

Badania naukowców z Karolinska Institutet w Szwecji potwierdziły jednoznacznie, iż osoby, które śpią około 8 godzin dziennie są postrzegane jako bardziej atrakcyjne i młodsze, w porównaniu z osobami, śpiącymi krócej. W badaniu wzięły udział osoby w wieku od 21 do 31 lat, które sfotografowano w neutralnych warunkach po przespaniu ośmiu godzin, a także kilka dni później po przespaniu tylko pięciu godzin. Zdjęcia następnie pokazano bezstronnym obserwatorom z prośbą o ocenę wyglądu osób na nich się znajdujących – oczywiście bez informowania o różnicach w długości odpoczynku nocnego. Krótszy czas poświęcony na sen, zdecydowanie odzwierciedlił się na twarzach osób, śpiących 5 godzin. Cienie pod oczami, skóra pozbawiona blasku, to główne cechy, sprawiające, że dana osoba wygląda na chorą, zmęczoną, starszą i mniej atrakcyjną.

Deficyt snu odzwierciedla się na twarzy, warto jednak wiedzieć, iż wiąże się także z wieloma innym aspektami wpływającymi nie tylko na wygląd, ale również i zdrowie. Co ciekawe zbyt krótki sen, może utrudniać dokonywanie racjonalnych wyborów żywieniowych, zmęczenie bowiem sprawia, iż częściej ulegamy pokusom, wybierając fast foody i słodycze. Dzieje się tak na skutek zmiany aktywności greliny i leptyny, która powoduje zwiększony apetyt na produkty słodkie i wysokokaloryczne. Można więc stwierdzić, że skrócenie czasu nocnego odpoczynku zwiększa szansę na zdobycie dodatkowych kilogramów tkanki tłuszczowej, a także sprzyja powstawaniu zmarszczek ( na skutek spożywania nadmiernych ilości rafinowanych cukrów).

Naukowcy podkreślają także, że brak snu destabilizuje organizm pod względem metabolicznym, między innymi poprzez wzrost wydzielania kortyzolu, a także wpływając na stopień tolerancji glukozy. Okazuje się, iż długotrwały deficyt snu może doprowadzić nawet do 40% spadku tolerancji glukozy, co ewidentnie sprzyja otyłości i cukrzycy typu II. Osobną kwestią wartą rozważenie jest fakt, iż osoby, które zbyt krótko śpią mają znacznie mniejszą ochotę na podejmowanie aktywności fizycznej, co również przyczynia się do gromadzenia dodatkowej tkanki tłuszczowej.

Sen jest niezwykle istotnym czynnikiem, wpływającym na funkcjonowanie organizmu człowieka. Zbyt krótki czas poświęcony na odpoczynek nocny objawia się niekorzystnymi zmianami w wyglądzie. Osoby niewyspane postrzegane są jako starsze, zmęczone, chore i  zdecydowanie mniej atrakcyjne, choćby ze względu na sińce pod oczami czy cerę pozbawioną blasku. Jeżeli zatem zależy Ci na tym, aby wyglądać bardziej świeżo i młodo zainwestuj przede wszystkim w odpowiednio długi i spokojny sen. W ten sposób wpłyniesz także na swoje zdrowie i zmniejszysz ryzyko rozwoju otyłości i nadwagi.