Fakty i mity na temat napojów gazowanych

W obiegowym ujęciu napoje gazowane nie kojarzą się z niczym zdrowym. Często wręcz zaleca się rezygnację z ich spożywania osobom pracującym nad sylwetką i kondycją oraz chcącym poprawić stan zdrowia. W rzeczywistości jednak, jak z chwilę się przekonasz, znaczna część teorii dotyczących nasyconych dwutlenkiem węgla płynów nie ma sensownego uzasadnienia!

Przeczytaj koniecznie:

Napoje typu light i utrata masy ciała

Mit: napoje gazowane powodują przyrost tkanki tłuszczowej

Fakt: sama obecność dwutlenku węgla w napoju nie sprawia, ze jest on bardziej „tuczący”. Działać tak natomiast mogą zawarte w nim cukry. Tak więc zarówno gazowana jak i odgazowana cola słodzona glukozą i fruktozą będą w takim samym stopniu sprzyjać gromadzeniu tłuszczu zapasowego. Podobnie też zarówno niegazowana jak i gazowana woda mineralna działania takiego posiadać nie będzie.

Mit: napoje gazowane zwiększają ryzyko chorób układu krążenia

Fakt: obecność dwutlenku węgla w napoju w żaden sposób nie zwiększa ryzyka chorób układu krążenia. Chociaż istnieją rozmaite teorie głoszące iż CO2 zawarty w wypijanych płynach obciąża serce, powoduje jego niedotlenienie i szereg innych tragicznych następstw, to trzeba podkreślić, iż są to po prosty wymysły osób z wybujałą wyobraźnią. Chorobom układu krążenia może sprzyjać co najwyżej cukier zawarty w gazowanych jak i niegazowanych napojach.

Mit: napoje gazowane osłabiają kości

Fakt: przyznać trzeba iż istnieją badania potwierdzające, że spożywanie niektórych rodzajów napojów gazowanych negatywnie wpływa na stan zdrowia kości, a szczególną ostrożność w ich konsumpcji powinny zachować osoby młode, zwłaszcza dziewczęta. Za niekorzystny wpływ na gospodarkę wapniową tych napojów odpowiada jednak nie dwutlenek węgla, a obecność kwasu fosforowego, integralnego składnika napojów typu cola…

Mit: napoje gazowane nie nawadniają organizmu

Fakt: tak naprawdę obecność dwutlenku węgla nie upośledza procesu nawodnienia organizmu, może jedynie wpływać na uczucie pragnienia i w ten sposób sprawić, że pijemy mniej.Bez wątpienia jednak gazowana woda mineralna, gazowany izotonik czy nawet gazowana cola nawadniają organizm. Nie oznacza to oczywiście, iż są w tym zakresie równie skuteczne. Pewne jednak jest, że można poprzez ich spożycie uzupełnić straty płynów.

Mit: woda niegazowana jest zdrowsza od gazowanej

Fakt: nie ma podstaw by uważać, iż brak bąbelków sprawia, że dany płyn jest zdrowszy niż w przypadku obecności CO2. Zarówno wody gazowane jak i niegazowane, mogą być pożądanym składnikiem diety. Mało tego, dwutlenek węgla wykazuje działanie „konserwujące” i sprawia, że nasycona nim woda dłużej utrzymuje świeżość i czystość mikrobiologiczną.

Wnioski

Jak wiec widać, większość negatywnych skutków związanych z piciem gazowanych napojów dotyczy nie tyle obecności CO2, co związane jest z zawartością innych składników takich jak cukier bądź kwas fosforowy. Sam fakt, iż dany napój jest gazowany niekoniecznie przesądza o tym, że jest niezdrowy, czego znakomitym przykładem są wody mineralne.