Indywidualny plan

Dietetyczny

Indywidualny plan

Treningowy

Indywidualny plan

Dieta + Trening

Opieka dietetyka i trenera Już od

Plan dieta + trening 29,99 zł/mies.

Opieka dietetyka Już od

Plan dietetyczny 26,66 zł/mies.

Opieka trenera Już od

Plan treningowy 23,33 zł/mies.

Plany dieta i trening
{{$parent.show_arts ? 'Artykuły' : 'Baza wiedzy'}}
Sklep

Czy gazowane napoje są niezdrowe?

Czy gazowane napoje są niezdrowe?
Napojów gazowanych przy wszelkich możliwych okazjach sugeruje się unikać, lekarze, dietetycy, specjaliści od promocji zdrowia namawiają do rezygnacji z bąbelkowych płynów na korzyść niegazowanej wody i soków. Czy tak naprawdę jest coś złego w napojach nasyconych dwutlenkiem węgla i bezwzględnie należy ich unikać?

Czy napoje gazowane tuczą?

Mówi się, że napoje gazowane są niezdrowe, „tuczą”, zwiększają łaknienie, powodują problemy trawienne, a nawet, że utrudniają nawodnienie organizmu czy też – że zatruwają organizm. Faktycznie niektóre z produktów rynkowych pewne niekorzystne właściwości wykazują, jednak to nie znajdujący się w nich dwutlenek węgla jest największym problemem, ale inne składniki. Można wręcz powiedzieć, że sam termin „napoje gazowane” wprowadza tutaj istotne zamieszanie.

W czym tkwi problem w napojach gazowanych?

Problem tkwi w tym, że bardzo często napoje nasycone dwutlenkiem węgla to wysoko przetworzone produkty żywnościowe, będące jedynie źródłem cukru, barwników, konserwantów i rozmaitych dodatków smakowo –zapachowych. To właśnie te składniki – oraz brak wartości innej niż energetyczna – sprawiają, że stanowią one niepożądany element diety i takich napojów należy się wystrzegać, albo przynajmniej – ograniczać ich konsumpcję. Sama obecność CO2 nie stanowi tutaj istotnego problemu, bo owy gaz poza pewnymi wyjątkami nie wpływa w sposób negatywny na nasz organizm.

Zdrowe i wartościowe napoje gazowane

Przykładem zdrowego i wartościowego napoju gazowanego jest woda mineralna nasycona dwutlenkiem węgla. Podobnie jak wody niegazowane jest ona źródłem ważnych dla naszego zdrowia składników mineralnych takich jak wapń i magnez, a co więcej charakteryzuje się zazwyczaj wyższą czystością mikrobiologiczną i większą trwałością, przez co można po otwarciu można przechowywać ją dłużej (CO2 konserwuje wodę utrudniając rozwój patogennych bakterii).

Gazowane wody mineralna stanowią równie cenny element diety co wody niegazowane pod warunkiem, że nie spożywamy ich zbyt dużo – wtedy mogą pojawić się wzdęcia i odbijanie. Wody te nie są także zalecane osobom z zapaleniem krtani czy gardła oraz w przypadku niektórych schorzeń przewodu pokarmowego. Pewien umiar zachować powinny bardzo intensywnie trenujący sportowcy, nadmierna konsumpcja mocno gazowanych płynów zaburzać może mechanizm odpowiedzialny za odczuwania pragnienia, co ma szczególne znaczenie w profilaktyce odwodnienia. Bardziej polecane są wody niskonasycone CO2.

Podsumowanie

Jako dietetyk często spotykam się z pytaniami, dotyczącymi kwestii spożycia napojów nasyconych CO2. W obiegowym ujęciu wszystko co ma bąbelki kojarzy się z niepożądanym składnikiem diety. Chciałbym przy tej okazji wyraźnie podkreślić, że nie tyle sam dwutlenek węgla jest problemem, co szereg innych składników zawartych w popularnych, kolorowych i gazowanych napojach. Wodę mineralną z bąbelkami spokojnie można pić. Na zdrowie!