Nie masz czasu ćwiczyć? To kiepska wymówka!

Brak czasu jest przypadłością nękającą dziś niemal wszystkich, szkoła, praca, obowiązki domowe, spotkania zawodowe, zakupy, stanie w korkach, wszystkie te czynności wymagają odpowiednich nakładów czasu. Wiele osób żyje wg dość ciasnego harmonogramu, zaczynając dzień w pośpiechu, z zegarkiem w ręku realizując swoje obowiązki i późnym wieczorem kładąc się spać ciągle czuje nad sobą presję czasu. Wydawać by się mogło, że w tej bezustannej gonitwie spontaniczne wygenerowanie choćby kilkunastu minut na dodatkową aktywność fizyczną jest mało prawdopodobne, a co dopiero planowanie regularnych treningów… Jeśli należysz do osób, które brakiem czasu tłumaczą swoją niechęć do podejmowania fizycznej aktywności, to po przeczytaniu tego artykułu być może zabraknie Ci argumentów!

W zdrowym ciele…

Chociaż wydawać by się mogło, że trening fizyczny męczy to w rzeczywistości okazuje się, że osoby, które regularnie ćwiczą mają więcej energii i są bardziej odporne na zmęczenie psychiczne. Wystarczy kilkanaście minut aktywności fizycznej dziennie, by poprawiła się także zdolność do koncentracji oraz zapamiętywania i kojarzenia informacji. Osoby uprawiające sport, zazwyczaj w pracy są bardziej efektywne i osiągają lepsze wyniki przy mniejszych nakładach pracy i czasu. Można powiedzieć, że minuty czy godziny zainwestowane w trening fizyczny – procentują i wracają z nawiązką! Czas poświęcony na trening nie jest czasem straconym, a potencjalnym sposobem na lepsze jego wykorzystywanie.

Sposób na walkę ze stresem

Często się mówi o tym, że stres „paraliżuje”, „odbiera siły”, „uniemożliwia działanie”. Faktycznie wpływ stresu na funkcjonowanie naszego organizmu jest dość istotny, a badania naukowe pokazują, iż umiejętne radzenie sobie z negatywnymi skutkami stresu pozytywnie przekłada się na zdrowie, samopoczucie i kondycję psychofizyczną. Regularna aktywność fizyczna jest z jednej strony znakomitym sposobem na rozładowanie istniejącego już psychicznego napięcia związanego z długotrwałym stresem, a z drugiej dodaje pewności siebie i pomaga uodpornić się na „czynniki stresogenne”. Mniej stresu oznacza więcej satysfakcji i lepsze wyniki w pracy czy w szkole. Zrelaksowanie wydajniej wykorzystujemy czas i staranniej katalizujemy nasze działania oraz stajemy się bardziej efektywni.

Najważniejsze żeby tylko wszyscy zdrowi byli…

Czy zastanawiałeś się nad tym ile czasu kradną Ci mniejsze lub większe infekcje? Przeziębienie, zapalnie gardła, grypa, angina, wszystkie te przypadłości wybijają Cię z rytmu, dezorganizują plan dnia, odbierają siłę i zapał. Regularna aktywność fizyczna pozytywnie wpływa na odporność immunologiczną i pomaga zmniejszyć ryzyko wystąpienie infekcji. Jeszcze bardziej znaczące są długofalowe konsekwencje wynikające z uprawiania sportu, nawet na bardzo rekreacyjnym poziomie: mniejsze ryzyko cukrzycy, miażdżycy, zawału, chorób nowotworowych – to wszystko daje Ci regularny wysiłek fizyczny.

Lepszy wygląd, większe szanse

W dzisiejszych czasach panuje kult ciała. Bycie fit jest po prostu trendy. Wybrane obserwacje naukowe pokazują, że osoby, których sylwetka wskazują na to, że dbają o aktywność fizyczną mają szansę otrzymać lepszą pracę, nie ulega też żadnej wątpliwości, że wysportowane ciało zwiększa zainteresowanie u płci przeciwnej. Dodatkowo dbałość kondycję i wygląd ma też konsekwencje psychologiczne i sprawia, iż nasza samoocena się poprawia, jesteśmy bardziej pewni siebie, śmielsi w kontaktach z innymi.

Podsumowanie

Pozytywnych konsekwencji wynikających z wprowadzenia regularnej aktywności fizycznej jest jak widać wiele, a tłumaczenie się brakiem czasu w świetle wymienionych powyżej okoliczności – to wyjątkowo kiepska wymówka.