Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Forum

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Artykuły
Sklep

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Kuchnia
Fakty i mity na temat napojów gazowanych

Fakty i mity na temat napojów gazowanych

PoTreningu

W obiegowym ujęciu napoje gazowane nie kojarzą się z niczym zdrowym. Często wręcz zaleca się rezygnację z ich spożywania osobom pracującym nad sylwetką i kondycją oraz chcącym poprawić stan zdrowia. W rzeczywistości jednak, jak z chwilę się przekonasz, znaczna część teorii dotyczących nasyconych dwutlenkiem węgla płynów nie ma sensownego uzasadnienia!

Podpowiedź trenera:

Jeśli nie masz wystarczającej wiedzy - chętnie ułożymy profesjonalny plan za Ciebie. Dołącz do grona 50 000 zadowolonych klientów :)

  • Darmowe konsultacje z doświadczonym dietetykiem i trenerem
  • Ponad 4000 posiłków i 500 ćwiczeń, które możesz dowolnie wymieniać
Sprawdź ofertę

Mit: napoje gazowane powodują przyrost tkanki tłuszczowej

Fakt: sama obecność dwutlenku węgla w napoju nie sprawia, ze jest on bardziej „tuczący”. Działać tak natomiast mogą zawarte w nim cukry. Tak więc zarówno gazowana jak i odgazowana cola słodzona glukozą i fruktozą będą w takim samym stopniu sprzyjać gromadzeniu tłuszczu zapasowego. Podobnie też zarówno niegazowana jak i gazowana woda mineralna działania takiego posiadać nie będzie.

Mit: napoje gazowane zwiększają ryzyko chorób układu krążenia

Fakt: obecność dwutlenku węgla w napoju w żaden sposób nie zwiększa ryzyka chorób układu krążenia. Chociaż istnieją rozmaite teorie głoszące iż CO2 zawarty w wypijanych płynach obciąża serce, powoduje jego niedotlenienie i szereg innych tragicznych następstw, to trzeba podkreślić, iż są to po prosty wymysły osób z wybujałą wyobraźnią. Chorobom układu krążenia może sprzyjać co najwyżej cukier zawarty w gazowanych jak i niegazowanych napojach.

Mit: napoje gazowane osłabiają kości

Fakt: przyznać trzeba iż istnieją badania potwierdzające, że spożywanie niektórych rodzajów napojów gazowanych negatywnie wpływa na stan zdrowia kości, a szczególną ostrożność w ich konsumpcji powinny zachować osoby młode, zwłaszcza dziewczęta. Za niekorzystny wpływ na gospodarkę wapniową tych napojów odpowiada jednak nie dwutlenek węgla, a obecność kwasu fosforowego, integralnego składnika napojów typu cola…

Mit: napoje gazowane nie nawadniają organizmu

Fakt: tak naprawdę obecność dwutlenku węgla nie upośledza procesu nawodnienia organizmu, może jedynie wpływać na uczucie pragnienia i w ten sposób sprawić, że pijemy mniej.Bez wątpienia jednak gazowana woda mineralna, gazowany izotonik czy nawet gazowana cola nawadniają organizm. Nie oznacza to oczywiście, iż są w tym zakresie równie skuteczne. Pewne jednak jest, że można poprzez ich spożycie uzupełnić straty płynów.

Mit: woda niegazowana jest zdrowsza od gazowanej

Fakt: nie ma podstaw by uważać, iż brak bąbelków sprawia, że dany płyn jest zdrowszy niż w przypadku obecności CO2. Zarówno wody gazowane jak i niegazowane, mogą być pożądanym składnikiem diety. Mało tego, dwutlenek węgla wykazuje działanie „konserwujące” i sprawia, że nasycona nim woda dłużej utrzymuje świeżość i czystość mikrobiologiczną.

Wnioski

Jak wiec widać, większość negatywnych skutków związanych z piciem gazowanych napojów dotyczy nie tyle obecności CO2, co związane jest z zawartością innych składników takich jak cukier bądź kwas fosforowy. Sam fakt, iż dany napój jest gazowany niekoniecznie przesądza o tym, że jest niezdrowy, czego znakomitym przykładem są wody mineralne. 



W artykule mówimy o: Dietetyka i zdrowe odżywianie Zdrowie