Dieta czy spalacz tłuszczu?

Kto z nas nie chciałby jeść wszystkiego na co tylko ma ochotę, pozbywając się jednocześnie nadmiaru zgromadzonego wokół pasa, ud czy bioder tłuszczu. Przecież tu nie chodzi tylko o lenistwo, ale o zwyczajną prozę życia: na stosowanie diety mało kto ma dzisiaj czas… Teoretycznie naprzeciw tak sformułowanym oczekiwaniom wychodzą producenci odżywek i suplementów, oferując środki, które „wypalają tłuszcz do kości”… Czy jednak w praktyce środki nazywane spalaczami tłuszczu są w stanie zastąpić dobrą dietę?

Przeczytaj koniecznie:

Bezpieczny spalacz, który naprawdę działa

Działają czy nie działają?

Zanim pojawią się głosy sceptyków, że wszystkie środki odchudzające dostępne na naszym rynku są nic nie warte, to chciałbym jasno podkreślić: odpowiednio dobrane suplementy mogą ułatwić odchudzanie, z jednej strony przyspieszając spalanie tłuszczu, z drugiej dodając energii do treningów. Tyle, że nie są to magiczne pigułki i ich skuteczność jest ograniczona, przy czym czynnikiem limitującym ich działanie jest właśnie nieprawidłowy sposób odżywiania. Innymi słowy, trzeba odpowiednio jeść by uzyskać zadowalające efekty.

A gdyby tak po prostu ćwiczyć i brać suplementy?

Jak powszechnie wiadomo, wysiłek fizyczny doprowadza do zwiększonego wydatkowania energii i usprawnienia przebiegu niektórych przemian metabolicznych. Teoretycznie więc, skoro zastosowanie spalacza tłuszczu może zwiększyć jeszcze wydatkowanie energii, to w połączeniu z treningiem efekt powinien być piorunujący. Niestety w praktyce nie ma takiej reguły. Owszem istnieją jednostki, które poprzez samo zwiększenie aktywności fizycznej doświadczają poprawy wyglądu, są to jednak przypadki nieliczne. Większość osób niestety nie obserwuje u siebie takiej zależności i włączenie dodatkowego suplementu niewiele tutaj zmienia.

Dlaczego dieta jest taka ważna?

W przypadku osób z nadmierną masą ciała dość często wypaczeniu ulegają mechanizmy odpowiedzialne za regulację poboru pokarmu. W takich wypadkach zwiększenie wydatku energetycznego czy to poprzez trening czy poprzez stosowanie spalaczy tłuszczu doprowadza do kompensacyjnych zachowań żywieniowych. Innymi słowy wraz z wyższym spalaniem zwiększa się apetyt. Poza tym spożywanie wysoko przetworzonej żywności doprowadza do specyficznych reakcji hormonalnych znoszących przynajmniej częściowo pozytywny wpływ treningu i suplementacji na masę i skład ciała oraz przemianę materii.

Na czym polega synergizm: spalacz – dieta?

Warto zdać sobie sprawę, że już nawet nie tyle odmawianie sobie jedzenia, co odpowiedni dobór pokarmów pod względem jakościowym pomaga „obudzić” ośrodek sytości w mózgu, doprowadzając do zmniejszenia łaknienia. Wyeliminowanie produktów wysoko przetworzonych zwiększa efektywność zabiegów treningowych i suplementacyjnych doprowadzając do usprawnienia metabolizmu i szybszego spalania tkanki tłuszczowej.

Podsumowanie

Stosowanie spalaczy tłuszczu przy nieodpowiedniej diecie jest zabiegiem jałowym, żaden suplement nie jest bowiem w stanie zastąpić odpowiedniego sposobu odżywiania, może natomiast stanowić znakomite jego uzupełnienie. Osoby chcące pozbyć się nadmiaru tkanki tłuszczowej powinny w pierwszej kolejności skoncentrować się na odpowiednim doborze produktów żywnościowych, a dopiero potem rozważać możliwość dodatkowej suplementacji.